Göra kamouflagenät till modellbygge

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Göra kamouflagenät till modellbygge

Inlägg av Morgan » 13 maj 2009, 18:32

Jag tänker försöka göra ett kamouflagenät till ett modellbyggeprojekt.

För det första, hur stort var ett standardtillverkat kamouflagenät under andra världskriget (på tysk sida)?

Jag har hört att man kan använda en gasbinda som man drar ut och sedan målar. Men kan man också använda snöre och t.ex. binda ihop till ett "fiskenät" och arbeta vidare därifrån (snöre har jag gott om hemma!)?

Några tips?

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Göra kamouflagenät till modellbygge

Inlägg av Hans » 13 maj 2009, 18:39

1/72 - gasbinda och humbrol blir såhär viewtopic.php?f=50&t=30929 om det är bra eller historiskt korrekt låter jag någon annan svara på. Jag vill minnas att tidiga nät var "glesare" än moderna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Göra kamouflagenät till modellbygge

Inlägg av sonderling » 14 maj 2009, 11:56

Fuska och köp Verlindens färdiggjorda kamoflagenät, finns i en färgat brunt och (tror jag) grönt. Jag köpte mina för .....fan 15 år sedan säkert vet inte om de finns längre att få tag i.

Gasbinda går också bra men har haft svårt att färga in dem bra, så det täcker menar jag. Måla med Humbrol färg och det blir lite stelt och så ramlar det av fibrer och det vita syns.
Försökte engång med att bada dem i grön karamellfärg men det blev ju alldeles för grällt! :o
Det var då jag gav upp och köpte från Verlinden.


Sonderling

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Göra kamouflagenät till modellbygge

Inlägg av Daniel L » 16 maj 2009, 20:43

Har för mig att jag sett brittiskt nät till 1/72 att köpa någonstans. Kanske på Tracks and Troops eller Ebay.

/Daniel

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Göra kamouflagenät till modellbygge

Inlägg av Morgan » 24 maj 2009, 19:41

Nu har jag improviserat fram grunden till ett kamouflagenät till en StuG III 1:16 jag köpte för en månad sedan. Frågan är vad jag ska använda för att förvandla kamouflagenätstommen till ett kamouflagenät. Det är en radiostyrd stridsvagn, därför är larvfötterna täckta i torkad lera.

Några idéer? Vad kan man ta från naturen och torka, vilka gamla kläder kan man klippasönder, kan man ta snöre och måla?

Huvudsaken är att det ser realistiskt ut.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Skriv svar