Messerschmitt MT-473

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av MD650 » 9 augusti 2017, 22:54

Ok.
Kändes konstigt med tropikfilter i Finland men nu förstår jag.
:)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 13 augusti 2017, 10:48

Ett helt oplanerat steg i bygget, men det fick mig att äntligen inse hur långt jag har kommit i bygget av flygplanet. Det enda som inte är fastlimmat är propellern och propellerkåpan, och dessa kommer sannolikt att förbli löst monterade för att underlätta transport av flygplanet.

Det återstår fortfarande att sätta fast alla "tråkiga dekaler", men det planerar jag att göra Pö om pö de kommande tretton dagarna. Då blir det inte heller så mycket på en gång. Nedskjutningsmarkeringarna har än så länge fått stryka på foten...kanske de återkommer på en annan plats på flygplanskroppen.

Bilder 3 av 6...

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 13 augusti 2017, 10:50

Det återstår ett och annat skönhetsfel, men det är lätt att åtgärda med lite slippapper och en lokal ommålning.

De återstående bilderna...

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 1 september 2017, 18:31

Då är dekalerna på plats och jag har mattlackerat flygplanet. Ikväll är det tänkt att måla dit avgassot, krutrester, lerstänk m.m., dvs. allmänt slitage.

Därefter, efter att jag har funderat ut hur det ska gå till, ska antennkabeln på plats och sedan börjar arbetet med pilotfiguren, som verkar vara av mycket god kvalitet. Jag ser fram emot att måla den.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 september 2017, 09:29

Då är nedsmutsningen färdig. Jag funderade även på att lägga till lite nednött färg på propellerbladen, så att den blanka metallen syntes, men struntade i det.

Här kommer bilder 1-3 av 9...

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 september 2017, 09:30

Bilder 4-6 av 9...

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 september 2017, 09:37

Bilder 7-9 av 9...

Nu har jag beställt ytterligare två pilotfigurer och idén om det färdiga dioramat, som ska få pryda vardagsrummet hemma, har äntligen tagit form.

Min MT-473 ska ha nödlandat på grund av bränslebrist vid en tysk flygplats i Finland och den finländska piloten möts upp av två tyska piloter medan han tar av fallskärmen. Jag går efter samma princip som brittiska SAS använder, nämligen KISS (Keep It Simple Stupid), när jag planerar dioramor och liknande anser att det ska vara så lite störande detaljer som möjligt. Kanske en bänk eller någon liknande tillkommer, men inte mer. Annars blir det för rörigt.

Kanske jag överdrev krutstänket på propellerkåpan och nedsmutsningen av landningsstället, men... Avgassotet däremot såg ut precis så här på Messerschmitt Bf 109:or efter att de hade flugit ett tag har jag sett, så det är inte överdrivet, även om det ser överdrivet ut.

Nu ska jag invänta leveransen av de två andra pilotfigurerna och sedan börjar det noggranna arbetet med att måla tre dem.

Under tiden får ni njuta av de här bilderna. Jag använde det naturliga ljuset från vår veranda när jag tog bilderna.

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av varjag » 17 september 2017, 01:16

Snyggt bygge HGS - grattis till det!

Men ''avgassotet'' blev väldigt sotigt...... :)

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av MD650 » 20 juni 2018, 15:48

Hur går det med bygget?
:)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 juni 2018, 21:13

Just nu så står flygplanet, numera med en renare propellerkåpa (som inte ser så svartbränd ut utan bara har mildare krutrester längst fram), i en vitrin hemma och dioramaplattan är än så länge oanvänd, även om modelleran sedan många månader tillbaka redan är köpt och redo. Men jag har ännu ingen klar bild av exakt ur dioramat ska se ut, bortsett från att den finländska piloten ska ha nödlandat och hälsas välkommen av de två andra tyska piloterna, och innan dess är det ingen idé att fortsätta.

Jag funderar på att tona ner avgassotet med en pensel doppad i vatten, men det får bli en senare fråga...

Eventuellt så förblir min Messerschmitt i vitrinen och ersätts istället av en Focke-Wulf Fw 190A-8 i samma skala, som redan finns i en låda i hobbyrummet. I såna fall så får den finländska piloten göra sitt flygplan sällskap i vitrinskåpet som storleksjämförelse.

Istället så håller jag just nu för fullt på att bygga flygplan i den mindre skalan 1:72, då dessa faktiskt är roliga att bygga ihop och dessutom tar betydligt kortare tid att få färdiga.

Jag har beställt en finländsk bordsflagga, som ska pryda min Messerschmitt i vitrinen...dels för att det passar in och dels för att slippa onödiga frågor av besökare i vårt hem pga. de finländska hakkorsen. Många är ju okunniga om ursprunget till det blivande finländska flygvapnet.

Återkommer med en bild av Messerschmitt-planet när piloten är färdigmålad och flaggan är på plats.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 juni 2018, 21:31

Min MT-473 i dess nuvarande tillstånd.

Måste bara få tummen ur och måla pilotfiguren...sedan så räcker det egentligen.

Den finländska flaggan tycker jag blev pricken över i:et.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 augusti 2018, 11:08

Då har min Mersu fått sällskap av en pilot, som just har landat flygplanet, stängt kabinhuven och precis är i färd med att spänna av sig fallskärmen.

Vår digitalkamera är halvbra, så jag lägger inte upp några närbilder.

Jag kan däremot avslöja att det tog 6 timmar att måla figuren, varav 1 timme ägnades åt ansiktet. Totalt använde jag 23 olika färger - 7 som grundfärger, 3 till detaljerna och 13 till torrborsningen.

Kanske min Mersu dyker upp på en modellbyggeutställning nästa år eller så...

HGS

Skriv svar