Tysk trä-ubåt i "lösvirke"?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Tysk trä-ubåt i "lösvirke"?

Inlägg av Sandhero » 9 april 2013, 19:54

Hmmm... går i tankarna på att slöjda till en WW2 ubåt i trä. Lutar lite åt en tysk modell VII, men inte riktigt säker. Målet är en radiostyrning, men jag misstänker att dykfunktionen kan bli svår att bemästra via radiostyrningen. Har sett en dykande Typhoon-modell i en swimmingpool på Youtube, men förmodligen får det bli en ytgående (u)båt. Skalan är jag inte helt klar över heller, men en längd av lite drygt 134 cm skulle ju vara både rimligt och smidigt.

Har tidigare byggt radiostyrt i trä, men inga ubåtar, där jag fixat styrningen med hjälp av två motorer/ två propellrar i stället för roder. Ena maskinen stopp vid gir, alternativt en back / en fram. Funkat ganska så ok, men då avviker man ju ganska så markant ifrån "originalet".

Vad har ni för tankar kring ett sådant här projekt? Någon bra sida att tipsa om med liknande bygge?
Anser ni att någon annan WW2-ubåt skulle vara bättra att ge sig på?

Danke!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tysk trä-ubåt i "lösvirke"?

Inlägg av varjag » 12 april 2013, 12:26

Finns massvis med dykande ubåtsmodeller. Av varierande pålitlighet.
Jag såg en en gång - med en 50-60 cm's sprötantenn - som kunde dyka till 30-40 cm - och, komma upp igen på kommando.
Jag t r o r - att den, hårt nedtrimmad - enbart ''dök'' med dykroder och kom upp med desamma utan dyktankar,bara fart genom vattnet...?
Om trä - är det bästa materialvalet vete tusan. Svårt hålla helt tätt? Oavsett impregnering & lackering...
Kanske bättre med fibreglass eller ngt plastmaterial.
I.s.f. att spilla tid på en vacker skalamodell av en Typ VII - prova med ett enklare skrov - och se hur det funkar. Innan
du tar hela steget - till en skalamodell.....tycker Varjag

Skriv svar