Båtar i skala 1/72

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 21 juli 2006, 10:54

Hejsan!
Nej det var ståldäck på dessa u-båtar. Jag brukar alltid patinera med oljefärg. Engelsk röd passar utmärkt till rost och dylikt. Men det går även med svart bränd umbra och liknande oljefärger. Oljefärger är så bra att blaska på med och så torkar du bara bort överflödet. Men det finns säkert andra som gör på något annat vis. Torrpasteller är också fina att patinera med. Just den modellen av VII-C är lättbyggd men du får ändå en relativt stor modell. Jag valde att göra ett tvåtons,camo som en del U-båtar i nordatlantan hade. Ljusgrå och blågrå. Det målades ju även ljusgrå,vita och mörkgrå. Variationerna är många. När fartygen var nya var det nästan alltid grå med röd vattenlinjeundersida. Det ser man även på dagens moderna ubåtar. Det är ofta röda på nederdelen skrovet,men målas helsvarta oftast efter första varvsgenomgången.
Den här sidan är den bästa på hela nätet. Här har du allt du behöver.
Gå in på com sub foreign och skrolla tiil submarine war 1939/45.
Lycka till med bygget/Thule
http://www.rontini.com/

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Tamiya

Inlägg av Cyber Joker » 30 juli 2006, 00:04

Japanska Tamiya har också gett ut två båtar i skala 1/72 en Brittisk Vosper fast patrol Boat Perkasa, samt en Japansk Torpedo Boat PT-15

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 juli 2006, 13:34

Det fanns (finns?) en modellbåtklubb här som hette '72-Club' - och byggde modellbåtar i den skalan.
I plast kan man nog bara tänka sig motortorpedbåtar och liknande - annat blir för stort. Men '72-Club'
byggde i trä, plåt och mässing. Med el- eller ångmaskiner - och höll veritabla sjöslag på lämpliga dammar
och insjöar. Bl.a. minns jag bilder av en HMS HOOD som var 3,6 meter lång, 'lite ohanterlig i möblerade
rum' :roll: . Själv laborerade jag med någonting 'kortare, bredare och högre' för att få plats med en liten
ångmaskin - och fastnade för det ryska slagskeppet OREL - som överlevde Tsushima. Beställde ritningar
med spantrutor från Ryssland - det var 1992. Jag väntar fortfarande på dom....Varjag

Skriv svar