Rekord i modellbygge

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Rekord i modellbygge

Inlägg av Anders Nyman » 23 april 2009, 20:04

Jag bara kom på nu när jag satt och läste i trådarna här,, finns det tävlingar i modellbygge, som det finns tävlingar i sandslottsbygge. Å, finns det något modelbygge som är registrerat som det största modelbygge i världen? :oops:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Rekord i modellbygge

Inlägg av B Hellqvist » 23 april 2009, 21:46

Det beror nog på var man drar gränserna... Mussolinis modell av det antika Rom är bortåt 17 meter i sida. En skala 1/5-modell av en B-29:a lär vara det största rc-planet. Minatur Wunderland är den största modelljärnvägen. Yamato-museet i Kure har en 26 meter lång modell i skala 1/10 av slagskeppet "Yamato". Och så vidare...

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Rekord i modellbygge

Inlägg av Anders Nyman » 24 april 2009, 20:11

B Hellqvist skrev:Det beror nog på var man drar gränserna... Mussolinis modell av det antika Rom är bortåt 17 meter i sida. En skala 1/5-modell av en B-29:a lär vara det största rc-planet. Minatur Wunderland är den största modelljärnvägen. Yamato-museet i Kure har en 26 meter lång modell i skala 1/10 av slagskeppet "Yamato". Och så vidare...
B-29:an blev jag verkligen imponerad av. Har inte sett något liknande i modellflyg. :D

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Rekord i modellbygge

Inlägg av sonderling » 30 april 2009, 13:29

B-29:an var ashäftig men är de inte oroliga att de ska kapa ben och fingrar. Det där sättet att starta vette fan om jag ville pröva och stod inte ena killen lite väl nära propellern?

De skulle haft samma skala som Dragons figurer så man kunde haft besättning.

Sonderling

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Rekord i modellbygge

Inlägg av Anders Nyman » 30 april 2009, 16:23

sonderling skrev:B-29:an var ashäftig men är de inte oroliga att de ska kapa ben och fingrar. Det där sättet att starta vette fan om jag ville pröva och stod inte ena killen lite väl nära propellern?

De skulle haft samma skala som Dragons figurer så man kunde haft besättning.

Sonderling
Tja,, framöver i tiden kanske det blir fullskaliga modellflygplan som kan ta folk. För tekniken finns ju redan när det gäller vanliga tåg att fjärrstyra loken. 8-)

Skriv svar