Dekaltillverkningssats

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
hrnick
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 januari 2007, 19:25
Ort: Linköping

Dekaltillverkningssats

Inlägg av hrnick » 6 januari 2007, 19:45

Jag fick syn på en dekaltillverkningssats på Wentzels hobby tidigare i höstas och undrar om någon har någon erfarenhet av sådana? Blir dekalerna bra? Fäster de som de ska? "Glänser" den färdiga dekalen om man fäster den på en matt yta?

Det fattas nämligen ett par dekaler på den modell jag precis har byggt ihop och om ingen råkar ha två UNITED STATES ARMY-dekaler i skala 1:48 till en Blackhawkhelikopter (motsvarande) till övers så funderar jag på att köpa en sådan sats :)

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 6 januari 2007, 22:09

Hur fungerar det? Målar man eller skriver ut på arket eller? Låter riktigt smidigt iaf...

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 7 januari 2007, 15:55

Hej!
Jag brukar köpa expert choice dekalfilm hos Rebell hobby.
Scanna in dina loggor dekaler vad du vill,skriv ut på skrivaren.Om du skall göra kulörta dekaler måste du ha vit dekalfilm,annars så kommer bakgrundsfärgen att synas.
Jag har gjort massor av dekaler till mig själv och andra genom att hitta rätt underlag på Google. Spara bilden i Photoshop om du har de rogrammet. Fota sedan av den så du får den i 300 dpi,sedan är det bara att göra den färdig i fotoprogrammet. De blir kanonfina dekaler i slutänden.
MVH/Thule

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 7 januari 2007, 15:58

Till LINC,vilka dekaler är det du behöver.Kan du specificera.?/THULE

hrnick
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 januari 2007, 19:25
Ort: Linköping

Inlägg av hrnick » 8 januari 2007, 03:08

Tack för alla svar! Kul med ett så aktivt forum, det är inte överallt man får 3 svar på en dag!
Hur fungerar det? Målar man eller skriver ut på arket eller? Låter riktigt smidigt iaf...
Med den jag såg på Wentzels skrev man ut dekalerna med en bläckstråleskrivare och sedan hade man någon spray som man sprayade på, jag vet inte riktigt hur det fungerade. Det ser ut att vara samma som thule tipsade om att RebellHobby har.

Till LINC,vilka dekaler är det du behöver.Kan du specificera.?/THULE
Jag har byggt ihop en Blackhawkhelikopter (sjukvårdsvarianten HH-60L) av Italeris Pawe Hawk i skala 1:48. Eftersom det egentligen är en USAF Pave Hawk följde inga dekaler med texten "UNITED STATES ARMY" med så det är sådana jag skulle vilja få tag på:

Bild
Ursäkta att det inte syns så bra men jag hade inte det i åtanke när jag tog bilden :)

/linc

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 8 januari 2007, 07:01

Hej igen!
Jag skall kolla tror att jag har sådana !
Återkommer!
MVH/Thule

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 8 januari 2007, 08:20

Hej igen!
beträffande sprayen på dekalerna/dekalfilmen. Jag brukar blåsa på dem med revell/humbrollack med sprutan. Det funkar lika bra. Skrivarfärgen tål inte vatten nämligen.
Jag hade sådana dekaler i 1/48.
Skicka mig ett pm med ditt namn och adress så skickar jag dekalerna till dig.
MVH/Thule

hrnick
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 januari 2007, 19:25
Ort: Linköping

Inlägg av hrnick » 8 januari 2007, 13:11

Oj, det var snällt, tack ska du ha thule!

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 17 januari 2007, 20:30

thule skrev:Hej!
Jag brukar köpa expert choice dekalfilm hos Rebell hobby.
Scanna in dina loggor dekaler vad du vill,skriv ut på skrivaren.Om du skall göra kulörta dekaler måste du ha vit dekalfilm,annars så kommer bakgrundsfärgen att synas.
...
MVH/Thule
Har köpte ett paket av ovannämnda papper från ovannämda butik, och har nu lite frågor

Jag vill göra Svenska neutralitetsmarkeringar till fartyg i 1:1250,
så då ska det stå fartygetsnamn, <Svenska flaggan> SWEDEN
Om jag vill göra texten i svart kan man då använda genomskinlig film (eller beror det på bakgrunden)

Och om jag ska göra vit text på mörk botten, hur funkar det med vit dekalfilm, måste man rensa kanterna för hand eller finns detnågra trix?

Har du testat att klippa ner storleken från A4 så man kan testa med mindre ark,
lite snål och vill inte sabba ett helt ark om man gör lite fel i början.
och jag behöver ju inte några stora ytor för en text som är 1,5*15 mm.



Nyfiken

/John

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 18 januari 2007, 19:23

Hej!
Svart text på mörk botten funkar med genomskinlig dekalfilm.Det är endast om du skall ha kulörta färger som du måste använda vit film,för att hindra bakgrundsfärgen att synas igenom.Det går fint att göra texter och sådant i det skrivprogram du har på datorn.Där finns ju även olika typsnitt färg m.m. annars om du har fotoshop.
gå in på arkiv ,öppna nytt. Färga med den färg du villl ha som bakgrund,välj typsnitt,storlek i ramen. Skriv det du skall ha ,gör sedan en utskrift på din skrivare. Skär sedan till bara de du behöver av arket(Dekalfilmen alltså)lämmna lite i kanterna.Teipa sedan filmen direkt över utskriften och skriv ut igenSvart blir bäst om du tar overhead på egenskaper. När patronerna går mot sitt slut kan du köra på bästa.gul och röd blir förändrade om du kör på bästa. Det bör du undvika.det går kanonfint att göra egna dekaler med att.Sök din bild på Google,spara den på skrivbord eller om du har ett fotoprogram. Fotografera bilden sedan direkt från skärmen.då får du den i 300 DPI på en gång.redigera sedan bilden i ditt fotoprogram. så gjorde jag med alla ambulansdekaler bl.annat som jag gjort.I stort sett behöver du bara använda funktionerna ,Nivåer,kontrast och mättnad.Och har du tur och hittar en stor bild så blir den ju bara bättre ju mindre du gör den. MVH/thule

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 18 januari 2007, 19:27

Glömde säga att vit text kan du göra om du har färgad bakgrund tex,blå röd eller annan färg. Men då måste även objektet(Modellen ha samma bakgrundsfärg.annars får du som du mycket riktigt påpekar rensa bort allt själv.Och glöm för allt i världen inte att lacka dekalen innan du lägger den i vatten. Färgen löses upp annars./Thule

Skriv svar