Tävlingen avgjord (nja...). Tema: "Pansar"

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Tävlingen avgjord (nja...). Tema: "Pansar"

Inlägg av B Hellqvist » 5 maj 2007, 17:56

Det är dags för en ny tävling för att hålla igång hobbydelen av hjärnan. Nu när det är fint väder kan man ju ha fönstret öppet när man pysslar. Den här gången finns det två klasser:

- Enstaka skala 1/6-figur eller fordon.
- Enstaka figur eller fordon, övriga skalor.

Det finns inget pris att vinna, utan det är återigen äran som räknas. Reglerna är följande:

- Endast ett bidrag/klass per tävlande.
- Bidragen ska ha militärt tema med pansartrupperna som fokus. Pansarbilar, bandkanoner och halvbandvagnar och deras besättningar (ej passagerare, som t.ex. pansargrenadjärer och motoriserat infanteri) räknas.
- Figurer och fordon får vara monterade på en dioramabas, men det är endast figuren/fordonet som ska bedömas.
- Bidraget ska inte ha presenterats här tidigare.
- I fråga om skala 1/6-figurer, så ska det vara en unik figur ("bash"), och inte en direkt ur kartongen eller med bara några detaljer ändrade.
- Bidraget ska beskrivas (historisk bakgrund om minst 4-5 rader text), och om möjligt ska alla använda delar anges (ursprung, tillverkare - t.ex. "Uniform: Dragon in a Blue Collectible Box 'Heinz Arschloch'")
- Alla tidsperioder är välkomna, från antiken till dagens krig. En hästdragen egyptisk stridsvagn från faraonernas tid räknas alltså.
- Högst fem fotografier av bidraget, varav minst ett som visar bidragets baksida.
- Minst ett av fotografierna ska vara i färg.

Sista dag för anmälan av tävlingsbidrag är 070630, kl 24.00. Sedan öppnas en omröstning där alla Skalmanmedlemmar får rösta. Tävlande får rösta på egna eller andras bidrag. Omröstningen avslutas 070715, kl 24.00.

Vänligen posta enbart bidrag i den här tråden. Inga kommentarer är tillåtna förrän efter tävlingens slut.
Senast redigerad av 3 B Hellqvist, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Re: Ny tävling! Tema: "Pansar"

Inlägg av Reinhard » 6 maj 2007, 01:00

B Hellqvist skrev:Det är dags för en ny tävling för att hålla igång hobbydelen av hjärnan. Nu när det är fint väder kan man ju ha fönstret öppet när man pysslar. Den här gången finns det två klasser:

- Enstaka skala 1/6-figur eller fordon.
- Enstaka figur eller fordon, övriga skalor.

Det finns inget pris att vinna, utan det är återigen äran som räknas. Reglerna är följande:

- Endast ett bidrag/klass per tävlande.
- Bidragen ska ha militärt tema med pansartrupperna som fokus. Pansarbilar, bandkanoner och halvbandvagnar och deras besättningar räknas.
- Bidraget ska inte ha presenterats här tidigare.
- I fråga om skala 1/6-figurer, så ska det vara en unik figur ("bash"), och inte en direkt ur kartongen eller med bara några detaljer ändrade.
- Bidraget ska beskrivas (historisk bakgrund om minst 4-5 rader text), och om möjligt ska alla använda delar anges (ursprung, tillverkare - t.ex. "Uniform: Dragon in a Blue Collectible Box 'Heinz Arschloch'")
- Alla tidsperioder är välkomna, från antiken till dagens krig. En hästdragen egyptisk stridsvagn från faraonernas tid räknas alltså.
- Högst fem fotografier av bidraget, varav minst ett som visar bidragets baksida.
- Minst ett av fotografierna ska vara i färg.

Sista dag för anmälan av tävlingsbidrag är 070630, kl 24.00. Sedan öppnas en omröstning där alla Skalmanmedlemmar får rösta. Tävlande får rösta på egna eller andras bidrag. Omröstningen avslutas 070715, kl 24.00.

Vänligen posta enbart bidrag i den här tråden. Inga kommentarer är tillåtna förrän efter tävlingens slut.
Jag har två frågor, kan man ha ett fordon med någon besättningmedlem? Ifall, måste man ha en hel besätting, till exempel till en halftack, måste man alltså ha 6st figurer till det?

//Alexander :?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 maj 2007, 01:18

Ställer man upp med fordon + figur, så behövs inte en hel besättning. Däremot så är det fordonet som bedöms; figuren ses som rekvisita.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Marder II, 3. SS "Totenkopf", 1944

Inlägg av panzerIV » 6 maj 2007, 18:15

Här är mitt bidrag, denna gång i 1:35 för ovanlighetens skull. Det är en Marder II från Tamiya, och figurerna är konverterade med delar från Dragon och ett annat företag som jag ej minns namnet på nu tyvärr.

Sommaren 1944, Polen. Två besättningsmän från 3. SS "Totenkopf" tar en cigarett och pratar lite under en paus i striderna. De har mött ryssarna många gånger och klarat sig undan helskinnade, men nu närmar sig Röda Armén med stormsteg, kommer de ha samma tur denna gång?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


/Magnus

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Scharfürer Josef Schmidt fån Polen 1939...

Inlägg av Reinhard » 4 juni 2007, 18:34

Nu kommer äntligen mitt bidrag! Figuren föreställer en Scharfürer från Polen 1939...

Josef Schmidt tappade bort alla...han blev helt vilse...han hade en karta som han hade stulit från en död polsk officer men han kan inte förstå vad som menas med allt där....han har även hamnat mitt i leran och blivit väldigt skitig...det här är andra dagen med lite vatten och ingen mat och han undrar om han kommer att överleva...han hade även bytt bort sina axelklaffar mot lite bröd första dagen ...han tänker att kriget förhoppningsvis är slut snart men han hade fel.........han skulle dö inom några dagar och aldrig bli hittad och kriget skulle fortsätta till 1945.......

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

HS/kropp: DML Ludwig Mandel
Uniform: DID Fritz Muller
Bälte: DID
Pistol/hölster: DML
Medaljer: DID
Karta: DML
Skor: DML
Skorta: DML
"Lera": sand, jord och lite vatten

Jag hoppas att ni uppskattar bidraget och även får lite inspiration! :D

//Alexander :D

PS. Jag har varit tvungen att göra "kitbashing" med den här (det är som första gången jag verkligen gör det), alla delar förutom uniformen är från figurer jag redan har köpt i förpackning...
Senast redigerad av 1 Reinhard, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Panzersoldat

Inlägg av glimturen » 16 juni 2007, 00:41

Det är sent på eftermiddagen den 4 Juli 1943.
Operation Zitadelle skall starta imorgon.
Vi är vid den 7:de Pansardivisionen
Andreas Runge har just spenderat 5 timmar på att göra underhåll på sin Panzerkampfwagen III.
Han är darför trött och sliten.
Vagnchefen har ordnat till en kopp surrogatkaffe och lite ryska cigaretter.
Andreas får lite tid att slappna av och därmed kommer undran inför vad morgondagen kommer att innebära.....
Det händer varje gång, trots att han numera är en "veteran" på 23 år.



HS/kropp: Oscar DML
Tröja: Fritz Muller DID
Skjorta: DML
Overall: Marius DML
Stövlar: DML
Bälte: Fyodor Nikitin DML
Pistol/hölster: DML
Hgr: DML
MP38+mag: German auto weapon set 2 DML

Mvh
Glimturen
Bilagor
Runge_3.JPG
Runge_3.JPG (41.65 KiB) Visad 1224 gånger
Runge_2.JPG
Runge_2.JPG (64.71 KiB) Visad 1224 gånger
Runge_1.JPG
Runge_1.JPG (38.24 KiB) Visad 1224 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 juni 2007, 18:04

Jag har rensat bort ej tillåtna kommentarer - se min inledande post om att inga kommentarer får postas förrän efter tävlingens slut.

Användarvisningsbild
Alwyn
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 9 februari 2007, 20:57
Ort: waxholm

Sherman M4A1 76mm

Inlägg av Alwyn » 18 juni 2007, 15:57

Här är vårt bidrag,
en M4A1 76mm, byggd av mig och min pappa i samarbete.
Stridsvagnen tillhör den amerikanska 2:a pansar divisionen (2nd armored) i Frankrike,
augusti 1944 nära taden St.Sever Calvados.
Stridsvagnen är utrustad med så kallade "Duckbills" som är monterade på banden för bättre grepp i lera och grövre teräng.
Modellen är DML och packningen är från Royal Model och Verlinden[/img]
Bilagor
small m44.jpg
small m44.jpg (137.39 KiB) Visad 1071 gånger
small m42.jpg
small m42.jpg (147.08 KiB) Visad 1071 gånger
small m43.jpg
small m43.jpg (143.32 KiB) Visad 1112 gånger
Senast redigerad av 1 Alwyn, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 juli 2007, 14:07

Med tanke på det svaga intresset för att lämna bidrag till tävlingen (och jag är själv skyldig, då mitt tänkta bidrag inte funkade), så är det ingen större mening att hålla någon omröstning. Båda modellerna håller hög klass, och både PanzerIV och Alwyn kan känna sig stolta. För min del är det omöjligt att avgöra vems bidrag som är bäst. Vad gäller figurerna så är det trevligt att se lite annorlunda grepp, men fler bidrag hade varit välkomna. Om någon har förslag på nästa tävlings tema, så går det bra att PM:a mig eller posta här.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 12 juli 2007, 18:44

B Hellqvist skrev:Med tanke på det svaga intresset för att lämna bidrag till tävlingen (och jag är själv skyldig, då mitt tänkta bidrag inte funkade), så är det ingen större mening att hålla någon omröstning. Båda modellerna håller hög klass, och både PanzerIV och Alwyn kan känna sig stolta. För min del är det omöjligt att avgöra vems bidrag som är bäst. Vad gäller figurerna så är det trevligt att se lite annorlunda grepp, men fler bidrag hade varit välkomna. Om någon har förslag på nästa tävlings tema, så går det bra att PM:a mig eller posta här.
Jag tycker att Panzer va ett bra tävling, men tyvärr så hinner jag inte heller klart med mitt i tid.
Men annars tycker jag att det ska vara fri bidrag, man kanske skulle ha tävlingarna typ sommar, vår, vinter, höst,???

Skriv svar