Men va fa-----!?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Amund
Stödjande medlem

Re: Men va fa-----!?

Inläggav Amund » 11 dec 2015 21:33

sonderling skrev: Vi har luskammat köket och även dotternsrum, den yngsta sonen har letat med liv och lust eftersom jag utfäst en belöning på 100 kr. Men till ingen nytta. Foten är borta och jag packar ner den havlgjorda figuren i sin camoflage kartong och tänker det var tydligen inte menat då. :cry:

Sonderling

Gör så här: Strunta i den där borttappade biten och skaffa ett annat intresse istället, då ska du se att den dyker upp. :D :P .

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 12 dec 2015 12:28

Ja det är väl där jag är nu. :D
Jag har släppt den och går vidare med nått annat projekt.

Sonderling

JohnT
Medlem

Inläggav JohnT » 12 dec 2015 12:48

Hans skrev:Jag börjar se ett mönster.

Mattmonstret - carpet monstrum
Strumptrollet - gnome tibialia
Fältvaranen - chamæleon vulgaris

Jag tror Carl Linnaeus missade det viktiga tillägget vexo exacerbo.

Finns det fler i familjen vexo exacerbo?

MVH

Hans

Frun påpekade att äppelladdarknyckaren (Theftus Chaerguer iPhonus) är på väg till föräldrahemet från en termin på universitetet.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inläggav CvD » 12 dec 2015 20:35

sonderling skrev:
Och det finns ju bara ett tomt hörn där? Vi har luskammat köket och även dotternsrum, den yngsta sonen har letat med liv och lust eftersom jag utfäst en belöning på 100 kr. Men till ingen nytta. Foten är borta och jag packar ner den havlgjorda figuren i sin camoflage kartong och tänker det var tydligen inte menat då. :cry:

Sonderling

En galen ide, kan det inte vara en invalid/skadad figur som blivit av med foten?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inläggav Donkeyman » 12 dec 2015 22:15

Men detta påminner om ett mysterium som har drabbat mig med jämna mellanrum hela livet. Som inte har någon lösning. Det utgår ifrån att jag skall skruva isär en eller annan attiralj för att reparera den. Och som sjömaskinist är jag väl medveten om att det är viktigt att vara noga. Alltså röjer jag av skrivbordet så där inte finns några främmande föremål, tar fram de verktyg jag anser mig behöva och går till anfall.

Så tar jag bort skruvarna som håller översta locket och lägger dem i en liten hög för sig på bordet så jag vet var de ligger när jag skall montera igen. Lyfter på locket och fortsätter att dissekera prylen neröver. Alla delar läggs i en fullt logisk linje på bordet så jag vet hur de skall monteras.

Efter avslutade åtgärder går jag bakvägen och skruvar ihop allt samman i samma ordning som jag skruvade isär. Och hela operationen fungerar alldeles utmärkt till dess jag har lagt på det sista locket och skall skruva fast det med skruvarna som jag har lagt i en liten hög för sig. Då finns de inte. De är fullständigt "puts väck". Jag letar, jag är logisk, jag är försiktig för att inte rota till något på det tomma skrivbord där jag "vet" att skruvarna skall ligga. Men i h*****e. Väck är de. Och inte f****n finner jag dem. Alltså måste nya skruvar plockas fram och monteras. Med tanke "jag finner dem väl senare och kan lägga dem i rätt låda i stället." Men inte f***n. Väck är de och inte finner jag dem, inte ens veckor senare.

Detta är något som irriterat mig i åratal. I samband med många reparationsobjekt. Utan förnuftig förklaring. Men som en gammal maskinistkompis till mig säger: "Det är makterna." Inte något att fundera eller bry sig över så länge reparationen blev vällyckad.

Ännu värre är att jag flera månader senare ofta finner en liten flock med skruvar ligga samlad på någon helt annan plats. Visserligen inom räckhåll men dock inte där jag är helt övertygad om att jag hade lagt dem. Kom inte dragande med begynnande senilitet för då har jag haft den sjukdomen sedan 15-årsåldern. Jag tror mer på "makterna".

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 dec 2015 23:03

John T skrev om:
Måste vara släkt med strumptrollet, han som konsekvent äter bara en strumpa, aldrig två.

Enligt modernt tänkande - finns det en mindre, men stadigt växande, planet kallad ''Sock'' - ngnstans utanför asteroidbältet...

Som enbart består av alla de uddasockar - som strumptrollet slukat....... :P

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 13 dec 2015 20:14

Donkeyman skrev:
Jag tror mer på "makterna".

Ah, det är Gremlins jag har besök av dem med. Och det kanske var de som var i farten nu med.

Lite OT men jag har en teori att jag själv emitterar EMP för tekniska apparater har en förmåga att krångla i min närhet. (Jag har en CD spelare som bara min fru kan få igång.) Och jag vet inte hur många ggr, på jobbet, som jag kontaktar IT avdelningen med nått strul och när de kopplar in sig på min dator utbrister de i luren: Vad konstigt, det här har jag aldrig sett förrut? Händer varje gång.......

CvD:
En galen ide, kan det inte vara en invalid/skadad figur som blivit av med foten?

Nje det kanske märks? Har läst i en modelltidning att om man ska göra ett vrak (fartyg/stridsvagn/ flygplan) tex så ska man bygga det med en gång och inte ta ett misslyckat byggprojekt, för det kommer synas direkt. Men eftersom figuren har en trenchcoat så tänker jag att man kan förvandla honom till en soldat om man byter huvudet och sätter dit ben med soldatkängor. Skulle nog kunna passa in i en tidsperiod beronde på hjälm, utrustning m,m från 1918-1955?

Sonderling

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem

Inläggav NIL » 05 jan 2016 09:27

Det är vid dylika tillfällen som jag temporärt brukar karriärväxla och ägna mig åt spriten i några timmar.
Förövrigt så anser jag att Bruce Dickinson skall adlas.

Stighult
Medlem

Inläggav Stighult » 29 feb 2016 17:01

Finns knep om det fattas eller blir för mycket delar. :)
https://www.facebook.com/10000034474108 ... 2/?fref=nf

Återgå till "Modellbygge"