T-34-Ombygge 1:16

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 21 april 2016, 09:26

Denna byggtråd är egentligen resultatet av två redan existerande trådar i forumet, nämligen dessa två:

viewtopic.php?f=51&t=46128
viewtopic.php?f=38&t=46108

Lyckades få tag i en f.d. radiostyrd T-34/85, som någon hade tänkt att slänga bara för att den inte längre fungerade som den skulle. Så jag köpte den för ett par hundra spänn (inklusive frakt) från utlandet, då den utvändigt sett såg mycket originaltrogen ut, med vissa undantag naturligtvis då den har varit radiostyrd. Alternativet hade varit att köpa en superdetaljerad T-34/85-byggsats från Hobby Boss för ca 800:- inklusive frakt. Det här alternativet passade min plånbok lite bättre.

Vill också passa på att tacka Martin Lundvall för hjälpen med den ryska texten. Den texten pryder nu en egengjord skylt som ska sitta i en glasmonter tillsammans med stridsvagnen när den är färdig.

Den första bilden visar stridsvagnen i dess ursprungsform med elektroniken fortfarande intakt och den andra bilden interiören efter att all elektronik har rensats ut.

Det jag planerar att göra är att måla om stridsvagnen i grönt, ta bort resp. fylla igen historiskt inkorrekta delar av chassiet samt i största möjliga mån återskapa den T-34/85-vagn som omnämns i den första länken ovan.

Arbetet fortsätter i mån av tid...

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 april 2016, 10:52

Då är även tornet isärtaget och rensat på allt onödigt. Tornkransringen, som syns i chassiets överdel i bilden ovan, kommer jag att behålla. Men så länge tornet ska kunna målas separat så får den ligga åt sidan.

Nu går även eldröret att röra fritt utan att automatiskt återgå till "militärparadläge", vilket gör det lättare att måla området kring kanonskölden.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 maj 2016, 20:59

Ett par saker jag har beställt för att ge min T-34/85 ett lite mer realistiskt utseende:

1) Bogserkablar av metall
2) Fotoetsade galler till bakdelen av överchassiet (jag planerar att slipa ner och eventuellt skära ut de gjutna gallren)
3) Larvfötter av metall, som ger modellen ett mer realistiskt utseende med nedsliten metall i kombination med torkad lera etc.

Jag har även lyckats hitta dekaler i rätt skala för min avsedda förebild.

Nästa veckan ska väl lite mer arbete ske är det tänkt.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 13 maj 2016, 21:35

Då har skylten fått sin slutgiltiga utformning, åtminstone framtill. Återstår hur jag ska lösa problemet med ett stabilt stöd baktill, men det är ju inget problem i sig, så länge skylten står upp.

Nästa vecka bör dekalerna komma.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 maj 2016, 19:29

Då är dekalerna komna. De visar Moderland så som den (sannolikt) såg ut när den kom till förbandet och gavs till Kashnikov med besättning. Återstår bara om jag ska hålla mig till hur den såg ut innan den såg strid eller så som den såg ut när Kashnikov dog i strid.

Och då får man ställa sig den hypotetiska frågan om han hann måla samtliga 17 stridsvagnssiluetter på ena sidan av eldröret och om alla verkligen såg så "snygga" och "enhetliga" ut då, under de korta stridspauser som ryssarna hade under framryckningen mot Berlin, där Kashnikov ju dog. Så kanske det ger mig lite utrymme att improvisera lite grann.

På onsdag planerar jag att göra en hel del förberedande arbete så att det äntligen kan komma så långt att vagnen kan målas grönt så snart som möjligt.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 maj 2016, 13:55

Då är i princip allt klart för målning. Yttre gummidäcken borttagna från varje bärhjul, vissa yttre detaljer tillfälligt borttagna, motorgallret på plats etc. Återstår egentligen bara att göra en allra sista översyn samt att lägga till ett handtag till motorluckan baktill samt ett greppräcke på ena tornsidan. Kanske jag ska spackla en gång till på vissa ställen, men det borde också vara allt.

Naturligtvis så finns det fler lösa detaljer som inte visas på bilderna som också ska målas.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 maj 2016, 21:31

Allt småpill går att lösa med ståltråd, gem, superlim och en avbitartång.

Lite pilljobb var det, särskilt med surrningsfästena baktill på tornet, men det gick till slut.

Det som återstår nu är att förvandla denna vinterkamouflerade stridsvagnen till en sommarkamouflerad.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 juni 2016, 11:54

Kreativitetens kvarnar maler långsamt...

Nu är i alla fall stridsvagnen och de lösa delar som också ska vara i den färgen spraymålade gröna. Och nyansen stämmer väl ganska väl överens med den grönnyans jag har sett på färgbilder från VK2.

Återstår bara att måla det återstående vita grönt - samma färgnyans fast på burk - och sedan sätta ihop allting igen och sätta på larvfötterna.

Dekalerna fixar jag sist av allt. Måste också skära ut schabloner för 714 ur maskeringstejpen så att teckensnitten blir rätt.

Men innan dess ska underchassiet smutsas ner i ett en riktig lerpöl i trädgården och metallbanden slitas ner mot betong eller något liknande, för att få de äkta nednötta metallytorna kombinerat med smuts.

Men så långt är det kommet i alla fall.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 juni 2016, 20:41

Kringgick den tänkta ordningen lite och satte på drivhjul, spännhjul, larvfötter och dekalerna. Sedan så upptäckte jag att jag hade missat att beställa två uppsättningar dekaler, så resten av stridsvagnssiluetterna får vänta tills nästa vecka eller så, då borde dekalark nummer två vara på plats.

Men nu så rullar äntligen stridsvagnen, så när tid ges så är det bara att skapa en lerpöl i trädgården och smutsa ner undertill så mycket det bara går.

Nu börjar jag äntligen se stridsvagnen ta sin slutliga form.

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av MD650 » 14 juni 2016, 21:53

Larvfötter = band. ;)
:)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 juni 2016, 10:10

En viktig del i arbetet med att ge min T-34 ett mer realistiskt utseende har till 99% slutförts. Återstår eventuellt att köra banden på mattan, där fästet är bäst, för att få ner mängden torkad lera på bärhjulen. I nuläget så känns det som lite väl mycket. Dammsuga ska vi ändå göra hemma.

Men på slitytorna på larvfötterna så känns det ganska realistiskt nu. Metallen som kommer i kontakt med marken är blankslipad med slippapper och leran har torkat och fyllt håligheter, precis som banden på en riktig T-34/85 jag har fotograferat.

Återstår bara lite reparationsarbeten på målningen här och var, att sätta dit de resterande dekalerna på eldröret samt att tillverka ett mynningsskydd för eldröret enligt en riktig förebild jag har sett.

HGS

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av B Hellqvist » 22 juni 2016, 17:45

Trevligt (om)bygge!

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 25 juni 2016, 23:15

Efter en andra omgång nersmutsning av banden så är jag nöjd med resultatet. Den första bilden visar resultatet mellan nedslipade och inte nedslipade metallband. Detta är orsaken till att jag valde att investera i en uppsättning metallband istället för att behålla plastbanden - den där effekten av nedsliten metall går inte att imitera på ett bra sätt annars.

Tornet är också till 99% färdigt. Återstår att måla kompletteringen (plasticard-biten) av laddarens periskop grönt samt ordna mynningsskyddet till eldröret, sedan så är det bara att skruva fast tornkransen igen. Jag valde att ha 17 stridsvagnssiluetter på eldröret, då Kashnikov officiellt var erkänd med 17 utslagna stridsvagnar och pansarvärnskanonvagnar på sin meritlista. Jag är även jättenöjd med både teckensnittet på 714 och hur dekalerna med stridsvagnens smeknamn blev.

Antalet stjärnor på andra sidan eldröret är rent hypotetiskt. Att det blev 29 stycken, samma som antalet år Kashnikov blev, är bara en ren slump.

Inte mycket jobb kvar nu. Lite smådetaljer här och var samt att bättra på målningsarbetet är det som återstår.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 2 juli 2016, 21:04

Då är min historiska T-34/85 äntligen färdig!!!

Det enda som skulle tänkas saknas är spännet på spännremmarna baktill på tornet, men det är den detalj som ändå inte kommer att synas. Om något läggs till så är det den detaljen, men annars är allting klart.

Det har varit mycket roligt att bygga om stridsvagnen enligt denna historiska (och delvis hypotetiska) förebild. Ett sant nöje och ett skojigt tidsfördriv.

Tack så mycket till alla som har bidragit med hjälp i någon form - översättning från ryskan, hjälp med att hitta bilder etc.

Här följer de tre första bilderna...

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: T-34-Ombygge 1:16

Inlägg av HomeGuardSoldier » 2 juli 2016, 21:07

...och här de tre sista.

Det som nu återstår är arbetet på en korkplatta, som stridsvagnen ska stå på. Meningen är att jag ska försöka efterlikna miljön som stridsvagnarna i Aberdeen Proving Grounds, Maryland, USA - Gräs och betongplattor som banden vilar på.

En slutlig bild av själva dioramat följer när detta är klart någon gång mot slutet av sommaren eller så.

Ni som vill får självklart skriva kommentarer.

HGS

Skriv svar