[Nybörjarhjälp] Dekaler

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
hrnick
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 januari 2007, 19:25
Ort: Linköping

[Nybörjarhjälp] Dekaler

Inlägg av hrnick » 17 januari 2007, 23:11

Jag tar och fortsätter mina inlägg om dekaler här eftersom det nu gäller dekaler i allmänhet.

Jag är en inte allt för erfaren modellbyggare som skulle behöva alla tips och tricks på hur jag på bästa sätt fäster dekaler på en modell. Än så länge har jag klarat mig med att måla detaljer på frihand men efter att thule var snäll och skickade mig dekaler till min Blackhawkmodell i skala 1:48 skulle jag nu behöva alla tips och tricks jag kan få för att fästa dem snyggt. Hur gör jag för att fästa dem rakt, snyggt och utan veck på modellen och inte någon annanstans av misstag (pannan, bordet, flickvännen motsvarande)? :)

Tack på förhand!
/linc

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 18 januari 2007, 07:09

Hej du igen!
Det som är viktigt är att du alltid har en blank yta när du sätter dit dekalerna.
Om modellen skall vara matt så lägger du på de efteråt.
Jag brukar spruta ett lager blank lack även efter dekalerna är satta på plats.då tätar du så du inte ser dekalens yta. Ta lite en droppe diskmedel i vattnet till dekalerna ,då får du bort ytspänningen. Använd en mjuk pensel och stryk på dekalen när du fäster den på plats. Du kan använda Microsol mjukgörare och pensla på dekeln.den blir mycket följsam och följer underlaget. jag använder numer ättika i stället och det funkar utmärkt.Rör inte dekalen förrän den torkat. ta sedan en mjuk gärna skummgummi typ disktrasa och torka bort alla fläckar ,lackrester kring dekalen ,och modellen.det är inte så krångligt som detverkar.Så när det är klart lägger du på den lack som modellen skall ha ,matt eller blank.
Lycka till,MVH /Thule

Skriv svar