När kan man ge barn tennsoldater?
Har två barn i nära bekantskapskretsen (i lägre skolålder/ högre förskoleåldern) som gillar att pyssla, även med sina föräldrar. Skulle helt enkelt vilja ge dem en grundsats för att börja med tennsoldater. Själv var jag 8 när jag fick mina första formar, vi göt, läste om Karl XII hos Voltaire, Åberg och Lindqvist. Jag tycker 25år senare att det fortfarande är barnsligt roligt men ack tid och platskrävande. Framförallt är det lärorikt.
De är lite små att gjuta själva, men som en familjegrej till dem vore det kul tycker jag.
Tennsoldater
-
- Redaktör emeritus
Re: Tennsoldater
Jag har gjutit tennsoldater tillsammans med min äldste son när han var 7-8 år. Går antagligen bra kanske med en 6-åring också, men det gäller att man är med hela tiden.
-
- Medlem
jag pysslar mycket med tennsoldater, är 48 år och tycker fortfarande att det är skoj
Kika in på tradera, där kan du få en hel dröse med tennformar och övriga tillbehör för en ganska billig peng!

-
- Medlem
Har/ leker barn med tennsoldater nu för tiden? När jag var i 10års åldern hade vi tom tenngjutarklubb där etusiastiska fäder lärde oss ungar i grannskapet gjuta. Målningen var sådär. Finns det spelregler för spel med ex Karolinergubbar?.
-
- Redaktör emeritus
Jag tror man gjuter mer sådana fantasyfigurer i så fall. Då finns det regler och spel att hålla på med. Men mina ungar leker ju med karolinergubbarna om jag tillåter det, tyvärr kan slagen bli blodiga och det är inte så roligt när de stupade härör ifrån former jag inte äger.
-
- Medlem
det finns spelföreningar där man lirar diverse olika krigsspel på bräde, allt från historiska till fantasy
man hittar dessa under deras samlade hemsida Sverok.se
www.sverok.se
man hittar dessa under deras samlade hemsida Sverok.se
www.sverok.se
-
- Stödjande medlem 2021
Jag skrev just i en annan tråd med samma titel? Men inlägget hade kanske gjort sig bäst här?
Köpte ett tenngjutar set till yngste grabben på hans 9 årsdag. Det var en Wasa kanon och det var en hit, vi har gjutit flera och målat dem. (Svårt bara tt få ett helt exemplar!? Så det blir många försök innan vi blir nöjda.)
Mycket uppskattad present, var det. Min yngste är lite mer hands on typen och tycker om det mera handverksmässiga än hans store bror som bara vill hänga framför en dator. Och det gav mer smak, han önskar sig mer till jul. Synd att jag inte har kvar mina gamla formar....
Hittar inte så mycket på nätet men Prins August har en hemsida i ..va fa.....Irland? (Jag trodde det var Svenskt?)
http://www.princeaugust.ie/
(Jag gillar de där Svenska soldaterna från 1958?)
Sonderling
Köpte ett tenngjutar set till yngste grabben på hans 9 årsdag. Det var en Wasa kanon och det var en hit, vi har gjutit flera och målat dem. (Svårt bara tt få ett helt exemplar!? Så det blir många försök innan vi blir nöjda.)
Mycket uppskattad present, var det. Min yngste är lite mer hands on typen och tycker om det mera handverksmässiga än hans store bror som bara vill hänga framför en dator. Och det gav mer smak, han önskar sig mer till jul. Synd att jag inte har kvar mina gamla formar....

Hittar inte så mycket på nätet men Prins August har en hemsida i ..va fa.....Irland? (Jag trodde det var Svenskt?)
http://www.princeaugust.ie/
(Jag gillar de där Svenska soldaterna från 1958?)
Sonderling
-
- Medlem
Finns karolinerbibeln för tenngjutare "Karoliner" i nytryck? Hittar den just nu bara på bokbörsen. Tänkte ge den ihop med ett Prince August starterkit med Karoliner till mitt gudbarn nu när de är i 10års åldern, och rädda dem från fantasy och legoträsket. Fostran fortsätter på armémuseum sen. Till konfirmationen blir det "konfessionell krigsmakt".