Skelett i skala 1:6

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Skelett i skala 1:6

Inlägg av Cyber Joker » 7 oktober 2007, 17:24

Vilken lycka hittade Airfix skelett i skala 1:6 på nostalgimarknaden i Helsingborg. Fick det för en tia då försäljaren ej var säker på om det var komplett. Saknades bara några pinnar som man skulle fästa samman fötterna med benet, samt pluggen som fäste skallen vid ryggraden. Ingen konst att göra nya själv. Gissa vad det ska användas till...hehehee. Vem ska bli lik en tysk eller amerikan? Detta är ett projekt jag grunnat på länge. Det kommer att bli ett diorama som heter duga.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skelett i skala 1:6

Inlägg av snorre70 » 7 oktober 2007, 18:19

Cyber Joker skrev:Vilken lycka hittade Airfix skelett i skala 1:6 på nostalgimarknaden i Helsingborg. Fick det för en tia då försäljaren ej var säker på om det var komplett. Saknades bara några pinnar som man skulle fästa samman fötterna med benet, samt pluggen som fäste skallen vid ryggraden. Ingen konst att göra nya själv. Gissa vad det ska användas till...hehehee. Vem ska bli lik en tysk eller amerikan? Detta är ett projekt jag grunnat på länge. Det kommer att bli ett diorama som heter duga.
Ush så avis jag blir fy dig...................

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Inlägg av Välitalo » 7 oktober 2007, 18:44

Coolt...!
Ingen bild?

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Inlägg av glimturen » 7 oktober 2007, 20:10

Intressant.
Kan bli en kul idé.

För er som vill var acopycats finns det skelett av nyare tillverkning.
http://cgi.ebay.com/1-6-scale-skeleton- ... dZViewItem

Nån av de större firmorna sålde dessa för ett tag ett-två år sen.

Mvh
Glim

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 7 oktober 2007, 22:46

Här är en bild på byggsatsen
Bilagor
Skelett Airfix.jpg
Skelett Airfix.jpg (77.16 KiB) Visad 1093 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 oktober 2007, 22:58

10 spänn?!? Snorbilligt! Jag fick tag på ett på iBäj för ett par år sedan, och tyckte jag kom hyggligt billigt undan med vad det nu blev. Jag ska försöka avsluta mitt "Totenkopf"-projekt...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Skelett i skala 1:6

Inlägg av sonderling » 10 oktober 2007, 07:28

Cyber Joker skrev:Vilken lycka hittade Airfix skelett i skala 1:6 på nostalgimarknaden i Helsingborg. Fick det för en tia då försäljaren ej var säker på om det var komplett. Saknades bara några pinnar som man skulle fästa samman fötterna med benet, samt pluggen som fäste skallen vid ryggraden. Ingen konst att göra nya själv. Gissa vad det ska användas till...hehehee. Vem ska bli lik en tysk eller amerikan? Detta är ett projekt jag grunnat på länge. Det kommer att bli ett diorama som heter duga.
Fasen du har ju snott min idé :)
Jag har delar från två airfix skelett från min barndom och länge haft en ide om att göra ett makabert diorama med dessa. Typ, amerikansk trofejägare i PTO eller VK1 skyttegravskrig.
Lycka till och visa resultatet sedan.

Sonderling

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Skelett i skala 1:6

Inlägg av Cyber Joker » 12 oktober 2007, 12:00

sonderling skrev:
Cyber Joker skrev:Vilken lycka hittade Airfix skelett i skala 1:6 på nostalgimarknaden i Helsingborg. Fick det för en tia då försäljaren ej var säker på om det var komplett. Saknades bara några pinnar som man skulle fästa samman fötterna med benet, samt pluggen som fäste skallen vid ryggraden. Ingen konst att göra nya själv. Gissa vad det ska användas till...hehehee. Vem ska bli lik en tysk eller amerikan? Detta är ett projekt jag grunnat på länge. Det kommer att bli ett diorama som heter duga.
Fasen du har ju snott min idé :)
Jag har delar från två airfix skelett från min barndom och länge haft en ide om att göra ett makabert diorama med dessa. Typ, amerikansk trofejägare i PTO eller VK1 skyttegravskrig.
Lycka till och visa resultatet sedan.

Sonderling
Snott och snott :D den här iden realiserade jag redan för många många år sedan med hjälp av sagda Airfix skelett och GI-Joes marin kamoflageuniform. På den tiden fanns inga digitalkameror och nätforum för millitärdocks samlare så det var ett projekt jag fick njuta av i ensamhet. :lol: Ja min syster och min mamma tvingades titta på det. 8O

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Inlägg av Jojjan67 » 12 oktober 2007, 23:30

Cyber, det känns lite som den där klassiska frågan om det man inte ser verkligen finns, he he he he... Lycka till med projektet.

/Johan

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 16 oktober 2007, 17:21

Är i full gång med att bygga skelettet. Mycket dålig passform på ryggraden. Ska försöka få till det med revbenen fram.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 16 oktober 2007, 22:57

Har hållit på i några timmar nu med att limma fast revbenen ett och ett. Fixera och låta torka, och så på nästa. Jäkla jobb och urusel passform. Men nu är det klart ska bara ligga och torka över natten, ska försöka få det klart till i morgon kväll.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 17 oktober 2007, 19:46

Skelettet nästan klart. Lite målning och putty som köttrester så är det klart. Inte helt lätt att klä på, speciellt vapenrocken var svår att få på.
Bilagor
Skelett i SS-uniform.jpg
Skelett i SS-uniform.jpg (51.42 KiB) Visad 883 gånger

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skelett i skala 1:6

Inlägg av snorre70 » 10 maj 2008, 22:56

Denna bild har jag missat Cyber, ser bra ut, men lite för hela kläder på ett skelett kanske! :lol:
Har sett den då du hade panzer uniform men inte denna.
O jag som inte änns valt uniform till mitt skelett.
se bild längre än så har inte jag kommit med mitt skelett, fast jag har helt klart för mig hur diot blir när det bli klart.
Bilagor
skel8513.JPG
skel8513.JPG (59.51 KiB) Visad 547 gånger

Skriv svar