Jag skulle gärna vilja veta vad det är för något.
Mvh Johan
En haubits skjuter inte lika flakt som en kanon....i stora drag en haubits "lobbar" iväg granaten medans en kanon...skjuter flakareKönigstiger skrev:Okay följdfrågor![]()
Vad var skillnaden mellan en kanon och en haubitz under andra världskriget? Läste på http://www.ne.se att skillnaden numera inte är så stor..
Mvh Johan
Så här skrev jag i en gammal tråd:Königstiger skrev:Okay följdfrågor![]()
Vad var skillnaden mellan en kanon och en haubitz under andra världskriget? Läste på http://www.ne.se att skillnaden numera inte är så stor..
Nu vet jag inte om jag missförstod frågan rätt, men StuG och StuH var stormkanonvagnar, dvs stridsvagnar utan torn. De var alltså inte stillastående vapen, och det skulle se ganska konstigt ut om man satte en StuG på en stridsvagn.Königstiger skrev:Kan en stridsvagn alltså vara utrustad med en Stug eller en Stuh? Eller är det enbart stillastående vapen?
Min högstadietyska är inte den bästa, men jag tror det.Königstiger skrev:Skriver man alltid dessa två ord med stora S?
Idén bakom Sturmgeschützen var ju att få en "självgående kanon" som kunde följa med infanteriet och förstöra maskingevärsnästen etc. När sedan StuG:en mera och mera kom att användas som pansarvärnsvagn, utvecklades StuH:en för att kunna sköta om de uppgifter som StuG:en ursprungligen skulle ha skött om.Belisarius skrev:På så vis fick man en lägre profil och ett utmärkt defensivt vapen, även om de kom att användas offensivt i stor utsträckning pga. bristen på stridsvagnar.
Nja. StuG III var från början tänkt för att på ett rörligt sättBelisarius skrev:Och som Björn redan sagt, benämningen är inte enbart kanonen utan hela vagnen. Både StuG och StuH baserades på PzKpfw III, där man tog bort tornet och satte pjäsen direkt i chassit. Detta gjorde det också möjligt att använda 75mm-kanoner på det chassit, något som tornet på Pz III var för litet för. På så vis fick man en lägre profil och ett utmärkt defensivt vapen, även om de kom att användas offensivt i stor utsträckning pga. bristen på stridsvagnar.
Jep. Så är fallet. Mera kan läsas om dessa i Erkki Käkeläs Lagus stormkanoner -bok vilken nyligen utkommit på svenska. Säljs i Sverige genom SMB.Belisarius skrev:Det var väl f.ö. G som även hittade vägen till finnarna...
Boken är mycket bra! Rekommenderas!Andreas Lärka skrev:Jep. Så är fallet. Mera kan läsas om dessa i Erkki Käkeläs Lagus stormkanoner -bok vilken nyligen utkommit på svenska. Säljs i Sverige genom SMB.