VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 6 augusti 2017, 21:57

Jag behöver lite hjälp av skalmaniterna inför sluttampen av mitt Bf 109-bygge.

Museumflygplan är ju i regel blankpolerade, men dessa är just museumflygplan. Jag har hittat en krigstida bild av en Bf 109, där man faktiskt kan se spegelbilden av piloten i lacken på stabilisatorn, men de allra flesta bilderna jag hittar verkar visa mattmålade flygplan från denna tidsepok.

Bör jag matt- eller blanklackera min finländska Bf 109 för att ge den en någorlunda realistisk yta?

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 7 augusti 2017, 16:02

Svarar på min egen fråga. De flesta bilder jag hittar är på Bf 109:or som har en matt ytbehandling, så det är nog det jag siktar på.

HGS

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av ola » 9 augusti 2017, 20:21

HomeGuardSoldier skrev:Svarar på min egen fråga. De flesta bilder jag hittar är på Bf 109:or som har en matt ytbehandling, så det är nog det jag siktar på.

HGS

Stämmer gott att det är matt lack :)


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av sonderling » 10 augusti 2017, 09:06

Jag funderar egentligen fortfarande på ursprungsfrågan? För jag har också noterat att flygplan på färgbilder från VK-2 kriget kan vara omsöm i mattfärg och ömsom i "gloss"? På museer har jag noterat det samma, ibland glänser planen i kamoflagefärger och ibland är de matta.
Vilket också fått mig att fundera vid modellbygge.
(Svågern har en gammal grålle, som sägs ju ha den färgen för att den blev över från spitfire fabriker efter vk2, den är blank?)

Har blank lackade plan lägre motståndskraft i luften? Så när de allierade börjar få luft herravälde så blir de mera blanka, ungefär som jänkarna ofta struntade i att måla dem överhuvuidtaget? (Med undantag för området framför huven och på motorerna närmast hytten på bombare, som målades matt för att inte blänka i ögonen.)

Förövrigt: När det gäller stridsvagnar så läste jag en gång att vid parader som typ VE-day -45, så pollerades dessa med smörjfett för att bli skinande blanka.

Sonderling

PS När jag bygger så försöker jag att inte vara så slavisk korrekt, man kan ju annars fastna i bygget om man inte har rätt färg.......men jag är ju något av en "gladbyggare".

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 10 augusti 2017, 18:47

Rent logiskt så känns det smartast att kamouflagemåla flygplanen i matta kamouflagefärger.

Jag tänker på det så här: Vi låtsas att man lyckas kamouflagemåla ett flygplan så perfekt att det inte syns från luften. Om det då avslöjas av en ljusreflektion från solen pga. att det har blank klarlack så är det ju dumt. Därför skulle jag personligen satsa på matta kamouflagefärger.

Men som någon här var inne på, vad är smartast ur luftmotståndssynpunkt? Matt eller blank kamouflagefärg? Färger väger ju för det första ungefär lika mycket, så bränsleförbrukningen påverkas ju inte ur den synpunkten, men om det är någon skillnad med blank kontra matt ytfinish...ingen aning.

HGS

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av Sarvi » 10 augusti 2017, 21:14

Sidenmatt klarlack brukar, enligt min mening, ge ett "skalenligt" intryck. Helmatt resp högblank ger sällan rätt känsla på kamouflagemålade modellflygplan. Men det kan nog variera vad man tycker ser "skalenligt" ut.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av sonderling » 11 augusti 2017, 08:56

Jo apropå det här med kamoflage på plan. Jag har fått för mig att det inte bara är att kamoflera på marken, utan också för att om fi flyger ovanför så ska man vara kamoflerad mot marken/ havet som bakgrund?
(Och undersidan ska ju så klart matcha himmlens färger, utan tag är väl de tidiga målningar som RAF hadde där halva undersidan var vitt och andra halvan var svart. Vilket var väl för att förvirra luftvärnet om jag förstår det rätt.)

Sonderling

PS Tack för modell tipset Sarvi.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av varjag » 18 augusti 2017, 12:28

HomeGuardSoldier skrev:Rent logiskt så känns det smartast att kamouflagemåla flygplanen i matta kamouflagefärger.

Jag tänker på det så här: Vi låtsas att man lyckas kamouflagemåla ett flygplan så perfekt att det inte syns från luften. Om det då avslöjas av en ljusreflektion från solen pga. att det har blank klarlack så är det ju dumt. Därför skulle jag personligen satsa på matta kamouflagefärger.

Men som någon här var inne på, vad är smartast ur luftmotståndssynpunkt? Matt eller blank kamouflagefärg? Färger väger ju för det första ungefär lika mycket, så bränsleförbrukningen påverkas ju inte ur den synpunkten, men om det är någon skillnad med blank kontra matt ytfinish...ingen aning.

HGS
Vad jag fattat, var att blankpolering/vaxning - minskade luftmotståndet = ngt högre fart
Men - efter x antal flygtimmar ''mattades'' ytan av friktionen till halvmatt i.a.f.

Matta färger = mindre chans till ljusreflexer - var mer eller mindre standard hos alla krigförande.
Undantaget, amerkanska omålade fpl, blank aluminium - dels en viktfråga, dels....redan nedkämpat
luftmotstånd :D

Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 augusti 2017, 17:30

Jag hittade faktiskt en bild där en mekaniker blankpolerar vingen på ett tyskt jaktflygplan i syfte att vinna några kilometer i timmen extra, något som kanske skulle kunna rädda pilotens liv? Men jag kommer att mattlackera min Bf 109, nu när dekalerna efter mycket jobb äntligen är på plats. Vissa dekaler var ett rent helsike att få på plats, och ändå så ser man dem knappt. Så resten av smådekalerna struntar jag faktiskt i. Jag är också lite av en "gladbyggare", även om jag ville få till åtminstone lite grann original på flygplanet i det här fallet.

HGS

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av Figaro » 29 augusti 2017, 12:22

sonderling skrev:Jag funderar egentligen fortfarande på ursprungsfrågan? För jag har också noterat att flygplan på färgbilder från VK-2 kriget kan vara omsöm i mattfärg och ömsom i "gloss"? På museer har jag noterat det samma, ibland glänser planen i kamoflagefärger och ibland är de matta.
Vilket också fått mig att fundera vid modellbygge.
(Svågern har en gammal grålle, som sägs ju ha den färgen för att den blev över från spitfire fabriker efter vk2, den är blank?)

Har blank lackade plan lägre motståndskraft i luften? Så när de allierade börjar få luft herravälde så blir de mera blanka, ungefär som jänkarna ofta struntade i att måla dem överhuvuidtaget? (Med undantag för området framför huven och på motorerna närmast hytten på bombare, som målades matt för att inte blänka i ögonen.)
Från boken Spitfire av Chaz Bowyer:
The constantly improving performance range of each succeeding Spitfire Mark resulted from consistent attempts to refine relatively minor details of the airframe by the Supermarine design team. Some examples of the benefits accruing from such meticulous regard for detail are given below:

Refinement carried out - Speed increase in mph
Retractable tail wheel - 5
Propeller root fairings - 4
Chassis door panel - 3
Whip aerial - 0,5
Plain ailerons - 6
Curved front windshield - 6
Multi-ejector exhausts - 4
Improved & waxed polished finish - 9
Clipped wing-tips - 1
Rear-view hood & deletion of mirror - 1

With all these refinements it was possible to add almost 40 mph to the stated maximum speed figures.
9 mph är ca 14,5 km/h

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: VK2-flygplan - hur blanklackerade var egentligen dessa?

Inlägg av sonderling » 1 september 2017, 13:37

Otroligt att det gjorde så mycket i fart!

En annan grej som jag fårr för mig (för jag hittade inget foto på detta) är att flygplan i stilla havet var både blank och mattade. Jag har alltid tänkt att de är solblekta, (som en gammal honda Accord jag hade i USA)
Hur som helst som gladbyggare* jag med så brukar jag måla typ Hellcat i blank navy blue för att sedan lätt borsta matt 77 eller ljusare på dem för att försöka få fram denna effekt.

*Skulle jag snöa in för mycket på korrekt färg eller nitar så blir det tillslut inget av det. Däremot försöker jag hålla det historiskt korrekt. (Inga Panzerfaust i Frankrike 1940 som jag såg i en modelltidning en gång.)

Sonderling

Skriv svar