Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Jojjan67 » 8 september 2008, 22:38

Alexander, jag beställde min uppstättning från www.action-figures.ch, en firma i Schweiz som kan rekommenderas (fn. finns hemsidan för 30cm figurer endast på franska men det är ganska begripligt, man registrerar sig och betalar enklast via paypal). De har en hel del fina saker, är dock halvdyra (dvs. europeiska priser) men man riskerar ju inte någon moms eller tull då Schweiz är med i EES, så det tillkommer inga överraskningskostnader :D .

/Johan

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Reinhard » 9 september 2008, 10:18

Aha, ja juste, var in och kollade där nu, de har ju ganska mycket, kanske blir därifrån man beställer nästan gång då. :P

//Alexander

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Cyber Joker » 9 september 2008, 19:30

Jojjan67 skrev:Alexander, jag beställde min uppstättning från http://www.action-figures.ch, en firma i Schweiz som kan rekommenderas (fn. finns hemsidan för 30cm figurer endast på franska men det är ganska begripligt, man registrerar sig och betalar enklast via paypal). De har en hel del fina saker, är dock halvdyra (dvs. europeiska priser) men man riskerar ju inte någon moms eller tull då Schweiz är med i EES, så det tillkommer inga överraskningskostnader :D .

/Johan
De var ju sinnessjukt dyra med DiD:s prylar 120 Euro för DiD:s Nebelwefer och 75 Euro för tillbehörssatsen. 75 Euro för 3R japanen. Dragons figurer var lite mer nyanserade priser på. Undrar ändå om det inte är bättre att handla hos Modellersloft i England?

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Reinhard » 9 september 2008, 20:35

Fick äntligen min uniform och nude figur, men tyvärr inte Hausser från CH...
Fixade i ordning något snabbt, t.ex axelklaffarna, kragspeglarna etc. är bara provisoriska.

Här kommer lite bilder, blev dock lite dåliga på grund ut av ljuset och att jag inte ville ta med blixt:

Bild

Edit: Funkade bara med en bild upptäckte jag, länkar till de andra.

http://img371.imageshack.us/my.php?imag ... 002zu1.jpg

http://img392.imageshack.us/my.php?imag ... 003jr4.jpg

En liten jämförelse:

http://img392.imageshack.us/my.php?imag ... 004ly7.jpg

Tog tyvärr ingen bild på skinnrocken, glömde totalt bort det, men jag får göra det nästa gång. :)

//Alexander
Senast redigerad av 1 Reinhard, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Jojjan67 » 9 september 2008, 22:10

Cyber Joker skrev:
Jojjan67 skrev:Alexander, jag beställde min uppstättning från http://www.action-figures.ch, en firma i Schweiz som kan rekommenderas (fn. finns hemsidan för 30cm figurer endast på franska men det är ganska begripligt, man registrerar sig och betalar enklast via paypal). De har en hel del fina saker, är dock halvdyra (dvs. europeiska priser) men man riskerar ju inte någon moms eller tull då Schweiz är med i EES, så det tillkommer inga överraskningskostnader :D .

/Johan
De var ju sinnessjukt dyra med DiD:s prylar 120 Euro för DiD:s Nebelwefer och 75 Euro för tillbehörssatsen. 75 Euro för 3R japanen. Dragons figurer var lite mer nyanserade priser på. Undrar ändå om det inte är bättre att handla hos Modellersloft i England?
Ja, det gäller verkligen att jämföra priserna. Vissa grejer på Action-figures.ch är alldeles för dyra, andra är rimligare i priset (jfr med USA är dock det mesta i europa dyrt). Tycker att modellers loft varit lite dyra i frakten, har dock aldrig beställt figurer från dem bara lösa grejer- vad tar de i frakt för en/två dragonboxar!? någon som beställt av dem nyligen?

/Johan

Användarvisningsbild
Schwedenzug
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 7 oktober 2005, 19:17
Ort: Göteborg

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Schwedenzug » 10 september 2008, 17:44

Reinhard!
Om det nu är till någon tröst så fick jag min C-H Hausser igår. Således är inte din långt borta, om den nu inte har fastnat
i tullen :-)

//magnus

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Reinhard » 10 september 2008, 18:19

Jag fick faktiskt min Hausser idag. :D Är väldigt nöjd, skickade ett tack mail till CH eftersom att det senaste jag skickade hade en ganska arg ton... :wink: Ska fixa i ordning den lite mer idag och lite imorgon, ska ladda upp lite bilder när jag är klar.

//Alexander

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Välitalo » 2 oktober 2008, 12:48

Nu läste jag återigen en bra bok, "Med döden i hälarna" av Erik Appel, som handlar i Finska högkvarterets fjärrpatruller 1939-45, så med den som inspiration återger här en menig patrullman från fortsättningskriget.
"Päämajan Kaukopartiot" som de hette i Finland bestod i mångt & mycket av karelare, vana vid vildmarksliv och med god kännedom om de områden som de spanade i. (Fanns faktiskt en enda rikssvensk med också..)
Att karelarna i allmänhet kände att de hade "en gås oplockad" med Sovjetunionen var heller ingen nackdel...

Om den finske soldaten i gemen var i bästa fall någorlunda militärisk så var dessa patruller präglade av rätt stor respektlöshet för miltära rutiner, pragmatism och med stora möjligheter att själv lägga upp sina uppdrag.
Perfekt finska var inte det viktigaste, kunskaper i ryska var däremot högt värderade, fysisk uthållighet och psykisk hårdhet var också ett måste för dessa soldater.
En del patruller befann sig bakom fiendens linjer i över 50 dygn(!).
Efter avslutat uppdrag och avläggande av rapport så bestod resten av debriefingen alltid utav en halvliter vodka och bastu.

Fjärrpatruller av detta slag var ett ganska unikt inslag i WWII, Storbrittanien hade liknande enheter i Nordafrika, och Sovjetunionen hade även sådana, mest i krigets slutskede.

Om figuren, mest grejor från DML, ryggsäcken är Toys City, modifierad för att se ut som Finska arméns mindre canvasryggsäck. Snuskburken är DiD:s japanska, modifierad och ommålad i finskgrönt.
Bilagor
Fin1.JPG
Fin1.JPG (120.05 KiB) Visad 3593 gånger
Fin2.JPG
Fin2.JPG (118.87 KiB) Visad 3593 gånger
Finb.JPG
Finb.JPG (105.52 KiB) Visad 3592 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av B Hellqvist » 2 oktober 2008, 13:45

Snygg finne! Många trevliga detaljer. Jag har precis betat av de båda "Okänd soldat", och tänker bygga en löjtnant sommaren 1944. Vad rekommenderar du som den lätta sommarjackan?

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Välitalo » 2 oktober 2008, 14:01

Tack B, för sommarjacka kolla in denna;

http://www.monkeydepot.com/index.asp?Pa ... odID=11910

Har en själv, som jag ännu inte använt, den är ljusblå och inte så vit som på bilden så med lite "weathering" ser den nog precis ut som en sliten sommarjacka.

För byxor, de jag använt på denna figur är DML:s LW byxor, inte FJ:s utan för markstyrkorna, de är liite blåare än Wehrmachts så de passar perfekt till finnar.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av B Hellqvist » 2 oktober 2008, 18:40

Tack för tipset! :)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Ori » 2 oktober 2008, 19:26

Snygg figur, HS'et passar verkligen in som finne !

Soumin, är det 21C's som du har snyggat till ? Den ser mycket bättre ut än min som är i "originalskick".
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Välitalo » 2 oktober 2008, 20:59

Tack Jörgen, & jepp har bytt rem & målat på Suomin.

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Jojjan67 » 5 oktober 2008, 20:08

Ja Välitalo, en riktigt fin figur (som vanligt)

/Johan

Falckner
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 12 januari 2006, 19:20
Ort: Skåne

Re: Skala 1/6-figursgalleri nr 3 (stora bilder)

Inlägg av Falckner » 13 oktober 2008, 19:48

Fin Figur Välitalo
gillar alla dina detaljer
på honom. Kul o se.

Falckner

Skriv svar