Någon som samlar tennsoldater?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Chrise
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 apr 2016 17:39
Ort: Stockholm

Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av Chrise » 15 apr 2016 17:46

Hej
Hittade några tennsoldater som morfar förmodligen målade första halvan av 1900-talet. Någon som vet om det finns intresse för dessa. Vill ju inte bara slänga om någon är intresserad.
Chrise

Användarvisningsbild
Paxranger
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 dec 2019 14:18
Ort: Trollhättan

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av Paxranger » 16 dec 2019 09:07

Ja jag samlar

Chrise
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 apr 2016 17:39
Ort: Stockholm

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av Chrise » 16 dec 2019 09:57

Kul med ett svar efter så lång tid.
Om du är intresserad så kan jag skicka några bilder.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
Ort: Dalarna

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av LasseMaja » 14 jan 2020 21:01

Jag har sådana jag gjuter själv och målar. Det hela går dock i stå hela tiden (håller på med för mycket).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8000
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av sonderling » 25 mar 2020 07:36

Vad är det för figurer du gör själv? Typ Prins August karoliner?
Yngste sonen var intresserad ett tag och jag köpte lite gjutformar (hittade inte de jag själv hade som barn, det hade väl kastats nångång). Roligast var Wasa kanonen som vi köpte, man kunde ju gjuta ett helt batteri däck! Den var lite mer detaljerad en de gamla karolinerna tyckte jag.
Men nu har det också gått i stå....man har ju som sagt för mycket hobbies som det är.

Har sett att det finns gjutformar för svenska soldater anno 1950-tal? Det skulle ju kunna vara nått förstås. :milsmile:

Sonderling

Hugoboss60
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 apr 2026 16:15
Ort: Göteborg

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av Hugoboss60 » 12 apr 2026 17:01

Hej finns det någon i Göteborg som samlar på tennsoldater ?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
Ort: Dalarna

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av LasseMaja » 19 maj 2026 18:32

sonderling skrev:Vad är det för figurer du gör själv? Typ Prins August karoliner?
Japp, mestadels. Har dock fått tag i några äldre gjutformar i gips på tradera, blir väl sen när man hunnit bli pensionär man får tid med det. Har dock en plan på att gestalta delar av svenska stormaktstidens slag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33720
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av Hans » 19 maj 2026 20:20

Kan vi vänligen få se lite bilder?

Jag höll mest på med saker i 1/285-300 i min ungdom, då inte gjutna hemma. Men någonstans i min barndom fick jag smälta tenn (?) och gjuta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8000
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av sonderling » 20 maj 2026 12:51

LasseMaja skrev:
19 maj 2026 18:32
sonderling skrev:Vad är det för figurer du gör själv? Typ Prins August karoliner?
Japp, mestadels. Har dock fått tag i några äldre gjutformar i gips på tradera, blir väl sen när man hunnit bli pensionär man får tid med det. Har dock en plan på att gestalta delar av svenska stormaktstidens slag.
Coolt, hade en sån ide i min ungdom. Men de formarna vetta tusan var de är. Nu verkar prins august på upphällningen om de ens finns kvar som företag.
https://www.modellhobby.se/sv/1595-tenn ... liner-40mm Det är mycket "ej i lager" här, vilket gör mig misstänksam.

Sonderling

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1946
Blev medlem: 20 feb 2003 14:57
Ort: Gustavsberg

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av Örjan » 20 maj 2026 13:21

sonderling skrev:
20 maj 2026 12:51
Coolt, hade en sån ide i min ungdom. Men de formarna vetta tusan var de är. Nu verkar prins august på upphällningen om de ens finns kvar som företag.
https://www.modellhobby.se/sv/1595-tenn ... liner-40mm Det är mycket "ej i lager" här, vilket gör mig
Prince August finns kvar i allra högsta grad och de har fortsatt att utöka sitt sortiment. Dock är fritidsintresset att bygga/gjuta och måla militära saker i stark nedgång och det påverkar så klart hobbyaffärerna. Jag köper mina formar sedan en lång tid tillbaka direkt från Prince Augusts hemsida:

https://shop.princeaugust.ie/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8000
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Någon som samlar tennsoldater?

Inlägg av sonderling » 20 maj 2026 13:26

Tack! Fasen det hade jag ingen aning om. Titta där är ju 50-tals soldaterna jag dillade om.
https://shop.princeaugust.ie/holger-eri ... he-moulds/

Man kanske skulle lägga in en beställning?

Sonderling