CV 9040 jämfört med CV90 med de övriga kalibrarna.
CV 9040 jämfört med CV90 med de övriga kalibrarna.
Hur kommer sig att inga andra köpare av CV 90 är intresserade av 40mm pjäsen? Den senaste exportversionen var cv 9035(Det var väl Nederländerna som skulle ha den?) De övriga ville bara ha 30mm pjäsen. De tidigare varianterna av 9040 hade som jag förstått lite begränsad magazinkapacitet jämfört med 9040 men det är väl avklarat nu? Hur många uppgraderingar har gjorts på stridsfordon 90? Nån medlem som har efarenhet från cv90? Man kan ju tycka att det ur logistisk synpunkt är bra att fordonet har samma kaliber som LV pjäser som redan varit i bruk och att fordonet har möjlighet att bekämpa luftmål.
9040 har fortfarande samma magasinskapacitet som den alltid haft, dvs tre fack om åtta granater i varje. 40/70 är en ganska stor pjäs, och i de första versionerna av 9040 så är det lite si och så med stabiliseringen. Det är betydligt lättare att få en bra stabilisering med en mindre och lättare pjäs, vilken nog kan förklara åtminstone de första beställningarna av 9030. Att dessa sedan är bandmatade och har en betydligt högre elduthållighet än 9040 är nog en annan faktor.
Vad får dig att tro att 9030/9035 inte kan bekämpa luftmål? Det är snarare tvärtom, åtminstone de norska 9030 har lika bra förmåga att bekämpa luftmål som vår lvkv och är alltså bättre på det än 9040...
Vad får dig att tro att 9030/9035 inte kan bekämpa luftmål? Det är snarare tvärtom, åtminstone de norska 9030 har lika bra förmåga att bekämpa luftmål som vår lvkv och är alltså bättre på det än 9040...
Orsaken att man satte in 40mm AKAN var väl vad jag förstått helt enkelt att försvarsmakten hade en massa sådana liggande sedan tidigare?
Nu är jag inte insatt i varför andra länder gjort andra val, men man kan väl misstänka liknande omständigheter, eller att man ville ansluta till kalibrar som redan användes.
Nu är jag inte insatt i varför andra länder gjort andra val, men man kan väl misstänka liknande omständigheter, eller att man ville ansluta till kalibrar som redan användes.
Re: CV 9040 jämfört med CV90 med de övriga kalibrarna.
Danmark har beställt (dec. 2005) 45 stycken CV9035 MkIII för £123 miljoner, eller 37 miljoner kronor styck. Med ATK Bushmaster III 35/50 kan tilläggas.jofredes skrev:Den senaste exportversionen var cv 9035(Det var väl Nederländerna som skulle ha den?)
Tillverkas de ens längre?Arnvidh skrev:Orsaken att man satte in 40mm AKAN var väl vad jag förstått helt enkelt att försvarsmakten hade en massa sådana liggande sedan tidigare?
CV90 är billig, bra och erbjuder mycket prestanda för pengarna, och kommer att vara modern länge till. Men det finns bättre alternativ om man har en tjock plånbok. Tittar vi på tyskarnas Puma exempelvis så kostar den närmast dubbelt så mycket, den kommer förvisso att stå i en helt annan klass när den väl sätts i tjänst också, i grundutförandet väger den exempelvis mer än en Strf 90C vilket bådar bra för skyddsnivån. Men sen är det nog inte många som anser sig ha råd (eller kanske ens behöva) något som Puma. http://www.army-technology.com/projects/puma_tracked/Ja77 skrev:Hur kommer det sig att CV90 har blivit en sådan framgång och exporterats till så många länder (med svenska mått mätt) särskilt då de är "riktiga" affärer och inte "ni får hyra dessa" eller spliter nya som svenska försvaret inte har råd att behålla.
Lovande i det tyska Puma-projektet är att man håller på att utveckla något som kan bli intressant även för länder som Norge, Finland och Schweiz med CV9030;
The development of a new round, the 30mm Air Burst Munition (ABM), by Oerlikon Contraves Pyrotec, is complete and under a schedule of tests and qualification trials for entry into service around 2005.The ABM round (173mm long, 30mm diameter) contains an electronic timer, an ejection charge and 135 cylinder-shaped tungsten alloy bars or projectiles. The electronic timer is programmed by inductive coupling through a device installed in the muzzle of the cannon. The timer initiates the ejection charge which releases and disperses the tungsten projectiles before impact with the target.
De tidiga 9040 vi har är väl kanske inte jättesportiga, men det finns ju en MLU av strf90 systemet inplanerad nån gång ~2011. Förutom ex ledningssystem och gummiband har det väl diskuterats om ett kanonbyte till Bushmaster IV (Bofors + ATK) som hanterar samma 40x364R ammunition som dagens pjäs, tillsammans med 3P och ny pilammunition borde den kanonen ha betydligt bättre verkan än vad exempelvis moderna 30mm pjäser har.
- hoffe_salem
- Medlem
MLU ??....CG skrev:De tidiga 9040 vi har är väl kanske inte jättesportiga, men det finns ju en MLU av strf90 systemet inplanerad nån gång ~2011. Förutom ex ledningssystem och gummiband har det väl diskuterats om ett kanonbyte till Bushmaster IV (Bofors + ATK) som hanterar samma 40x364R ammunition som dagens pjäs, tillsammans med 3P och ny pilammunition borde den kanonen ha betydligt bättre verkan än vad exempelvis moderna 30mm pjäser har.
- hoffe_salem
- Medlem
Har sett en bild, minns inte var, på en CV90 i stadskamoflague med nytt torn och (bushmaster?)kanon. Är det nån prototyp för den modifieringen?CG skrev:De tidiga 9040 vi har är väl kanske inte jättesportiga, men det finns ju en MLU av strf90 systemet inplanerad nån gång ~2011.
Och vad står REMO för? = halvtidsmodifiering förstår jag men...(varför alla dessa omskrivningar)Bjernevik skrev:"Mid-Life Upgrade. Engelska för REMO"
Jag har också sett en bild på en 9035 MkIII (bushmaster III) som var med på någon armeförevisning eller liknande, som var målad med ett mönster som liknade det som britterna hadde i väst-berlin. Att vi skulle byta kanon på våra vagnar har det nog talats om (bushmaster IV), men jag tror inte vi skulle byta kaliber, vilken kaliber skulle vi byta till? 25mm som amerikanarna, eller 30mm som normännen och finnarna eller 35mm som danskar och holländare?S.Jonsson skrev:Har sett en bild, minns inte var, på en CV90 i stadskamoflague med nytt torn och (bushmaster?)kanon. Är det nån prototyp för den modifieringen?
Tack för förklaringen, KA.KA skrev:REMO betyder Renovering (RE) och Modifiering (MO).
Trålade runt en smula...Kanske ingen nyhet för alla initierade här (till vilken jag inte hör ska jag kanske säga)CG skrev:...vilken kaliber skulle vi byta till?
http://www.dtic.mil/ndia/2003gun/boren.pdf (3,6MB)
Edit: verkar som 30mm3P är mer effektivt mot luftmål? (sid. 10) Edit: Äsch, det är ju tvärtom...
Pdf'en jämför också mellan 30 och 40mm ammunition samt visar ett bushmasterIVtorn på en CV90/SEP m.m.
Hittade bilden till slut...Är såvitt jag kan se tornet på sidan 32 som sitter på den vagnen?

Senast redigerad av 2 S.Jonsson, redigerad totalt 23 gång.
Från .pdf:en ovan står det ganska klart att man från svensk sida är intresserade av en bushmaster IV i 40 mm, då man till och med har beställt och provskjutit en prototyp. Onekligen en intressant lösning, kombinerar en bandmatad elektrisk akan med slagkraften i nuvarande lösning. Hur blir det att slänga in en bandmatad elektrisk kanon i ett Strf 9040B-torn, kommer det att krävas mycket modifieringar månntro, eller är tornet rymligt nog som det är?
Kommer REMO:n av Strf 9040B även innebära tilläggspansar?
Kommer REMO:n av Strf 9040B även innebära tilläggspansar?