SMS Emden

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

SMS Emden

Inlägg av Psilander » 26 december 2006, 04:05

Har precis gett mig själv/ impulsköpt Revells SMS Emden i 1:350. (gillar egentligen inte tyska fartyg, men hon är med lite vilja lik vår Fylgia och dessutom från VK1 så det fick gå för den här gången). Jag har inte byggt modeller på ett par år nu, men det jag inte blir klok på är hennes däcksfärg, enligt ritningen skall det vara två nyanser av brunt/ beige en för back och halvdäck, och en för gångborden. Dessutom undrar jag över hur var "ståldäcken" målade dvs bryggor och tak mm som inte hade teak.

Min avsikt är att måla henne i sina förkrigsfärger från Tsingtao dvs vitt skrov och victory gula (buff?) överbyggnader. och skorstenar, scharlakans röd undervattenskropp.

Är det någon som har erfarenhet och tips om byggandet av henne, eller vidare kunsakp om hennes målning?

det jag hittat är detta Bild,
men tittar på modeller på nätet är det lika många varianter som modeller.

Tack på förhand och god fortsättning

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 26 december 2006, 10:22

Hej Du!
Ståldäcken var mestadels gråmålade eller var omålade.Precis som stålytorna på ubåtarna. Du kan kolla in denna sidan. http://WWW.German -navy.de eller http://www.warshipmodels.com
MVH /Thule

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 26 december 2006, 10:40

Jag har haft samma funderingar under bygget med min Tirpitz.Trädäcken kan ju variera lite i kulörer.men för det mesta funkar en mix av Humbrol matt 250 och matt 63 till att få fram en bra träaktig yta. Blaska över hela däcksytan efteråt med en blandning av engelsk röd och svart oljefärg. Torka av med en trasa som inte luddar. Då framträder plankmönstret snyggt.Jag löste mitt däck till Tirpitz genom att skära fina remsor ca.1 mm breda av Tezla tape. och gör hela plankläggningen på det viset. Det tar en hiskelig tid (är inte färdig ännu) men du får träfärgen direkt . Här är en anna sida.
http://www.vdpm-hannover.de/pages/schiffe.htm Thule

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 26 december 2006, 10:47

Det verkar som att fartyget var vitmålat ,både däck och skorstenar från början och blev senare målat i den gula färgen på dito. God fortsättning och lycka till/Thule

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 december 2006, 13:34

Ok, intressant, framföralt detta med att f¨plankorna framträda.

Har ni nått förslag på bra färger till den "gula" överbyggnaden. Jag tror på den gula som används på HMS Victory, eller är den för gul? Skulle vilja ha nått mellan den och sandbeiga nr 63.

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 26 december 2006, 16:35

Hej igen!
Blanda 2delar Humbrol matt 24 med 1 del Humbrol satin 71.Det är nästan samma färg som överbyggnaden på isbrytare. 63 är som du säger alldeles för gul. MVH Thule

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 26 december 2006, 16:37

Jag menade att den victorygula är för gul ,fel av mig!!/Thule

masch3
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juli 2007, 14:43
Ort: Luxemburg

Färger SMS Emden

Inlägg av masch3 » 24 juli 2007, 15:30

SMS Emden var stationerad i den tyska enklaven Tsingtao, som efter första världskriget övertogs av Japan.

Som mycket riktigt har konstaterats tidigare i tråden, skall Emden i hennes färger före första världskrigets utbrott vara ljust grått med överbyggnader och skorstenar i ockra. Hennes skrov var i ockra ner till den nedre relingslinjen på sidan.

Mellan fältet i ockra och det gråa fältet löpte en smal svart rand.

När det gäller däcken är frågan enkel. För och akterdäck var täckta med linoleum, som hade en rödbrun ton. Detta gäller även för gångbron mellan för- och akterdäck. Däremot var huvuddäcket fortfarande i naturträ.

För den som vill lägga lite extra pengar på däcket, finns det ett laserskuret trädäck till Revells byggsats från företaget Vectorcut. Se länk: http://www.ipmsusa2.org/Reviews/Details ... endeck.htm

/Magnus

Skriv svar