B Hellqvists figurer och projekt

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Inlägg av glimturen » 3 februari 2008, 20:47

Tja du vet!

När f-n blir gammal blir han religös!

Jag får väl ta och svina till mig lite :D

Nöff!
Glimturen

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Inlägg av Jojjan67 » 3 februari 2008, 22:03

Väntar själv på ett paket med "Kalt & Nasse" (för 127 USD inkl frakt på eBay). Antingen är jag blåst eller så tar det verkligen ovanligt lång tid (skulle enligt säljaren vara skickat från USA 13 januari).

/Johan

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 5 februari 2008, 17:44

Jojjan67 skrev:Väntar själv på ett paket med "Kalt & Nasse" (för 127 USD inkl frakt på eBay). Antingen är jag blåst eller så tar det verkligen ovanligt lång tid (skulle enligt säljaren vara skickat från USA 13 januari).

/Johan
Tja har tullen tagit det kan det ta tid. Men 13:e jan. låter lite lång tid.

CJ

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 5 februari 2008, 19:21

Jojjan67 skrev:Väntar själv på ett paket med "Kalt & Nasse" (för 127 USD inkl frakt på eBay). Antingen är jag blåst eller så tar det verkligen ovanligt lång tid (skulle enligt säljaren vara skickat från USA 13 januari).

/Johan
ush så dyrt..........tror jag gav 50 eller 55USD för min.
men hoppas det inte dröjer för länge....trevlig box :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 februari 2008, 19:27

Kör allmänt snack i den allmänna tråden, tack. Jag fick mitt paket i går, så på torsdag plåtar jag mina nya jänkare.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 5 februari 2008, 20:14

trevligt att det kom till slut, brukar vara så den som väntar på något gott.......

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 5 februari 2008, 21:16

Sjukt snyggt, vilken skalla var det?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 februari 2008, 02:16

mrsund skrev:Sjukt snyggt, vilken skalla var det?
1/6, d.v.s. en figur är 30 cm hög.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 februari 2008, 02:45

Sådär, då var de plåtade och klara!

Bild Bild
Bild

D-dagen:
DiD:s “Albert Ross” som en löjtnant från 82nd Airborne. Det mesta är DiD, förutom rökgranater, axelstycken av filt och fällkniv från BBi. M1-karbinen är från DML (remmen är custom), och även gasmaskväskan, hjälmnätet, karbinmagasinsväskan, kompassväskan, stridsselen, kniven, halsduken, skjortan, klockan och flaggmärket. Divisionsmärket är egen tillverkning. CVI LTD:s har ersatt DML-tapparna. Ommålad fältspade från DiD:s “David Merrill”, kikare och fodral från DiD:s “Charles Winstone”.

Bild Bild
Bild

Här är DML:s “Rudi Messner” iförd mestadels prylar från DiD. Han är en sergeant från 5th Ranger Battalion. Uniform, kängor, stridsväst och Thompson är från “Frank Merrill”, med en Kerr-rem från en DML-Thompson. Gasmaskväska och gasmask från DML. Gradbeteckningar från Pangaea95. Sergeant-strecket och Ranger.märket på hjälmen är handmålade. Avbitartång från DiD:s “George Puller”. Fältspadens skaft var för långt och grovt, så jag svarvade till ett nytt av en blompinne (!). Stridskniven är från BBI, men har en egenhändigt tillverkad rem.

Bild Bild
Bild

Operation Market-Garden:
DiD:s “Tim Becker” inför hoppet. Han är en korpral i “A” Company, 1st Bn, 506th PIR, 101st Airborne. Uniform, fallskärm, hjälm, flytväst, spade (ommålad) och halsduk är från BBi:s fallskärmsjägarsjukvårdare. M1 Garand, kängor, handskar, "musette bag" och stridskniv är från DiD. Patronbälte, ammunitionsgördel, fälttspadehållare, bajonett, fältflaska, gasmaskväska och 1:a-hjälpenväska är från DML, med Buds GP-väska som specialare. Hjälmnät, -dekaler, fj-1:a-förband, och gevärsrem från BGT. Gradbeteckningar från Pangaea95. Rep och 101st AB-märke egen tillverkning.

Bild Bild

Roer-floden, hösten 1944:
Två GI:s från 29th Infantry Division. DML:s “Anselm Vogt” är en sjukvårdare (T-3), med uniform och utrustning från DML, med undantag för bälte och kängor från DiD, samt sjukvårdsväska och mössa från BBi. Röda kors-armband och divisionsmärke egen tillverkning, LTD från CVI och cigarettpaket från BGT. Huvudet är något ommålat.

Bild

DML:s “Eugen Kroh” är en T-4 från 121st Combat Engineer Battalion. Allt är från DiD, med undantag för byxor, skjorta, halsduk, 1:a-hjälpenväska, M3-kpist, handgranater, spade, gasmaskväska och gasmask som är från DML. Hjälmnät från BGT, LTD från CVI. Divisionsmärke custom, gradbeteckningar från Pangaea95.

Bild

Becker desaturerad.

Som synes finns det en rikhaltig variation i amerikansk uniform och utrustning, och inte alls så enkelspårigt som man tror.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Fel tråd för denna fråga ?

Inlägg av Ori » 8 februari 2008, 08:43

Snygga figurer och som alltid väl genomtänkta vad gäller uniform och utrustning.

Jag ser att du har använt DiD's Corcoran kängor ganska flitigt och även om dom dels verkar uppfylla dina höga krav i och med det och dels ser riktigt snygga ut, så måste jag få fråga hur pass bra dom är ? Behöver man fixa till dom för att dom ska bli så snygga ? Anledningen till min fråga är att jag såg någon bild där dom inte alls såg bra ut och efter det blev jag lite tveksam till att uppgradera min figur med dom.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Inlägg av Reinhard » 8 februari 2008, 08:53

Väldigt fina figurer B Hellqvist! :D

//Alexander

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 8 februari 2008, 11:41

Imponerande samling Björn. Blir lite småsugen på att köpa en DiD jänkare. Har ett litet gäng DML jänkare.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 februari 2008, 13:59

Tackar! DiD:s Corocorans är tillräckligt bra, och jag tycker det inte är värt att lägga ut det dubbla på ett par NLM för en enkel bash. Jag byter skosnörena, det är allt.

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Inlägg av Jojjan67 » 8 februari 2008, 19:36

Verkligen trevliga figurer Björn. Måste få lite tid över och få ihop min egen Frank Laird... Market Garden here we come... and by the way God Bless America...

/Johan

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Inlägg av glimturen » 8 februari 2008, 23:41

Äntligen fick vi se de omtalade figurerna Björn!

De var väl värda att vänta på.

Mycket fina figurer.

Mvh
Glimturen

Skriv svar