Min barndoms hobbyaffär

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 23 mars 2007, 22:37

Battler skrev:I Luleå fanns en Lek & Hobbyaffär på Storgatan 50 (det ligger en spelbutik där nu) som lystrade till namnet Källmans. Deras modellsortiment var av fabrikat: Airfix, Revell och Tamiya - det fanns säkert fler, men det var ovan nämda som gällde för mig. Kommer specillt ihåg när jag som liten knatte hade sparat ihop pengar till Airfix's 1: 600 HMS Hood, hade väl en 12 - 13 km enkel väg. Cyklade in till staden en sensommardag eller om det var en tidig höstdag och inhandlade byggsatsen. Allt gick väl.

MVH
Det måste ha varit länge sedan....Butiken startades 1949 eller 50, sonen till innehavaren - Sten Källman, var skolkamrat med mig. Han blev polis - men avled tidigt tyvärr. Sten var den som fick pappan att ta in modellgrejor bland alla leksakerna.....

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 23 mars 2007, 22:48

varjag skrev: Det måste ha varit länge sedan....Butiken startades 1949 eller 50....
Gissar att butiken lades ner på 80-talet.

MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 mars 2007, 07:08

Det är märkligt att man har en del så pass starka minnen associerade med plastbyggsatserna. Man kunde gå bland hyllorna och drömma om de där modellerna man skulle vilja bygga, men inte hade råd med, och hur man inför julen spanade in vad man ville ha i julklapp. Jag minns två byggsatser från jularna när jag var runt 12 år gammal (vi hade julstrumpor som redan på julaftonsmorgonen innehöll något som skulle hålla oss sysselsatta fram till den egentliga julklappsöpppningen). Det var dels Matchbox' Ju-87 G i "Panzerknacker"-utförande, dels Airfix' "Prinz Eugen". Att vakna före sju på morgonen, tassa ned till hobbybordet, och gå lös på byggsatsen med lim och Humbrolfärg... - lycka!

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 24 mars 2007, 09:42

Jag minns fortfarande min första plastbyggsats, det var en SAS DC 6:a som jag fick i julklapp av min kusin som var pilot. Det var ett j*a pill med fönsterna som var en enda lång dekal, tror mamma hjälpte mig. Jag var nog bara sex år när jag fick den. Nästa model var en Airfix Saunders-Roe S-R 53 som mamma köpte hos Zadigs leksaksaffär på Skomakaregatan i Malmö en solig lördag. Otroligt vilka minnen man har i sina relationer till plastmodeller. De har blivit en stor del av ens liv.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 mars 2007, 11:36

En av de absolut första modellerna jag har ett minne av var en Caravelle i SAS-färger. Det var likadant där - ett rejält pill med dekalerna runt fönstren. Pappa hjälpte till att bygga den, och den blev jättefin :) Fast sedan började man intressera sig för stridsflygplan, så mammas försök att styra in modellintresset på civila prylar sket sig...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 mars 2007, 12:08

B Hellqvist skrev:En av de absolut första modellerna jag har ett minne av var en Caravelle i SAS-färger. Det var likadant där - ett rejält pill med dekalerna runt fönstren. Pappa hjälpte till att bygga den, och den blev jättefin :) Fast sedan började man intressera sig för stridsflygplan, så mammas försök att styra in modellintresset på civila prylar sket sig...
Tror många på detta forum - har lika besvikna mammor :lol:

Jag ville erinra om den allra första plastbyggsats jag någonsin såg. Det var en Me 109 i en tidig version, E ....eller rent av B??? Året bör ha varit 1950? Skalan var ganska stor, omkring 1:48. Men det jag mest minns var färgen - en vidrigt vinröd plast.....En sådan orörd byggsats är antagligen värd förmögenheter idag???
Vi - som vid det laget byggde i balsaträ....från ritningar och ansåg s.k. 'spantrutor'
på mindre kända flygplan, vara värda guld, skakade på våra kloka huvuden och menade förnumstigt...att sån skit kan ju inte ha någon framttid..... :roll:
Ännu ett - av Varjags berömda 'sista ord' :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 mars 2007, 14:23

Om morsan försökte styra in mig på ickemilitära prylar, så var farsan (som jag misstänker är av ungefär samma årgång som du) mer inriktad på "riktiga" modeller av balsa och japanpapper. Jag tror det ligger en ofullbordad Cessna någonstans hemma hos dem...

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 24 mars 2007, 19:11

varjag skrev:
B Hellqvist skrev:En av de absolut första modellerna jag har ett minne av var en Caravelle i SAS-färger. Det var likadant där - ett rejält pill med dekalerna runt fönstren. Pappa hjälpte till att bygga den, och den blev jättefin :) Fast sedan började man intressera sig för stridsflygplan, så mammas försök att styra in modellintresset på civila prylar sket sig...
Tror många på detta forum - har lika besvikna mammor :lol:

Jag ville erinra om den allra första plastbyggsats jag någonsin såg. Det var en Me 109 i en tidig version, E ....eller rent av B??? Året bör ha varit 1950? Skalan var ganska stor, omkring 1:48. Men det jag mest minns var färgen - en vidrigt vinröd plast.....En sådan orörd byggsats är antagligen värd förmögenheter idag???
Vi - som vid det laget byggde i balsaträ....från ritningar och ansåg s.k. 'spantrutor'
på mindre kända flygplan, vara värda guld, skakade på våra kloka huvuden och menade förnumstigt...att sån skit kan ju inte ha någon framttid..... :roll:
Ännu ett - av Varjags berömda 'sista ord' :lol:
Den där Messerschmitten låter som en tidig Aurora, har ett svagt minne att den var gjord i en lite genomskinlig vinröd plast. Samma som deras 1:48 Fokker Triplane. Tyckte själv färgen och plasten var hemsk, så Fokkern köpte jag aldrig. I övrigt så var Auroras 1:48 första världskrigs plan några av mina absoluta favoriter. Aurora bildades 1950 i New York och började tillverka plastmodeller 1952.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 24 mars 2007, 19:32

Här är Auroras absolut första plastmodel, en F9F Panther Jet i skala 1:48. Det är många bitar att hålla reda på. :D Ingen tvekan var dekalerna ska sitta, tydligt utmärkt i plasten. 8O
Bilagor
Obyggd F9F Pather Jet.jpg
Obyggd F9F Pather Jet.jpg (65.29 KiB) Visad 2131 gånger
Box art F9F.jpg
Box art F9F.jpg (50.53 KiB) Visad 2130 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 mars 2007, 12:32

Tack Cyber Joker för omruskningen av mitt minne. Det var nog helt riktigt en Aurora-sats, t.o.m. på kartongen var Messer'n ilsket röd....Varjag

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 25 mars 2007, 14:04

På 50-talet omgavs alla flygplansprojekt i öst av mycket hemlighetsmakeri. Aurora tog fram sin version av den Sovjetiska MIG 19, vilken inte alls överenstämmer med verklighetens! 8O
Hittade denna raritet på en leksaks- och samlarmässa för ett par tior. Har låtit den vara i det skick jag fann den. 8-)
Bilagor
Auroras MIG 19 sidan.jpg
Auroras MIG 19 sidan.jpg (28.49 KiB) Visad 2103 gånger
Auroras MIG 19.jpg
Auroras MIG 19.jpg (36.96 KiB) Visad 2102 gånger

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 25 mars 2007, 14:16

För att återknyta till tråden om barndomens hobbyaffärer så minns jag när Leksakscity öppnade sin första affär i Malmö i Södertull. Den var i två våningar med en spiraltrappa till plan två. Precis till vänster när man kom upp för tappan så stog stället med Airfix 1:72 plastpåse modeller. Det var där jag köpte min första stridvagn i HO skala, det var Panthern. Jag minns också när de fick in Hawker V/STOL P.1127 den som sedemera gick under namnet Harrier. Då tyckte man det var ett märkligt plan.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 mars 2007, 20:47

En leksaksaffär jag minns var en som låg på Ströget i Köpenhamn. De hade färdiga fartygsmodeller i skala 1/1200 (?) och en del annat skoj. Jag minns inte om jag köpte någon modell där, dock.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 25 mars 2007, 22:20

B Hellqvist skrev:En leksaksaffär jag minns var en som låg på Ströget i Köpenhamn. De hade färdiga fartygsmodeller i skala 1/1200 (?) och en del annat skoj. Jag minns inte om jag köpte någon modell där, dock.
Ströget? Var den i tre våningar? I så fall var det Torngrens. Jag minns en som låg i källarplanet på vägen mot Norrebro innan Sjöarna där handlade jag många modeller på 70-talet. De hade alltid modellerna ett par månader innan de kom till Sverige.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 mars 2007, 00:59

Jo, den var i tre våningar. Jag var i Köpenhamn för några år sedan, men kan inte påminna mig att jag såg den. Den har väl slukats av BR-imperiet som alla andra...

Skriv svar