Airbrush

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
hrnick
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 januari 2007, 19:25
Ort: Linköping

Airbrush

Inlägg av hrnick » 9 september 2008, 16:41

Jag är nu igång med mitt andra seriösa modellbygge, en Tamiyla Hmmvw i skala 1:35. Jag funderar på hur jag på bästa sätt ska måla den, framförallt kamouflaget och tänkte att airbrush kanske kunde vara ett alternativ. Jag är dock inte så pigg på att skaffa en färgspruta med tillhörande kompressor för ett par tusen. Är de billigaste färgsprutorna (som kan drivas med tryckluft på burk) jag har hittat på Clas Ohlson/Jula/Biltema tillräckligt bra för att använda till modellbygge?

Clas Ohlson
Biltema
Jula Edit: denna verkar bara gå att koppla till kompressor

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Airbrush

Inlägg av Cyber Joker » 9 september 2008, 19:20

hrnick skrev:Jag är nu igång med mitt andra seriösa modellbygge, en Tamiyla Hmmvw i skala 1:35. Jag funderar på hur jag på bästa sätt ska måla den, framförallt kamouflaget och tänkte att airbrush kanske kunde vara ett alternativ. Jag är dock inte så pigg på att skaffa en färgspruta med tillhörande kompressor för ett par tusen. Är de billigaste färgsprutorna (som kan drivas med tryckluft på burk) jag har hittat på Clas Ohlson/Jula/Biltema tillräckligt bra för att använda till modellbygge?

Clas Ohlson
Biltema
Jula Edit: denna verkar bara gå att koppla till kompressor

Tacksam för svar!
Clas Olsson, Biltema och Jula??? Herre gud det finns ju sprayflaskor från Tamiya med German yellow och German Tank Grey färger som är avsedda för modeller som säljs i varje välsorterad Hobbyaffär. De färger som du talar om är avsedda för bilar och grafittikonstnärer. :wink:

hrnick
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 januari 2007, 19:25
Ort: Linköping

Re: Airbrush

Inlägg av hrnick » 9 september 2008, 20:28

Förvisso, men tyvärr finns det inga hobbyaffärer i Linköping, ännu mindre några välsorterade dito. Jag får väl åka runt till varenda leksaksaffär i stan och se om det är någon som har en hörna med lite modellprylar, vänta tills jag kommer till Stockholm nästa gång eller beställa det någonstans ifrån.

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Airbrush

Inlägg av Jojjan67 » 9 september 2008, 22:18

hrnick skrev:Förvisso, men tyvärr finns det inga hobbyaffärer i Linköping, ännu mindre några välsorterade dito. Jag får väl åka runt till varenda leksaksaffär i stan och se om det är någon som har en hörna med lite modellprylar, vänta tills jag kommer till Stockholm nästa gång eller beställa det någonstans ifrån.
Jag beställer mina Tamiya sprayfärgsburkar från Hobbia.se (70 kr st), har funkat bra hittills.

/Johan

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Airbrush

Inlägg av Cyber Joker » 10 september 2008, 16:28

Jojjan67 skrev:
hrnick skrev:Förvisso, men tyvärr finns det inga hobbyaffärer i Linköping, ännu mindre några välsorterade dito. Jag får väl åka runt till varenda leksaksaffär i stan och se om det är någon som har en hörna med lite modellprylar, vänta tills jag kommer till Stockholm nästa gång eller beställa det någonstans ifrån.
Jag beställer mina Tamiya sprayfärgsburkar från Hobbia.se (70 kr st), har funkat bra hittills.

/Johan
Billigt, de kostar över 80 kr i Malmö på Modellcraft.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Re: Airbrush

Inlägg av Private Snafu » 11 september 2008, 10:20

En airbrush kan även drivas med en vanlig innerslang/däck till en bil. Så motivlackade vi en bensintank för många år sedan. Bara att skaffa en anslutning till luftventilen på däcket o skruva på lufttillförslen till sprutan. Luften hämtar man gratis på macken.

hrnick
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 januari 2007, 19:25
Ort: Linköping

Re: Airbrush

Inlägg av hrnick » 11 september 2008, 14:53

Cyber Joker skrev:Billigt, de kostar över 80 kr i Malmö på Modellcraft.
75 kr på Sagoland i Linköping. :)

Hur fint mönster kan man göra med dessa sprayburkar? Jag trodde nog mest att de var till för att måla större ytor eftersom det står på dem att man ska hålla burken 25-30 cm från det som ska målas.

Ni får ursäka om jag har dålig koll men jag är en glad nybörjare som försöker lära mig. :)

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Re: Airbrush

Inlägg av Kent W » 11 september 2008, 19:58

Nej de där burkarna är för större ytor om man inte maskar av och grejjar på.
Använder själv först TS-3 och lägger sedan bruna/gröna fält/ränder med airbrush till mina 1:6 tanks och så gör de flesta i den skalan.

/Kent

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Airbrush

Inlägg av B Hellqvist » 3 augusti 2012, 14:28

Fick precis hem min Revell Airbrush 39199, en nybörjar-AB med en liten kompressor. Jag läste en positiv recension i Allt om hobby, och med tanke på att jag bara kommer att använda den till högst dussinet modeller, så tyckte jag att den kunde passa mitt behov. Köpte den på tyska eBay för endast 850:- inklusive frakt.

Skriv svar