Hjälp med målning av JPz IV/48 F/2

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Hjälp med målning av JPz IV/48 F/2

Inlägg av Morgan » 20 januari 2008, 11:48

I mitt nya modellbyggeprojekt - en tysk JPz IV/48 F/2 - försöker jag efterlikna den ordning som tyskarna anbringade färgen på sina fordon. Då detta fordon utvecklades rätt sent - efter februari 1943 - så vet jag att grundkamouflagefärgen var sandgult.

Den oxidröda färgen efterliknar jag med H100, sedan ska den sandgula följa, för att därefter ge vagnen ett kamouflage gjort av mörkgrönt och rostbrunt.

Jag är dock lite osäker på om verkligen alla detaljer målades sandgula i fabriken, t.ex. insidan av de ersättningsbara sidoskyddspansarplåtarna och undersidan av vagnen, eller om dessa ytor behöll den oxidröda färgen.

Är det någon som känner till ämnet bättre?

Morgan

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Inlägg av Kent W » 21 januari 2008, 22:56

Hej Morgan,

Undersidan kan jag med säkerhet påstå inte målades Dunkelgelb som den sandgula färgen benämdes.
Varken logiken eller fotobevis finns för att undersidan blev gulmålad däremot finns fotobevis på att vagnarnas undersida lämnades i sin rostskyddande oxidröda färg.

Sidoskyddsplåtarnas insida är det lite annorlunda med.
Bevis finns för för båda men generellt så skall de vara gula på båda sidor.
De levererades för att kunna monteras på båda sidor av vagnen och var då naturligtvis målade på båda sidor.
Plåtarnas insidor är också i vissa vinklar väl synliga och behövde då sin gula färg.
Men som sagt var det finns bilder med röda insidor också.
Det bästa (som alltid) är att försöka hitta bilder på den vagn man vill bygga för då är det inget snack.

Hoppas det här var till någon hjälp.
Mvh
Kent

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 21 januari 2008, 23:32

Intressant, var har du hittat dessa bildbevis?

Morgan, vilken skala?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 23 januari 2008, 12:55

@Daniel: Jag bygger den i skalan 1:35. Än så länge har jag bara delvis hunnit grundmåla detaljerna i "oxidrött", jobbar man heltid så försvinner en hel del tid. :-)

@Kent: Jag bygger den efter en fri förebild, dvs. egentligen ingen alls, men det känns ändå bättre att efterlikna verkligheten så mycket som möjligt... Rent teoretiskt skulle även mynningsbromsen kunna vara i oxidrött då besättningen kanske inte haft tid att måla den sandgul, eller bara styka på lite grann färg.

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Inlägg av Kent W » 23 januari 2008, 14:05

Morgan,

Kanske inte oxidröd mynningsdämpare för grundfärgen på kanonrören var av en värmebeständig färg som var mera åt (mörk)grått.
Typ som Hetzern nedan.

Mvh
Kent
Bilagor
hh.jpg
hh.jpg (68.54 KiB) Visad 641 gånger

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 23 januari 2008, 16:44

Tack för bilden, Kent, har en gråaktig färg hemma som går att använda som "kanonrörsgrundfärg" - ogillar skarpt att köpa specialfärger, när det finns andra färger som liknar förebilden tillräckligt bra. Tror t.o.m. att jag har fotat någon sån tysk vagn i pansarmuséet utanför Skövde, så en referens borde inte vara så svår att hitta.

Fotot visar också att man inte behöver vara så noga med att lämna gummit på löphjulen helt svart, utan för realismens skull borde man väl också låta färgen "stänka lite".

Morgan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 23 januari 2008, 17:52

Jagdpanzer IV/48 hade väl nästintill alla zimmerit, de senare IV/70 förekom utan zimmerit. Jag är nästan säker på detta men har inte min referenslitteratur framför mig. Målningen skedde i fabrikerna så det var itne besättningen som var ansvarig att måla över den oxidröda grundfärgen.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 23 januari 2008, 22:33

Enligt den info jag har var det också lika vanligt utan zimmerit, och det är så jag tänker måla min - så enkelt som möjligt.

Och precis som du skriver, Daniel, den sandgula färgen målades på i fabriken, sedan levererades två burkar med rostbrun och mörkgrön färgpasta tillsammans med fordonet, och med de färgerna kamouflerades fordonen sedan av besättningarna. Några förutbestämda kamouflagemönster fanns egentligen inte, bara rekommendationer.

Morgan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 23 januari 2008, 23:13

Hittade en bild i internet, här syns det tydligt att bl.a. mellanrummet mellan löphjulen förblev omålade med sandgul färg. Rent teoretiskt skulle jag också kunna låta min JPz IV/48 förbli "okamouflerad".

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Inlägg av Kent W » 23 januari 2008, 23:48

[quote="Morgan"]Enligt den info jag har var det också lika vanligt utan zimmerit[/quote]

Då kan jag säga dig att den informationen är fel för en Jagdpanzer IV/L48 utan zimmerit är högst ovanlig!
Den förekom i mindre antal till exempel på fordon använda av "Fahrschule" som övningsfordon, men ute i fält sade reglementet att dessa dyrbara vagnar skulle ha zimmerit.

Vänligen se museiefordon med ytterst kritiska ögon för de skall med försiktighet användas som mall - många har tyvärr med åren blivit "förvanskade kalkoner" och det är lätt att bli lurad.
Nej, WW2 foton eller orörda reliker är det enda som gäller som referenser.
Vagnen du hänvisar till är dock en av de bättre men borde haft zimm och en gul brandsläckare - de oxidröda delarna av hjulen är dock helt ok men där skulle färgen varit helt bortskrapad på en riktig vagn.

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 27 januari 2008, 15:45

Hur är det med JPz IV/70-vagnarna då? Var de mestadels utan Zimmerit eller med?

Att hålla på och krångla med Zimmerit känns bara jobbigt.

Morgan

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Inlägg av Kent W » 27 januari 2008, 16:35

Hej Morgan,

Och jag som älskar zimmerit - vagnarna får så brutal look tycker jag.
Bygger själv i skala 1/6 och ser verkligen fram emot att få kladda milliput på min Panther.
Bild nedan på en annan som kommit lite längre än jag :oops:

JPz IV/L70 var alla utom några få i början av produktionen utan zimmerit.

Mvh
Kent
Bilagor
zimmerit.jpg
zimmerit.jpg (204.05 KiB) Visad 498 gånger

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 31 januari 2008, 07:27

Intressant foto på hetzern, var har du fått den ifrån Kent? Är det inte Gröfatz själv på bilden och den andre är Goebbels? Väldigt gul i färgen och som Morgan påpekade så verkar de gjort ett slarvigt målningsjobb. Eller är det också sandfärgat lerstänk? Är inte banden också lite gulfärgade?
Hur som helst hade man målat en modell likadant så skulle folk tro att man slarvat!?

Sonderling

Skriv svar