Är modellbygge en form av konst?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Är modellbygge en form av konst?

Inlägg av thule » 18 december 2006, 10:08

Kan man kalla modellbygge för en konst art? Personligen tycker jag det.Det är som att måla en tavla fast i tre dimensioner. Det finns så många otroligt duktiga modellbyggare och de flesta lägger ner en väldig massa tid på sin hobby ,och sina alster. Jag har under alla år jag byggt modeller fått flera pikar "När skall du bli vuxen" eller jaså bygger du modeller,det gjorde min grabb också när han var "LITEN". Numera kan jag leva med alla gliringar, det gör inget. Men jag tror ,att det även här i sverige har blivit mer "rumsrent" med modellbygge och modeller. Jag har kollat då och då på er som bygger och samlar stora figurer och bygger dioramor.Om inte detta är en form av konst så vet inte jag.Men även om objekten är små så tycker jag ändå att detta borde betraktas som en form av konst.Kanske är det så att vi samlas i slutna sällskap och nöjet och glädjen det ger att syssla med detta kommer aldrig ut till en bredare allmänhet.Idag skall allt gå så fort och helst vara färdigt igår.Jag har funderat på att prata med min kommun och försöka få igång en modellbyggar kväll i kvarterets ungdomgård. Jag hade hand om flygpojkar för många år sedan på F-21 och vi sysslade med att bygga modeller.det var full uppslutning varenda gång. Tiderna har förändrats och kraven på saker har ocskså förändrats,det ser man inte minst på kvaliteen på dagens modeller och tillbehör. Finns det fler som tycker som jag?Skulle vara intressant att höra andras åsikter om ämnet?Limma lungt/Thule

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 18 december 2006, 11:34

Vist är modell byggen en slags konst art, vet inte vilket fack man ska sätta in det i bara.
Men konsten är väll när man målar och gör om o skapar egna saker till modellerna.
Plockar man bara ihop modellerna, så kanske man inte ska kalla det konst art.
Kanske mera en hobby, men när man gör något extra med sina modeller eller figurer så är man nog o tassar i konst landet.
Det är kanske det man kan säga om modell byggandet, det är en hobby och konst!
Diorama byggen kan man nog kalla för hobby konst art tycker jag i alla fall.

Men det finns nog andra som tycker annat! :)

Tänk på vad man bruka säga i bland!
Att tycka lika brukar man ju säga att det är en konst det med?

Användarvisningsbild
Hauptmann Froh
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 april 2006, 12:39
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Är modellbygge en form av konst?

Inlägg av Hauptmann Froh » 18 december 2006, 11:37

Jag tycker absolut att modellbygge är en form av konst, och jag håller med dej till fullo, det är konst i tre dimensioner :D
Jag har faktiskt inte blivit utsatt för samma sak som dej är jag rädd, min hobby som är att bygga och måla har alltid uppmuntrats och delats av åtminstonde några kompisar.
Dessutom så har modellbygget blivit ett mer populärt område även för lite äldre. Jag känner ett par vänner som håller på med t.ex Warhammer och DBA.

Det är nog som du säger att vi i Sverige samlas i små slutna grupper med endast ett par vänner i en liten krets. Det är synd att det är på detta sätt men det kanske också känns tryggare att måla och bygga med nära vänner som man känner, stress lindrande rent ut sagt.

Din idé om att starta modellbyggarkvällar på ungdomsgården är en underbar idé. Det finns nog många som skulle kunna uppskatta sådant. =)

Vad menar du med förändringen av kvaliteen av dagens modeller? Mot det bättre eller sämre? Själv så tycker jag att det är mycket bra modeller som säljs idag, fast det beror ju givetvis på märket man väljer att köpa.

MvH Hauptmann Froh

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 18 december 2006, 12:12

Hej!
Intressanta synpunkter.
Jo jag menar också som du att dagens modeller håller mycket hög klass .
Och jag har undrar om det i sig är en förklaring till att de inte är så stor återväxt i byggandet. Modellerna har ju blivit mer avancerade med alla prylar som finns att köpa till,plus att priset på bra modeller idag kanske är för högt för en del.
Och det krävs en hel del av den enskilde för att göra ett bra resultat.
Och det är där jag menar att oavsett hur fin modellen i sig är ,så är det lite av en konst att få till det.Me de som inte kommer i kontakt med det alls kommer alltid att se det som att klistra plastbitar på varann. MVH /Thule

Användarvisningsbild
Hauptmann Froh
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 april 2006, 12:39
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Inlägg av Hauptmann Froh » 18 december 2006, 12:31

Okej då är jag med dej... Det är sant, för att få en bra modell att blir bra i slutändan så krävs det tålamod och skicklighet från modellbyggaren, och det är en riktig konst att få till ett bra resultat. Men övning ger färdighet.
Vi får se till att sprida vårt intresse till släkt och vänner, så kanske mer får upp ögonen för det.
Allmänheten måste veta vad de går miste om :)

MvH Hauptmann Froh

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 18 december 2006, 12:56

Inte konst kanske, men väl ett hantverk som kräver stor konstfärdighet.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 18 december 2006, 13:34

Skulle just skriva detsamma som Probstner när jag såg att han hann före. :-)

mvh/ Daniel

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 18 december 2006, 13:45

Tänk tanken med en stor utställning på moderna museet ,med modellar av alla slag och inriktningar. IPMS open är jättbra ,men det skulle vara kul att få det godkänt som konst i vidare kretsar.Jag tror att många som sitter och knåpar och kanske är arbetslösa ,skulle kunna få nytta av sitt kunnande i någon form.Det kanske inte är alla som bara vill ha "tavlor på väggarna?? TE:x (stridsvagnens historia och utveckling genom tiderna) ett bra tema för en utställning.
En annan aspekt ,vilket pseudokunnande modellbyggare sitter inne med.Uniformstyper,flygplanstyper,fartygstyper ,historia av alla olika tänkbara kategorier. Plus en massa teknikhistoria som skulle kunna presenteras på ett spännande och
trevlig sätt /Thule

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 18 december 2006, 15:43

Klart det är konst... om man kan kalla en ruttnande tomat (på MOMA) för konst så är modellbygge konst.
Att säga "Inte konst kanske, men väl ett hantverk som kräver stor konstfärdighet" så "degraderar" man en massa skickliga skulptörer, vävare och träsnidare.
Modellbygge är konst...

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 18 december 2006, 16:27

Konst (från forngermanskans kunst, kunnande) är en skapande verksamhet som syftar till dekorativa, emotionella eller expressiva uttryck eller resultatet av en sådan verksamhet.

Ursprungligen avsåg konst alla människans aktiviteter och var alltså synonymt med vetenskap. Idag kan det väsentligen uppfattas som ett uttryck för mänsklig kreativitet. Då varje konstnär själv väljer vilka regler och kriterier som gäller för hans eller hennes konst är konst lika svårt att definiera som det är att utvärdera. Det kan sägas att konst är processen att välja ett medium, och de produkter som följer av denna process; de regler som styr mediets egenart; och de värderingar som avgör hur en övertygelse, en idé, en förnimmelse eller en känsla bäst uttrycks i detta medium.

Så va ska man säga är det konst att bygga med modeller eller inte?
Vist kan man säga att det inte är konst, Men bara om man inte vet vad ordet konst betyder.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 18 december 2006, 17:16

maddog skrev:Att säga "Inte konst kanske, men väl ett hantverk som kräver stor konstfärdighet" så "degraderar" man en massa skickliga skulptörer, vävare och träsnidare.
På vilket sätt är det en degradering?

mvh/ Daniel

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 18 december 2006, 20:28

Vad tror ni om den här:
När jag bygger en modell, båt 1:1250 eller flyg 1/72 så är det en ren kopia av något som har existerat fast i mindre skala, så jag försöker inte skapa något nytt. Det är "bara ett hantverk" (har inte försökt med dioramor)
Men när jag målar Warhammer försöker jag skapa en känsla, och då är det sann konst. ;)

Dessutom finns det ju dom som bygger och målar modeller som gör att det är mer än modeller, det fanns några fartyg på Karlskrona marinmuseeum som jag först tyckte var förfärliga, målade med oljefärg.
Men nästa gång jag såg dom såg jag det konstnärliga och då gillade jag dom.

Jag borde föra över lite warhammer målning på nästa 72-flygplan!

Bara man har kul så.
Modellbygge är som golf - man måste koncentrera sig till 100% på något som är totalt oviktigt och då får man distans till verkligheten.

Mvh
/John T

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 18 december 2006, 20:43

JohnT skrev:Vad tror ni om den här:
När jag bygger en modell, båt 1:1250 eller flyg 1/72 så är det en ren kopia av något som har existerat fast i mindre skala, så jag försöker inte skapa något nytt. Det är "bara ett hantverk"
Mvh
/John T
En liten fundering!

Så med det menar du då att när en konstnär skissar eller gör ett "konstverk" i liten skala, som sedan en snickare gör åt konstnären.
Vilken är då konstnären och vem har då gjort verket. Så görs 99% av alla konstverk som finns över våra städer?
Gör snickaren bara ett hantverkare då?
Och han gör bara en kopia då fast i större skala?
Med andra ord har vi inga konstverk ute i våra städer? bara kopior.

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 19 december 2006, 08:32

God jul på er alla konstnärer och hantverkare,hoppas ni får mycket roligt i julklsappsäcken/Thule :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 december 2006, 09:23

Om man tittar på vad som anses vara klassisk konst i dag, som porträtt, statyer, kyrkmålningar och liknande, så var det beställningsjobb utförda av konstnärligt lagda hantverkare. Det som kallas konst i dag kräver ju inte en lika hög grad av hantverkskunnande, och är mer ett uttryck för konstnärens idéer än något som ska hylla en kung, Gud, eller beställaren. Så mätt mot både gårdagens och dagens konstnorm kan väl knappast hopmonteringen av ett halvfabrikat kallas konst, utan ligger närmare hantverk. Sedan så finns det ju modellbyggare som är rasande skickliga hantverkare, och som kan förmedla ett personligt uttryck och idéer, men jag tror knappast att Tate Modern, MOMA eller Moderna museet står i kö för att köpa alstren (utom det här: viewtopic.php?t=26909&postdays=0&postorder=asc&start=36). Så, strängt taget är inte modellbygge en konst, utan en (hobby)verksamhet som kräver ett visst mått av hantverkskunnande, och det är väl inget fel med det.

Skriv svar