B Hellqvists figurer och projekt

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 2 maj 2008, 12:56

Min frånvaro beror på datorproblem, som förhoppningsvis är lösta inom kort.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av Cyber Joker » 2 maj 2008, 13:02

Ja det är ett elände med krabbande datorer. Hoppas snart få se lite nya gubbar du har gjort. Tycker det är lite dött på forumet nuförtiden. :(

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 7 maj 2008, 21:02

Nu är datorn igång igen, så snart kommer det bilder (när jag installerat alla program...)

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av Jojjan67 » 8 maj 2008, 20:50

I spänd förväntan... :wink:

/Johan

Falckner
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 12 januari 2006, 19:20
Ort: Skåne

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av Falckner » 22 augusti 2008, 15:32

Försöker läsa in mej på vad
alla gjort sen sist.

Vilken imponerande samling Yanks
du gjort Björn.

Falckner

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2008, 19:22

Tackar! Jag har ett par till på gång; ska bara ta mig samman och avsluta ett gäng projekt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 3 januari 2009, 03:22

SS-Sturmmann Friedrich Kohler, SS-Division “Das Reich”, Ryssland, november 1941

Bild

Med bara 180 km kvar att rycka fram till Moskva, fångar SS-Sturmmann Kohler de första snöflingorna in kylig morgon i tidiga november, 1941. Han har tillbringat de senaste 4½ månaderna på marsch i SS-Regiment “Der Führer”. Efter veckor med djup lera har äntligen vägarna blivit fastare när vädret blivit kallare, men det är också ett förebud om sämre väder. Snart kommer den hårda ryska vintern att slå till med full kraft, och den tyska framryckningen kommer att hejdas när nya Röda armé-förband motanfaller utanför Moskva. Kohlers framtid är högst osäker, vilket kan anas i hans ansikte en kall morgon för över 67 år sedan.

Bild

Figur: DML “Friedrich Kohler”
Uniform: DML
Camoanorak: DML
Stövlar: DML
Hjälm och hjälmöverdrag: DML
Handskar: DiD
Halsduk: DML
Bälte: DML
Stridssele: DiD
Stridspackning: DML
Patronväskor: DiD
Kar 98-gevär: DML, ommålat
Handgranater: DML
Spade: DiD
Bärläder till spade: HumanWave Figures
Bajonett: HumanWave Figures
Zeltbahn & p-påse: DML
Brödpåse: DML
Fältflaska: DML, bearbetad
Snuskburk: DML, bearbetad
Gasmaskfodral: BBi, bearbetat
Gasskyddsduksfodral: DiD
Insignier: CVI
Diverse remmar: egen tillverkning
Bas: egen tillverkning

Bild Bild

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av panzerIV » 4 januari 2009, 15:50

Såg denna på SAG och säger som jag gjorde där; en mycket bra figur Björn!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 21 januari 2009, 01:21

Här är tre Waffen-SS-figurer med medelhavstema. Först ut är en SS-Schütze från “Handschar”-divisionen, eller 13. Waffen-Gebirgs-Division der SS "Handschar" (kroatische Nr. 1), om man ska dra hela namnet. Enheten bestod av kroatiska frivilliga med tyska befäl, och deltog mestadels i antipartisankrigföring i Jugoslavien. Divisionen hade dåligt rykte p.g.a. massakrer, låg moral och deserteringar. Främsta anledningen till varför jag vill göra en figur “Handschar” var det mest bisarra uniformsplagget från hela Tredje riket: SS-fezen. Jag försökte använda en fez från DML, men den var för klumpig, så jag tillverkade en av hobbyfilt.

Bild
Den tog några timmar och ett misslyckat forsök, men slutresultatet ser mycket mer skalenligt ut.

Bild Bild

Bild
Figur: DiD “Ultimate Realistic Head”, DML-kropp
Uniform: jacka från DML “Hasan Malnar”, byxor från Twisting Toyz
Fez: custom
Kängor: DML “Hasan Malnar”
Damasker: DiD, modifierade
Utrustning, vapen: DML
Ammunitionsväskor: NLM


Nästa figure är SS-Rottenführer Stanislas Kolzig från 16. SS-Panzergrenadier-Division "Reichsführer SS", en enhet som trots sitt “fina” namn var ganska medioker. Den sattes in på Korsika, senare på italienska fastlandet (bl.a. Anzio), samt Ungern. Enheter från divisionen var inblandade i massakrerna vid Sant’ Anna och Marzabotto. Figuren är i princip DML:s “Jürgen”, men med vissa förbättringar. Jag bytte ut plastaxelklaffarna, samy la till märken från CVI. Samtida foton av soldater från RFSS visar dem iförda uniformsjackor i tropikutförande, alternativt saharina (som den aktuella figuren), en del med kragspeglar och/eller ärmelband, en del utan.

Bild
Figur: DML “Stanislas Kolzig”
Uniform: DML “Jürgen”
Hjälm: DML “Elmo Freytag”
Kängor & damasker: DiD
Utrustning, vapen: DML
Gasmaskbehållare: BBi


Sist ut är en SS-Scharführer från 29. Waffen-Grenadier-Division der SS (italienische Nr. 1), en annan SS-division med medelmåttiga stridsinsatser. Den slogs mot amerikanska styrkor samt italienska partisaner, och soldater som hade oturen att falla i partisanernas händer blev ofta skjutna på direkten. Figuren är I princip DML:s “Sergio Martelli”, men då huvudet såg väldigt tyskt ut, byte jag det mot DML:s “Norman White”. Originalfiguren kom med väldigt lite utrustning, så jag la till en fältflaska från DML:s “Franco Rizzoli”, och fältspade samt bajonett från Twisting Toyz. Kängorna är också från TT, då de var aningen mindre än originalkängorna. Uniformsmärkena är från CVI, och medaljen från en av DML:s italienska figurer.

[Bild
Bild

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av panzerIV » 21 januari 2009, 15:01

Trevliga figurer som vanligt Björn, kul att se lite figurer från den södra fronten, är själv inne på den för tillfället. Gillar fezen också, det är alltid kul med lite scratch-bygge!
Får jag föreslå att du byter ut italienarens hjälm mot en från Twisting Toyz, deras är dock helgjutna, men mycket mer korrekt i både storlek och färg än DML's version.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 21 januari 2009, 19:56

Tackar! Ska kolla TT-hjälmen - tack för tipset.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av Ori » 21 januari 2009, 23:36

Som alltid, snygga och välgjorda figurer.Jag gillar HS'et på handschar-figuren, speciellt skäggstubben !
--
Jörgen

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 2 februari 2009, 00:07

Ori skrev:Som alltid, snygga och välgjorda figurer.Jag gillar HS'et på handschar-figuren, speciellt skäggstubben !
Jo, jag ville ha en svartmuskig typ som kunde ge rätt vibbar. Synd att DiD inte vidareutvecklat just den produktserien.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 2 februari 2009, 00:09

Feldwebel Jakob Blau, 101. Jäger-Division, Malacky, Slovakien april 1945

Bild

Feldwebel Jakob Blau, en veteran som överlevt tre år på östfronten, är på marsch västerut i hopp om att undvika sovjetisk fångenskap. Han bär kamoflagebyxor i det nyligen introducerade Leibermuster-mönstret (101:a var en av få enheter som fick kamoflaget). Jäger-Regiment 228, en del av 101. Jäger-Division, har varit inblandat i hårda strider under tillbakaryckningen genom Slovakien. I slutet av april 1945 befann sig regementet nära staden Malacky, och kom att kapitulera till amerikanska styrkor ett par veckor senare. Jakob kunde tacka sin lyckliga stjärna…

Bild

Figuren är baserad på foton föreställande kapitulerande tyska soldater i Böhmen, maj 1945, där flera soldater bär komplett eller delvis Leibermuster-kamoflage. Tidigare har man inte trott att kamoflaget nådde fältförband, men det finns nå bevis för att det nådde fältförband under Tredje rikets sista månader.

Figuren tog en veckas kvällar att förfärdiga. Så gott som allt har modifierats, patinerats och/eller ommålat. Figurkroppen bearbetades över bröst, rygg och skuldror med en Dremel. Jag skulle föredragit DiD-händer, men de är för hårda. Vigselringen (på höger ringfinger enligt tyskt skick) är av gulddoublé.

Bild Bild

Uniformsrocken blöttes i vatten blandat med vitt och svart torrpastellpulver för att få den att se väderbiten ut. Övrig patinering gjordes med brun torrpastell och brunt bläck. Uniformsmärken från CVI anbringades, plus en “Kuban”-sköld från LionRoar, ett pansarförstöringsmärke, DML-medaljer, samt ett egentillverkat järnkorsband. Knapparna byttes mot nya från Battle Gear Toys, tryckknapparna avlägsnades, och skjorta och rock syddes igen.

Bild Bild

Jag tillverkade egna remmar till snuskburk och fältflaska. Geväret målades om och fick en ny rem. Blaus bälte är från DiD; jag gillar inte deras platta, dåligt detaljerade spännen, så jag filade det platt, tog fronten från ett trasigt DML-bälte, limmade fast det och fick ett hållbart, detaljerat bälte.

Bild Bild

Kängorna fick nya snören, och damaskerna modifierades för att sitta tajtare. Jag valde att inte ha med en hjälm, då den inte passade in i kompositionen. Hela projektet var roligt, och tack vare kombinationen av Blaus krigströtta ansikte och fotona från Böhmen saknades det inte inspiration.


Huvud: DiD “Jakob Blau”
Kropp: DML
Uniformsrock: DML, med BGT-knappar
Byxor: DiD
Mössa: DML, med Jäger-märket från “Major Kater”
Skjorta: DML
Kängor och damasker: DiD
Bälte: DiD + DML
Y-rem: DiD
Ryggsäck: DML
G43-gevär: DML
G43-magasinsväska: DML
Ammunitionsväskor: NLM
M39-granater: DML
Spade: Human Wave Figures
Bajonett: Toys City
Brödväska: DML
Snuskburk: DML
Fältflaska: Toys City
Mugg: DML
Filt: custom
Klocka: DML
Vigselring: custom
Uniformsmärken: CVI
Medaljer: DML
“Kuban”-sköld: LionRoar
Pansarförstöringsmärke: DiD-stridsvagn med custom-band
Järnkorsband: custom
Diverse remmar: custom

Bild

Tro inte att han är slagen!

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av Ori » 2 februari 2009, 00:28

Wow! Väldigt snyggt gjord. Patineringen syntes inte förrän jag läste dina kommentarer om den och jag tittade igen, innan var det bara naturligt slitage och smuts som jag inte lade märke till, precis som det ska vara. Byxorna ser lite mindre slitna ut än vapenrocken, är det tänkt så för att Jakob har fått dom nyligen eller är det bara kamoflaget som luras ? Remmarna är otroligt snygga, till och med de små veck och rynkor som det blir på välanvända läderremmar är precis rätt. Imponerande!
--
Jörgen

Skriv svar