Samlarvärde

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Samlarvärde

Inlägg av J-O » 15 maj 2002, 20:34

Någon här som vet ifall plastmodeller har nåt samlarvärde?
Isåfall nåt exempel?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Samlarvärde

Inlägg av Anders Nyman » 7 juli 2008, 19:42

J-O skrev:Någon här som vet ifall plastmodeller har nåt samlarvärde?
Isåfall nåt exempel?
När det gäller värdet på plastmodeller så är jag dålig. Men Archie Tonkin som ger ut myntboken, ger även ut en bok som heter samlarboken. Å, han har en stor affär strax utanför Linköping i Ljungs-bro, har varit till butiken en gång, å det var en fröjd att gå i denna butik. Han har i sin butik till försäljning samlarsaker av alla dess olika slag, "Tomtar", "Jultallrikar", ja det mesta man kan tänka sej. Jag kan nog tänka mej att den mannen säkert vet, å han finns ju med på nätet om man vill ha tag på honom. :wink:

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Samlarvärde

Inlägg av Cyber Joker » 7 juli 2008, 20:08

Visst finns det modeller som har ett högt samlarvärde. Ett bra exempel är Auroras monsterbyggsatser, de kostade om jag inte missminner mig 12 kronor på 1960-talet, idag kostar de flera tusen. Dr Jekyll as Mr Hyde kostar $ 475. Andra eftertraktade modeller är Guillotinen och Familjen Addams hus. Andra exempel på dyra modeller är Airfix första version av 1:72 skala Supermarine Spitfire "BTK" som ligger på mellan £100- £150. Deras HawkerV/STOL P.1127 föregångaren till Harier jumpjet kostar £100. En Lancaster obyggd i karton första utgåvan kostar också hundra pund. För några år sedan sålde jag en MPC "Pirates of the carribean" obyggd med cellofanet kvar för 1500 kronor. Så visst finns det dyra modeller.
Bilagor
Aurora Dr Jekyl as Mr Hyde.jpg
Aurora Dr Jekyl as Mr Hyde.jpg (73.36 KiB) Visad 547 gånger

Skriv svar