Uppbyggnaden av ett tyskt inf kompanie under AVK.

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 6 september 2002, 17:00

Perfekt !! Jag har inte så jätte långt till tennsoldaten. Har faktiskt bott granne med dom en gång i tiden. ( Att jag inte tänkte på att kolla där )
Jag brukar måla med acryl färger. Tidigare var det bra GWs färger som gällde. Men deras sortiment räcker inte långt till WW2 målning. Dessutom är färgen lite för glansig. Jag vill ha en färg som ser ut som tyg. Tack för länken, jag hittade en intressant uniform bland illustrationerna. Vanlig hederlig Field uniform. Det positiva med dry brush principen tycker jag är att det går rätt fort att måla. Och figurerna blir i mitt tycke rätt snygga. I det här läget när jag nu skall försöka mig på att bygga upp ett helt kompanie så vill jag nog att det inte skall ta allt för lång tid, man måste ju passa upp på familjen oxå. Dessutom är det ju fortfarande fotbolls säsong. Du har aldrig beställt något ifrån Crusader ?

Trevlig helg !!!

Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 6 september 2002, 18:15

Du har helt rätt i att GWs färger inte är så bra när det gäller att måla ww2. Då kan jag rekommendera Coqt d´arms, i deras sortiment finns det en hel del färger som passar utmärkt till att måla ww2.

Om du vill ha en färg som ser ut som tyg skall du köpa Andrea den är matt och bra. Men annars så tycker jag att det fungerar bra med andra färger bara man använder ett bra matt lack. Efter att jag har målat klart så brukar jag dry brusha helar figuren väldigt lätt vitt, detta göra att man får en mer sliten känsla och färgerna mattas en del.

Men som du säger så kan det ibland vara viktigt med en bra hastighet i målningen när man skall måla ett stort antal figurer. Och då skall man självklart välja en metod som går snabbt och som man är nöjd med.

Skall ni köra skirmish på kompani nivå? Det låter som att det kommer bli en hel del figurer :D

Nä jag har aldrig beställt något från Crusader.

Trevlig helg!

//Anders

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 9 september 2002, 12:20

Det där med kompanie är mer mitt egna lilla påfund. Kan vara kul att ha bara. Så får man ju lite mer att välja på oxå. Vi kommer nog att köra med plutons storlek på styrkorna. Vi är 3 som spelar tyskar och 2 ryssar än så länge. Det kommer nog en ryss till. Så 30-40 figurer per sida lär det bli. Kanske någon enstaka tank oxå. Ryssarna har beställt en liten lätt vagn. Så vi blev ju tvugna att köpa en 37 mm at kanon oxå. Det är lite det här som är kul med spelandet . Upptrappningen som alltid händer när vi skall börja med något nytt spel. Det slutar oftast med att man sitter där med alldeles för mycket figurer som man aldrig kommer att måla. Jag har 300 omålade tyskar i 1/72 skala som bara ligger och skräpar. Jag orkade bara måla 120 st, sedan tröttnade jag på dom. Tackar för tipset om Andreas färger. Jag skall kolla in dessa under veckan. Jag skall även beställa ett set med färger ifrån black tree. Dom såg lovande ut. Jag hörde nu att vårat paket med figs har kommit !!! Så nu börjar det.

Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 9 september 2002, 12:37

Lycka till med målandet :D Berätta gärna hur det går!

//Anders

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 11 september 2002, 09:57

Nu har det börjat. De ryska figurerna va väldigt snygga och rena. Dom tyska lite mer blandad kompot. En hel del snygga men en hel del jobb oxå. Jag har nu målat en "mall". Vi kommer att köra med en field grey uniform med en mörk grå hjälm till. Jag är rätt nöjd överlag med hur figurerna såg ut. Om nu west winds är snyggare så måste dom ha en väldigt bra kvalitet. Vi har även gjort klart de första terräng plattorna. Dessa skall vara väldigt snygga enligt uppgift. Vi skall ha 12 st 50x50 plattor till en början. Det ger en spelbord på 1,5 x 2 m. Sedan skall detta kompletteras med 3 st flod plattor och 4 sjö/hav. Tur att kompisen har en stor lägenhet :)

Micke

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 11 september 2002, 13:36

Nu du Micke nu är jag också med. Har börjat med rensa ryssarna från gjutskägg. Fredrik har börjat göra om armylistorna (förenkla).

Trevligt forum mycket och titta på, helt otroligt att jag har missat det. :oops:

Mvh Jens

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 11 september 2002, 13:50

Vi har även gjort klart de första terräng plattorna. Dessa skall vara väldigt snygga enligt uppgift. Vi skall ha 12 st 50x50 plattor till en början. Det ger en spelbord på 1,5 x 2 m. Sedan skall detta kompletteras med 3 st flod plattor och 4 sjö/hav. Tur att kompisen har en stor lägenhet.
Hur har ni gjort terräng plattorna? Terräng har alltid varit ett stort dilemma för mig. Man sitter och målar figurer i mängd, men sedan får man aldrig tummen ur att göra terräng. Och om man nu får tummen ur så blir aldrig terrängen tillräckligt bra för att man vill använda den. Och sedan har man ju problemet med att det tar så stor plats. Där har man en fördel med skirmish spel, att det inte kräver så stor yta. Men det kräver å andra sidan mer terräng, hus, skog, häckar o dyl.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 11 september 2002, 13:53

Välkommen Jens ! Kul att du hittade hit till slut. Nu skall jag bara hitta vilket alias Fredrik gömmer sig bakom. Jag var iväg och köpte lite färger på lunchen idag. Tyvärr var Andreas field grey slut. Det får bli den färgen som jag fick av Fredrik igår. Jag tar med mig en digi kamera på söndag. Se till att ha målat klart minst en gubbe så jag kan visa upp den här !!!

Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 11 september 2002, 14:58

Här är några bilder från den senaste spelomgången av Landser.
Bilagor
bild3.jpg
Jänkarna gör sig redo.
bild3.jpg (71.37 KiB) Visad 835 gånger
bild2.jpg
Tyskarna gör sig redo.
bild2.jpg (48.98 KiB) Visad 835 gånger
bild1.jpg
Slagfältet. Målet är att inta och hålla huset till vänster.
bild1.jpg (62.52 KiB) Visad 833 gånger

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 11 september 2002, 15:03

Några bilder till.
Bilagor
bild8.jpg
Jänkarna har lyckats inta huset. Fram med handgranater.
bild8.jpg (61.68 KiB) Visad 827 gånger
bild10.jpg
Dålig bild. Men Tyskarna har lyckats att ta sig in i huset.
bild10.jpg (90.17 KiB) Visad 821 gånger

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 11 september 2002, 16:15

Anders,

Mycket intressant! Ser fram emot fler bilder. :)



~Henric Edwards

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 11 september 2002, 16:17

Tack. terrängen är inte riktig färdig, bara fått klar en terrängruta. Men om jag får säga det själv så blev det riktigt snyggt. Alla i vårt spelgäng kommer att göra terräng under nogran övervakning av mig.

Trevlig med lite terräng-bilder ger alltid inspiration.

Mvh Jens

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 12 september 2002, 10:31

Mycket snygga bilder. Jag är inte i närheten av den målningen. Ska som sagt va försöka ta lite bilder på söndag. Förhoppningsvis har vi fått ihop lite färdiga gubbar då. Jens, fick du klart nått igår ?

Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 12 september 2002, 12:58

Mycket intressant! Ser fram emot fler bilder.
Så fort jag får tag på en digitalkamera så har jag tänkt ta bilder på de flesta av mina figurer och då är det inte omöjligt att några av bilderna hamnar här :D
Mycket snygga bilder. Jag är inte i närheten av den målningen.
Tack så mycket. Det är bara att ligga i. Övning ger färdighet :D

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 12 september 2002, 16:33

Man får ju hoppas på det. Jag har spelat div figurspel i 14 år nu, och det är först nu som jag överhuvudtaget bryr mig om målningen. Förut var det bara spelandet som intresserade mig. Det är fortfarande drivkraften. Men jag har äntligen fått ett hyfsat intresse för målandet. Skall nu måla tillsammans med en hel del proffs. Förhoppninsvis så kommer jag kunna finslippa mina egna färdigheter med dom. Jag fick tyvärr inte låna någon kamera nu till helgen, så bilder ifrån oss får tyvärr vänta tills tidigast torsdag nästa vecka.

Micke

Skriv svar