"Tipps och Tricks!"

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 6 december 2006, 11:10

Jkpg1977 skrev:Någon som vet om man kan använda jord och vatten för att imitera lera? Har en Jagdtiger hemma som jag hade tänkt fel när jag gjorde dioramabasen, så jag slet bort Jagdtigern och allt som gick att använda och slängde helt enkelt basen.

Då bandlänkarna (helgjutna i flexibelt gummi) skadades nedtill tänker jag låtsas att den helt enkelt kört fast i ett lerfält. Detta passar oxå med att besättningen sitter där bak och snackar lite halvt avslappnat.

Kan man inte helt enkelt använda lera för att göra...lera? Eller finns det nån bättre metod?
Andrew skrev:Hur man gör rök:

Använd bomull och klistra fast det. :)
Det stoff som finns i akvariefilter funkar bättre. Det kan du t.o.m. måla utan att det går sönder.

Morgan
Om du använder lack o lera ser det blött ut i flera år.

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 6 december 2006, 11:20

Helhetsbild på diot . det kommer att stå en Hue i bakgrundenplus fler figurer/Thule
Bilagor
dio1.jpg
dio1.jpg (250.01 KiB) Visad 4790 gånger

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 6 december 2006, 12:27

snorre70 skrev:
Jkpg1977 skrev:Någon som vet om man kan använda jord och vatten för att imitera lera? Har en Jagdtiger hemma som jag hade tänkt fel när jag gjorde dioramabasen, så jag slet bort Jagdtigern och allt som gick att använda och slängde helt enkelt basen.

Då bandlänkarna (helgjutna i flexibelt gummi) skadades nedtill tänker jag låtsas att den helt enkelt kört fast i ett lerfält. Detta passar oxå med att besättningen sitter där bak och snackar lite halvt avslappnat.

Kan man inte helt enkelt använda lera för att göra...lera? Eller finns det nån bättre metod?
Andrew skrev:Hur man gör rök:

Använd bomull och klistra fast det. :)
Det stoff som finns i akvariefilter funkar bättre. Det kan du t.o.m. måla utan att det går sönder.

Morgan
Om du använder lack o lera ser det blött ut i flera år.
Du menar typ vanlig klarlack blandat med lera eller någon särskild sort? Hur stor burk måste jag i såna fall köpa för ett dio i storleken A4?

Morgan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 6 december 2006, 12:30

thule skrev:Helhetsbild på diot . det kommer att stå en Hue i bakgrundenplus fler figurer/Thule
En nyfiken fråga: Hur länge har du arbetat på det diot? Det ser för övrigt mycket fint ut! Det mest lyckade diot för min del tog tre månader att färdigställa - totalt 80 arbetstimmar fördelat på en jävla massa helger och kvällar. Jag var f ö arbetslös när jag gjorde det, så frustrationen behövde väl komma ut.

Morgan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 6 december 2006, 12:33

thule skrev:Våtrumsspackel är kanon till de mesta ,vatten landskap mm. Snö går fint att göra avSamarin.Lacka först den yta där snön skall vara ,strö sedan på samarin i små omgångar.Blir mycket trovärdigt i 1/35 och mindre skalor.
Camonät brukar jag göra av sådana där nätpåsar manköper lök i. De som är mjuka och följsamma. Spara gammalt te och torka det på en tidning eller något. Lacka sedan nätet och lägg det en stund i de torkadeteet,eller drg det fram och tilbaka.Häng på tork.
Ser ut som ett camonät med inslag av löv. När man gör mark eller grunmaterial så är de som finns till Mj kanonbra. Om man strör ut materialet,duchar sedan på det med en duchflaska med vatten och sedan häller på utspätt trälim/vitlim så blir resultatet kanon när limmet torket in. Träd kan man göra mycket fina med att tvinna koppartråd i olika riktningar.Måla sedan stam och grenar som du tänkt det ,doppa i lack och doppa sedan i basilika.det skall vara den basilika som finns i kryddburkar. Jag har testat med riktig jord men den möglar till slut ,så konstgjorda materiel är alltid det bästa tycker jag.Men små träd och sådant går fint att hitta utomhus.MVH/thule
Funkar knepet med samarin även om jag har använt gips som snö? Jag vill bättra på snön, gipset ser så stelt ut. hur många samarinpåsar behövs ungefär till ett A4-dio?

Morgan

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 6 december 2006, 15:31

Tack för vänligheten! Dioramat har jag hållit på med till och från över ett år.Men då gör jag en massa annat emellan åt. De går ett par bårbärare i bakgrunden som inte kom med på bild. Sedan har jag färdigt figurer som skall hoppa in i "Hueen"
Till snön,det går fint att strö samarin på gips ,men har du mera gips finns ett annat knep som ger samma resultat. Gör en gipsklump i en potatisstorlek i någon papplåda eller liknande. låt den torka ordentligt så den är sten hård. Låna sedan din mammas eller flickväns/fru hushålls sil.du vet en sådan där halvrund sil med handtag.Lacka där du skall ha snön ganska flödigt eller pensla med vitlim. Riv sedan gipsklumpen i silens botten och låt det liksom snöa över ytan. resultatet är slåeende likt riktig snö.Det går åt massor av Samarin om du skall heltäcka en A4 sida.,men sedan beror det naturligtvis på om du skall göra drivor också.Då kan du först göra dessa i gips ell våtrumspaclel,strö på efter det torkat.Våtrumsspackel är förhållandevis billigt och lättarbetat jämfört med gips.Samarin kan bli dyrt men till mindre saker är det väl okay.
Hoppas det inte lät allt för krångligt.MVH/Thule

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 6 december 2006, 17:01

Jkpg1977 skrev:
Du menar typ vanlig klarlack blandat med lera eller någon särskild sort? Hur stor burk måste jag i såna fall köpa för ett dio i storleken A4?

Morgan
Kan nog ha vilken trä lack som hällst skulle jag tro, jag har bara gjort det en gång, O då använde jag någon sorts trä lack, kommer inte ihåg namnet. Men det ska inte vara snabb torkade,
Mängden!! beror på hur blött det ska se ut??

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Re: "Tipps och Tricks!"

Inlägg av Private Snafu » 9 november 2008, 19:05

Har tagit mig i kragen o börjat pussla ihop en GMC CCKW som jag köpte i Normandie för 4 år sedan. Tänkte det skulle bli ett litet enklare diorama.

För första gången har jag prövat att patinera med torrpasteller. Undrar dock vad skall man fixera det med när man är färdig? Känns sådär att dra på en lack över alltihop som ger modellen en för blank yta. Pastelldammet är ju också mkt känsligt för fukt så en lack kanske gör att det blir pankaka av alltihop?

Kan bidra med ett par tips också...
Bromsolja löser färg suveränt bra men missfärgar också plasten. Mao genomskinlig plast blir mjölkig. Detta kan man dock åtgärda med att spruta på lite vinylspray (cockpitspray) då blir den genomskinlig igen. Bromsolja löser även upp lim.

Har ni inte prövat torrpasteller så gör det. Finns i alla konstnärsbutiker. Man köper kritor och river dessa mot ett sandpapper så det blir ett pulver. Kostar drygt 12-13kr st

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Re: "Tipps och Tricks!"

Inlägg av JaGeR » 17 november 2008, 11:16

Private Snafu skrev:Har tagit mig i kragen o börjat pussla ihop en GMC CCKW som jag köpte i Normandie för 4 år sedan. Tänkte det skulle bli ett litet enklare diorama.

För första gången har jag prövat att patinera med torrpasteller. Undrar dock vad skall man fixera det med när man är färdig? Känns sådär att dra på en lack över alltihop som ger modellen en för blank yta. Pastelldammet är ju också mkt känsligt för fukt så en lack kanske gör att det blir pankaka av alltihop?

Kan bidra med ett par tips också...
Bromsolja löser färg suveränt bra men missfärgar också plasten. Mao genomskinlig plast blir mjölkig. Detta kan man dock åtgärda med att spruta på lite vinylspray (cockpitspray) då blir den genomskinlig igen. Bromsolja löser även upp lim.

Har ni inte prövat torrpasteller så gör det. Finns i alla konstnärsbutiker. Man köper kritor och river dessa mot ett sandpapper så det blir ett pulver. Kostar drygt 12-13kr st
Hej torrpastel är bra inköpp! Ger många fler nyanser en än Airbrush.
Du Ska lägga på det när modellen är färdig och limmad på dioraman. Man behöver inte fixera det! Det är bara att inte pilla på modellen. Att fixera det kommer inte att gå det riner i hopp!
Det bästa är att lägga på det när modelen är fast limmad på Dio! Så binder man ihopp marken,jorden eller ruin med tex pansarvagnen.
(pastelkritor som man sandpapprar på lite så får man pullver som man lägger på modelen ett bra inköp)

Har själv börjat igen efter ett långt uppehåll! Har börjat att bygga en Mil mi 24 hind och en Mil Mi 28 Havoc!

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: "Tipps och Tricks!"

Inlägg av ola » 28 mars 2011, 18:55

Någon som vet någon bra sida på nätet som visar hur tyska uniformer såg ut färgmässigt under tiden 1939-45
och kanske även då förklaring på vilka färger som används (jag själv kör mest Humbrol och ModelMaster).

Hade givetvis varit tacksamt för all form av hjälp :milsmile:
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar