Revell & Humbrol

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
motala63
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 februari 2019, 12:24
Ort: Motala

Revell & Humbrol

Inlägg av motala63 » 18 juni 2023, 17:02

Kan man grunda med Revell och måla över med Humbrol och tvärsom
anledningen att jag frågar är att jag vann en Airfix byggsats av en Blackburn
Buccaner S.2. på Tradera det följde med 3 färger + pensel & lim.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28635
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Revell & Humbrol

Inlägg av Hans » 18 juni 2023, 18:18

Bild

Fult snygg.

Tror inte färgtillverkarna för modeller har någon form av kartellbildning så att man kan använda olika torde gå bra. Sist jag byggde och målade något var väl typ dryga 30 år sedan.

MVH

Hans

motala63
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 februari 2019, 12:24
Ort: Motala

Re: Revell & Humbrol

Inlägg av motala63 » 18 juni 2023, 19:47

Tack så mycket !

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Revell & Humbrol

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 juni 2023, 06:37

Jag har, i brist på både tid och pengar för att helt övergå till airbrush och luftkompressor, gått över till sprayburkar med färdigblandade färgnyanser, även RAF-färgerna. Du behöver bara tänka på att maskera väl och använda en spraylåda (vilken kartong som helst duger, bara den är tät och tillräckligt hög) och en vändplatta (den klassiska från IKEA duger jättebra), och så är det samtidigt en bra övning i att senare använda luftspruta.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7168
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Revell & Humbrol

Inlägg av sonderling » 21 juni 2023, 07:46

Det enda som jag råkat ut för i den vägen är väl om man målar thinner baserad humbrol ovan på ackryl tamiya färg. Blev en intressant skrynkel effekt?

Revell färger använder inte jag så mycket, tycker de torkar långsamt? :?

Humbrol känns som det i och med Brexit håller på och försvinna. Gillar dem annars men börjar undra om den thinner baserade rötat min hjärna. (Virrig professor typ som ständigt letar efter saker jag förlagt.)

Börjar pröva andra acryl färger från tex MIG. Dom som kommer i typ småflaskor. Bra färgskala och köper då hela sett med tema men nackdel är att de känns ganska tunna och ibland flyter som vatten på modellen?

Ja jag penselmålar mina. Sonen tjatar om att vi ska investera i en airbrusch men vi bor ju i lgh och jag vill först ha typ ett hus med ett hobby rum där man har ett dragskåp?

Sonderling

Bild
Bilagor
spanish-civil-war-republicans-aircrafts_medium.jpg

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7168
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Revell & Humbrol

Inlägg av sonderling » 4 juli 2023, 07:15

Råkade spilla ut en burk Humbrol 155. Med en suck gick jag till datorn för att köpa en ny, plus lite andra som jag saknade. Men det fanns inte en burk att uppbringa? Ingen burk alltså av nån Humbrol kulör. På nån av de sajter jag handlade ifrån.
Skumt? Har det med Brexit att göra?
Började googla och ganska direkt kom svaret från IPMS Swedens forum. Humbrol är förbjudet sedan 2022!
Det innehöll tydligen nått cancer framkallande ämne (så klart). Ett ämne som ska förhindra att färgen skinnar sig när man penselmålar. (Är det därför Tamyias gör det numera? Skinnar sig menar jag.)

Skit! Hade jag vetat det innan hade jag bunkrat. Nu har jag ett duktigt lager sedan en leksaksaffär hade en konkurs utförsäljning på 00-talet men ja favorit färgerna försvinner ju snabbt.

Hittade några Revell färger på Alfa hobby men de ska tydligen egentligen inte heller få säljas av samma anledning.

Men visst det är väl bra att inte sälja farliga färger men tja min hjärna är säkert redan rökt, man har byggt modeller sedan 12 års åldern.

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Revell & Humbrol

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 juli 2023, 09:42

Jo, det hörde jag redan förra året. Men jag föredrar Tamiyas färger då de torkar snabbare. Däremot är Humbrols penselbara klarlacker klart bättre än Tamiyas, som gärna vitnar. De är tydligen gjorda för att målas på med airbrush. Men det finns ju också klarlacker på sprayburk, och de är faktiskt också ganska bra.

HGS

Skriv svar