Här är min "VINTER"

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Här är min "VINTER"

Inlägg av thule » 21 januari 2007, 10:45

Pågående projekt ,modell av gamla malmhamnen i Luleå.
det finns en viss anknytning till Ww2 eftersom denna utskeppningshamn tyvärr hjälpte tyskarna med stål under kriget.MVH /THULE :D
Bilagor
vinter1.jpg
vinter1.jpg (81.53 KiB) Visad 1526 gånger
vinter2.jpg
vinter2.jpg (69.71 KiB) Visad 1526 gånger

Användarvisningsbild
Kempf
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 januari 2007, 20:31
Ort: Borås

WOW

Inlägg av Kempf » 21 januari 2007, 12:54

vilket jobb ..och fint blir det oxå ...ser fram emot fler bilder i framtiden :D

Vad för slags referans har du gått på för att bygga detta Diorama ? Bilder från tiden kanse

Mvh Kempf

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 21 januari 2007, 13:44

Hej och tack för vänligheten.För att göra en lång historia kort!!
Fartyget som jag bygger på var ett av de första stora malmfartygen som kom till hamnen här i Luleå när jag var i 9-10 års åldern.46.00 dwt.Det var så udda med sina stora bryggvingar och låga akterbygge.Trots min mors förmaningar kunde jag inte låta bli att ta cykeln ner till hamnen. Namnet på fartyget var Ore Monarch.det byggdes 1956 vid Kure shipyard i Japan och ägdes av Tankership corp. Usa men var registrerat i Liberia/Monrovia.det skrotades 1976.Jag blev söman själv till slut och kunde inte riktigt glömma just detta fartyg.Så för några år sedan så meilade jag till Lloyds i London och hörde mig för om ritningar på Ore Monarch.De hänvisade till American Burea of shipping. jag meilade dem och fick hjälp med mitt bygge.Hamnen blir en modell av den nu nedlagda(vi har en ny malmhamn) malmhamnen som låg centralt i Luleå.Kranarna nedmonterades och såldes till Indien.Det mesta av byggnaderna kring hamnen är rivna.Jag har använt foton till underlag och gjort en bit extra kaj på framsidan där det kommer att ligga en isbrytarmodell.Jag har gjort modellen mest för att jag äntligen kunde göra en modell av Ore Monarch,och så får jag en bit teknikhistoria för min egen del,där egentligen hela min yrkeskarriär startade.MVH/Thule

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Inlägg av Välitalo » 21 januari 2007, 15:09

Förbaskat trevlig modell av ett stycke historia, Thule!

Synd att de rev det men här i Lule ska helst inget gammalt sparas, verkar det som....

Välitalo

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 21 januari 2007, 16:50

Tack för det!
Jo,det är tråkigt att så mycket försvinner.de fanns planer att gör en modell av gamla hamnen i ett kommande sjöfartsmuseum,men det museet lär nog aldrig komma till stånd nu.
MVH/Thule

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Här är min "VINTER"

Inlägg av Cyber Joker » 27 januari 2007, 22:06

thule skrev:Pågående projekt ,modell av gamla malmhamnen i Luleå.
det finns en viss anknytning till Ww2 eftersom denna utskeppningshamn tyvärr hjälpte tyskarna med stål under kriget.MVH /THULE :D
Det var väl värre än så? I centrala Luleå vid domkyrkan hade tyskarna ett halmlager och i bryggeriet förvarades ost, sprit och potatis åt tyskarna. Utanför Luleå i Karlshäll låg två enorma förråd som tillhörde Wehrmacht. Man hade t.o.m. en Oberleutnant Zindel placerad i Luleå för att hålla koll på grejerna. Så svenskarna var djupt insyltade i de tyska krigsansträngningarna att banka skiten ur Ivan.

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 28 januari 2007, 09:00

Helt riktigt!
Och dom där dj....la förråden står fortfarande kvar ute i Karlsvik!/Thule :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 januari 2007, 09:14

Originellt och spännande projekt!

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Inlägg av Välitalo » 28 januari 2007, 09:50

Stämmer bra, jag har varit in i de där förråden & tittat. De står helt tomma numera men man kan verkligen känna historiens vingslag där. Det står "Nicht Rauchen" eller nåt liknande på ytterväggarna.
Luleå har även haft besök av ett Waffen SS regemente som marcherande från hamnen till järnvägsstationen f.v.b. till Nordnorge.
Erik Wallin, sedermera (ö)-känd frivillig i Waffen SS, avvek från Luleås Luftvärnsregemente LV7 för att slåss på östfronten.

Så, denna stad har sett en del genom åren...

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 28 januari 2007, 11:05

Det finns en hel del bilder på stadsarkivet i Luleå. Bl.a på stora livsmedelsförråd inne i magasinen i Karlsvik .Och en hel del bilder på tyska fartyg på redden inne i hamnen.Man kan beställa fotokopior från stadsarkivet.Tel 0920/45 52 57.Min fru arbetar där. Dom har mycket referensmaterial också. Det låg ju ett trupptransportfartyg inne i hamnen med tysk trupp ombord.Men officiellt så fanns ingen trupp ombord.Dessutom fanns ett stort förråd med hö nere på själva kajen (södra hamn)
Författaren Lars Gyllenhal har skrivit en intressant bok Kriget på nordkalotten.
Intressant blir det också att britterna skulle bomba malmhamnen,men den dag det skulle ske så blev det för dåligt väder. Anfallet blev aldrig verkställt. Ett malmtåg sprändes däremot av sabotörer som verkade i Luleå.Även författaren och forskaren Siv Rehn har skrivit en del om detta.Det fanns ju ett internerings läger i Karlsvik också./Thule

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Inlägg av Välitalo » 28 januari 2007, 12:32

Intressant Thule!

& Gyllenhals bok/böcker kan alltid rekommenderas.
Där är en författare som aldrig slarvar med fakta....

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 28 januari 2007, 17:01

Välitalo skrev:Stämmer bra, jag har varit in i de där förråden & tittat. De står helt tomma numera men man kan verkligen känna historiens vingslag där. Det står "Nicht Rauchen" eller nåt liknande på ytterväggarna.
Luleå har även haft besök av ett Waffen SS regemente som marcherande från hamnen till järnvägsstationen f.v.b. till Nordnorge.
Erik Wallin, sedermera (ö)-känd frivillig i Waffen SS, avvek från Luleås Luftvärnsregemente LV7 för att slåss på östfronten.

Så, denna stad har sett en del genom åren...
Det var väl 9 infanteriregementet "Kirkenäs" från Totenkopf Div. Har Wallins bok "Ragnarök" med dedikation från författaren, han dog straxt efter jag fått den.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 29 januari 2007, 12:01

Hej alla byggare!

När man talar om trollen... :D

Först - extremt intressant projekt! Jag hoppas du kommer att låt utställa den sen i Stadshusets arkiv och så småningom skänka den till Malmbanans vänners museum som ju ligger intill de största f.d. Wehrmachtförråden som står kvar.

Sedan vill jag efterlysa mer om den där sprängningen av malmtåg (i en ny tråd lämpl. i annan sektion på Skalman). Efter många års letande efter sabotage mot malmtåg har jag nämligen bara funnit mycket små lyckade aktioner - närmast av typen pojkstreck, utförda i Jämtland, och lite allvarligare här uppe i Norrbotten - i form av vandalisering av Wehrmachtfordon lastade på SJ-tåg. En av dem som kanske ställde till det mest lever än i Luleå och var f.ö. med om att sedan ta emot tyska desertörer som gick över till hans postering vid Riksgränsen.

Det där med SS-bataljonen som for genom Luleå är lite komplicerat. Jo, de blev en del av 9. SS-infanteriregementet som sedan ingick i "Nord" och slutligen i "Totenkopf". Men vid tillfället, dvs. i oktober 1940, hette deras regemente SS-Totenkopfstandarte "Kirkenes".

Vänliga hälsningar,

Lars (och efternamnet slutar med -haal, ej hal - det är västgötska och har nog uttalats och även betytt "hård" före 1600-talet :) )

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 30 januari 2007, 11:26

Hej!
Beklagar att jag stavat ditt efternamn felaktigt!!
Det sprängda tåget jag refererade till är en bild jag sett på stadsarkivet av ett ånlok som utsatts för ett sabotage/sprängning.det kanske inte rörde sig om ett malmtåg?
Tyvärr så har jag inga planer på att göra mig av med min modell av hamnen .
Jag har varit i kontakt med kommunen i samband med ett framtida sjöfartsmuseum,men det finns tyvärr inga ekonomiska medel för sådana här saker .Även hamnen skulle vilja ha liknande modeller,men ingen är villig att betala för det.
Kul att andra tycker det är intressant i alla fall.
MVH/Thule

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

från BD-län

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 30 januari 2007, 11:53

Hej Thule,

:D

BRA tips om ångloket - det skall jag kolla!!!

Hoppas du åtminstone lägger ut bilder här av dioramat när det är klart - skulle vara superkul att få se.

Bästa,

Lars

Skriv svar