Wow! Är en F-117 så stor?!?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Wow! Är en F-117 så stor?!?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 juni 2023, 19:24

Jag köpte en F-117-byggsats då det är ett flygplan som jag har velat bygga jättelänge nu. Om inte annat så är målningen mycket enkel: Svart!

Men så slog det mig hur stort detta tämligen lilla moderna jetflygplan egentligen var. Jämfört med t.ex. en Bf 109G-6, som jag själv har sett i verkligenheten i Berlin-Gatow, så är det här flygplanet helt enormt!

Det stora problemet blir väl att få plats med ballast i nosen så att det inte blir en "stjärtsittare". Den blir väl att klämma in under och bakom cockpit samt var det nu får plats framtill på flygplanet, t.ex. framför bombutrymmet.

Huvmaskering har jag också beställt. Det hade varit kul att bygga en tidig F-117A i "färgglad" kamouflagemålning, men jag vet ju inte vilka dekaler som behövs till detta.

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11173
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Wow! Är en F-117 så stor?!?

Inlägg av sveahk » 26 juni 2023, 19:28

Också lite överraskad - bra jämförelsebild HGS!

Hans K

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Wow! Är en F-117 så stor?!?

Inlägg av Urban » 27 juni 2023, 13:13

The 'Wobblin Goblin' har väl förutom ett exemplar varit svarta då de skulle användas mestadels nattetid. Det enda undantaget var ett gråfärgat exemplar som testades för att jämföra natt vs dagtids användning.

Testobjektet 'Have Blue' fanns dock i 4-färgs kamouflage för attt förvilla spionsatelliter samt dölja storleken på planet under utprovningen.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Wow! Är en F-117 så stor?!?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 28 juni 2023, 20:40

@Urban: Det multifärgkamouflerade planet och det dagjaktgråa planet har jag sett bilder på. Båda två, tillsammans med specialmålningen med den amerikanska flaggan undertill, skulle vara mycket intressanta ur modellbyggesynpunkt. Också, även om det inte är helt historiskt korrekt, med några bombmarkeringar intill cockpit!

Ballastproblemet är löst. 65 gram (rekommenderat 20 gram allra längst fram i nosen) fördelat mellan främre delen av bombutrymmet samt bakom och vid sidorna av cockpit borde räcka för att hålla alla tre hjulen stadigt på marken. Ballasten är då placerad mitt inne i den triangel som bildas av landningsstället, vilket borde förhindra att min F-117 blir en "stjärtsittare".

Jag har torrpassat ihop delarna och de passar helt perfekt ihop, precis så som en Tamiya-byggsats ska göra.

Ett problem är dock att det bara finns en byggbeskrivning på japanska! Normalt sett skickar Tamiya med en extra byggbeskrivning på engelska, men inte i den här byggsatsen, som dock borde gå relativt lätt att bygga ihop.

Hmm...kanske jag borde ändra titeln på den här tråden och låta det bli en byggtråd istället. :)

HGS

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Wow! Är en F-117 så stor?!?

Inlägg av Urban » 30 juni 2023, 01:12

HomeGuardSoldier skrev:
28 juni 2023, 20:40
Också, även om det inte är helt historiskt korrekt, med några bombmarkeringar intill cockpit!
Fanns faktiskt F-117 med bombmarkeringar! Ex. nummer 813 "The Toxic Avenger" som kom tillbaka till USA med 29 bombmarkeringar efter gulfkriget.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Wow! Är en F-117 så stor?!?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 30 juni 2023, 06:37

Urban skrev:
30 juni 2023, 01:12
HomeGuardSoldier skrev:
28 juni 2023, 20:40
Också, även om det inte är helt historiskt korrekt, med några bombmarkeringar intill cockpit!
Fanns faktiskt F-117 med bombmarkeringar! Ex. nummer 813 "The Toxic Avenger" som kom tillbaka till USA med 29 bombmarkeringar efter gulfkriget.
Tack! Jag ska hålla utkik efter just de dekalerna.

HGS

Skriv svar