Tintin

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Tintin

Inlägg av Anders Nyman » 7 juli 2008, 19:33

Jag vet inte riktigt var jag ska placera denna lilla tråd, så jag försöker här. Jag har en liten seriefavorit och det är Tintin, denne alltid lika unge äventyrs man. Jag vet att det ska finnas små miniatyrer (små modellbyggen) som man kan samla på, å de är färdig byggda när man köper dem.. Jag har sett små Tintin bilar å Tintin figurer en gång, å det var i en bokhylla på ett jobb jag var på i vår grannkommun, men ägaren av dessa små figurer var ej på plats så jag kunnde ej fråga Honom eller henne vart de var införskaffade. Jag skulle gärna villja få tag på dessa små figurer själv, så om det är okej, så vill jag fråga om det är någon här på Skalmans som vet vart man kan få tag på dessa figurer. 8-)

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Tintin

Inlägg av Cyber Joker » 7 juli 2008, 20:17

Anders Nyman skrev:Jag vet inte riktigt var jag ska placera denna lilla tråd, så jag försöker här. Jag har en liten seriefavorit och det är Tintin, denne alltid lika unge äventyrs man. Jag vet att det ska finnas små miniatyrer (små modellbyggen) som man kan samla på, å de är färdig byggda när man köper dem.. Jag har sett små Tintin bilar å Tintin figurer en gång, å det var i en bokhylla på ett jobb jag var på i vår grannkommun, men ägaren av dessa små figurer var ej på plats så jag kunnde ej fråga Honom eller henne vart de var införskaffade. Jag skulle gärna villja få tag på dessa små figurer själv, så om det är okej, så vill jag fråga om det är någon här på Skalmans som vet vart man kan få tag på dessa figurer. 8-)
Inga problem de finns att prenumerera på, de kostar ca 200 kr plus frakt. Själv har jag sex stycken. De är helt statiska man kan inte ens snurra på hjulen, men mycket välgjorda för att vara tillverkade i Kina. Det är ett företag i Svalöv som har argenturen i Sverige, Edition Atlas heter det, du hittar det på nätet. Atlas Förlag 201 786 001, 268 20 Svalöv. Du får en bil i månaden och kan inte själv bestämma vilken, de har givit ut ca 70 st tills nu.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Tintin

Inlägg av Ori » 7 juli 2008, 23:16

Jag nappade på ett erbjudande på T-forden ifrån "TIntin i Kongo" för ca 30 kr (som bonus fick man 10 vykort samt en liten plastfigur av Tintin med Milou på ryggen ifrån "Solens tempel"), med den fick jag sen ett erbjudande om att fortsätta och slippa betala den första bilen (samt en bonus-t-tröja).

Jaja, nu har jag halva serien och är nöjd med kvalité, både på modeller och service, de få gånger som det har varit fel så har dom skickat nya grejor även om det tar tid.

Dom kostar 199 kr inklusive frakt, på den officiella sidan ligger bilarna på 23€ utan frakt. Antalet är precis 70 och det verkar inte bli fler. Om du inte är säker på att du vill samla på hela serien, var försiktig med att prova, det är svårt att bryta om man gillar Tintin och modeller, har man dessutom samlar-genen så är det nästan omöjligt.

Det är inga superdetaljerade modeller, men jag tycker att känslan ifrån serien har fångats väl i de flesta modellerna. En del av fordonen har riktigt roliga detaljer (exvis pansarbilen ifrån "Blå lotus" där man kan lyfta på tornet och titta ner på Tintin, Milou och Changs styvfar), medan andra bara är en snygg modell rätt och slätt utan någon av huvudpersonerna i. Det finns 3 dubbelfordon samt 2 fordon ifrån "Tintin i Sovjet" som naturligt nog är svart-o-vita.

Alla fordon är fast monterade på en blå plast-bas med tillhörande plastmonter samt en bakgrund tryckt på papper, dubbelfordonen sätts ihop i en större specialmonter. Såvitt jag har kunnat se går det inte att montera loss fordonen ifrån basen utan att förstöra den, men även om det hade gått så finns det en "monteringstapp" på själva fordonet som är en del av gjutningen så det är tveksamt om det hade blivit bättre.

Det medföljer ett "certifikat" att det är en äkta vara, min behållning är att det finns bakgrundsfakta i det lilla häftet samt bilder på original-fordonet, Hergés skisser, saker ur hans arkiv och liknande. Häftet passar behändigt under basen i "mini"-dioramat. Turligt nog är det översatt till svenska.

Det finns några sidor med bilder och text (fransk) kring fordonen, men man kan åtminstone se hur dom ser ut och vilka fordon som serien omfattar, sen kan man naturligtvis kolla på den officiella sidan också.

Som teknik-freak (specialintresse rymd-farkoster) och MÖP hade jag önskat att mån-bandvagnen och stridsvagnen ifrån "Det hemliga vapnet" skulle varit med i serien, men tyvärr är det inte så.

http://www.aquitaine33.com/atlas/
http://store.tintin.com/en

Edit: lagt till info om certifikatet.
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Tintin

Inlägg av Anders Nyman » 8 juli 2008, 09:56

Mycket intressanta svar. Men som sagt om man har samlar nerven i sej, så ska man nog inte börja samla om man inte vill ha en hel serie som dessa Tintin figurer. Jag ser bara på min myntsamling, som växer lite då och då, för har man en gång börjat, så är det ju svårt att sluta samla. :D

Skriv svar