"Tipps och Tricks!"

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 10 maj 2002, 13:37

Ha tålamod!!! Något som inte jag har haft. :wink:

/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2002, 14:37

Målr ni med sprayfärger och var får man tag i färg och en billig färgspruta på nätet?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 10 maj 2002, 14:48

Om man vill få bort färg så kan man förvara dom i lacknafta nån vecka och sedan kan man ganska lätt få bort färgen med tandborste. Det går även med aceton och andra liknande medel, emn lacknafta är bättre än aceton.


Obs! Man måste ha ett tätt lock på annars avdunstar det.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 10 maj 2002, 15:27

Ett litet tips ang snö,jord och dyl. Man kan köpa en typ av kattsand som är väldigt finkornig. Jag brukar köpa denna sand på Mammut zoo som ligger på Herkules gatan i stockholm. Man lägger först på ett litet tunt lager med trä lim och sedan sand och sedan är det bara att måla det i omgångar tills du får fram den visuella effekt du vill ha. Glöm inte att skaka bort överbliven sand bara. Jag kommer ej ihåg vad denna sand heter. Men de flesta jag känner som har detta modellbyggande/spelande intresse använder sig av den här metoden. Det blir mycket snyggt.

Mvh Micke

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 10 maj 2002, 16:55

Tack för alla tips!

Mikael Eklund,

Vi köper en väldigt finkorning kattsand till vår katt. Sanden brukar ju expandera rätt rejält när den blir blöt, är inte det ett problem?


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 10 maj 2002, 17:07

Mikael Eklund och Henric Edwards,

Är det inte "chinchillasand" som du menar Mikael? Min syrra köpte förut en mycket finkornig "chinchillasand" pa "Mammut Zoo".

[Förklaring "chinchillasand": Chinchillor behöver "bada" pälsen i finkornig sand med jämna mellanrum]

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 11 maj 2002, 19:16

Jag fick vanlig strandsand av Lord Fasa i födelsedags present tillsammans med någon figur, den fungerar utmärkt till gräs om den färga grön.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 13 maj 2002, 13:06

Andreas, det kan nog stämma att sanden heter så. Jag skall ta reda på det under dagen.

Henrik, jag har inte haft något problem med expanderande sand. Men nu när du säger det så. Det ska ju faktiskt göra så.

Jag återkommer med namnet under dagen.

Micke

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Frågor

Inlägg av cicero » 13 maj 2002, 18:42

Tre frågor till er som känner sig manade;
1 När ni bygger strv.modeller, brukar ni bygga ihop så mycket som möjligt av modellen och måla det i ett svep (jag menar det som ska ha samma färg) eller målar ni bitarna på "trädet"? Personligen tycker jag det är besvärligare att limma om bitarna är förmålade.
2 Finns det någon riktigt bra metod för att limma drivbanden på ex. Tamaiyas modeller? Det är ju ett dj-vla pillande att limma flera, vänta på torken för att sedan komma underfund med att det är hart när omöjligt att böja dem runt driv och löphjul.
3 Några bra tips för kammouflagemålning med pensel?
Tacksam för svar
Magnus

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 14 maj 2002, 11:03

Ang sanden. Det heter tydligen inget annat än fin eller extra fin fågelsand !! Inte kattsand mao :oops:
Man kan bara köpa den på lösvikt. Runt en tia hektot har jag för mig. Det va ett tag sedan jag köpte. Jag är färdig med mina 3000 poäng till Warhammer Panzer Battles.

Mvh Micke

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Frågor

Inlägg av Andreas Lärka » 14 maj 2002, 12:32

1 När ni bygger strv.modeller, brukar ni bygga ihop så mycket som möjligt av modellen och måla det i ett svep (jag menar det som ska ha samma färg) eller målar ni bitarna på "trädet"? Personligen tycker jag det är besvärligare att limma om bitarna är förmålade.
Bygger färdigt och målar sen. Först basfärgen + camoflaget med spruta, sedan spadar, vajrar etc. med pensel.

2 Finns det någon riktigt bra metod för att limma drivbanden på ex. Tamaiyas modeller? Det är ju ett dj-vla pillande att limma flera, vänta på torken för att sedan komma underfund med att det är hart när omöjligt att böja dem runt driv och löphjul.
Du menar alltså drivband i "lösvikt"..? Enklast är ju att göra de långa raka bitarna först, dvs. de som ligger mot "marken". Sedan gör man en länga som räcker från "marken" runt det första övre drivhjulet. Sätt ihop bitarna och vänta ca. 5 minuter. Sedan är det bara att böja dem på plats före de torkar helt och hållet.
3 Några bra tips för kammouflagemålning med pensel?
Bra (=dyr) pensel + humbrol eller annan oljebaserad färg. Vi talar alltså om "hard-edge" kamoflage.

Andreas L.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 14 maj 2002, 18:25

Tack Andreas för tipsen.
Magnus

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

bra bok om modellbygge

Inlägg av roninn » 18 maj 2002, 09:35

Köp shepard Paines bok "How To Build Dioramas". Finns på Wentzells i Stockholm med rätt stor säkerhet. Eller prova på Tennsoldaten på Rörstrandsgatan.

Den kan vara lite dyr men helt klart värd sitt pris. Det som inte står i den är knappt värt att veta. Den är på engelska men är ändå lättförståelig.

Mitt råd är köp köp köp

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Byggnader och smuts

Inlägg av Rally » 11 november 2002, 16:33

När du har köpt en byggnad av gips och ska måla den så att den ser krigshärjad ut rekommenderar jag att blanda t-sprit och färg..sen är det bara att pensla på några gånger. Använde mer färg där du vill och mindre där du vill. Jag vet inte om detta bara funkar på gips. Jag vet inte hur t-sprit reagerar med plasten och färgen på fordon, flygplan och gubbar

/Rally

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 16 maj 2003, 20:08
Ort: Göteborg

Inlägg av Marcus Svernvik » 17 maj 2003, 22:21

När jag gör ökendioramor brukar jag köpa en helt vanlig ram i passande storlek.Tar en passande kartong -bit i botten. Och skär till en liten gipsbit(=mur) ifrån en gips-skiva.sedan målar jag den i passande färg o limmar fast den i boootten (på kartongen).Sedan tar havssand och tar över hela kartongen, lägger i stenar i passande färger därefter ställer jag på stridsvagnen, tar ett sugrör och blåser in sand mellan banden.Det blir garanterat bra gjort :D


/ Marcus
Senast redigerad av 1 Marcus Svernvik, redigerad totalt 7 gånger.

Skriv svar