Börja bygga, snälla hjälp mig!!!

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
fnixen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 8 december 2006, 22:55
Ort: Öland

Börja bygga, snälla hjälp mig!!!

Inlägg av fnixen » 8 december 2006, 23:03

Hej!

Tänkte börja bygga modeller.. Är inte intreserad av flygplan utan bara av pansar och fordon från ww2, helst tyska.

Jag är helt n00b i området och tänkte ta en tur till hobbyaffären i morgon. Byggde väl ett och annat flygplan för 10 år sen men nu vill jag göra det seriöst!

Vad behöver jag köpa??? Vilka produkter ska jag skaffa???

Vilken skala?
Vilka färger? vatten/oljebaserade?
Grundfärg på sprayburk? vit/svart?
Vilken sorts lim?
Lack???
vad för knivar?

Hur fäster man dekaler? Ska man måla delarna innan man limmar ihop dem?

Hur målar jag lättast modellen????

Snälla tipsa mig på vad jag behöver och hur jag ska göra!! Vore er evigt tacksam

Sen undrar jag om det finns återförsäljare på nätet?
Finns det infosidor med tips å tricks på nätet?
Finns det nån bra bok i ämnet?

Så dela med er av era tips nu gott folk!
mvh
Micke

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 9 december 2006, 04:16

Hej, ta en titt på internet och bestäm dig för vilken skala du vill bygga i. Efter det blir det lättare för oss att ge dig tips. Det finns massvis med böcker och säljare och sidor men detta guidas lättas till efter det att vi fått reda på vilken skala du vill ha.

mvh/ Daniel

fnixen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 8 december 2006, 22:55
Ort: Öland

Inlägg av fnixen » 9 december 2006, 04:43

1:48 tror jag att jag vill satsa på


Skynda skynda ny, i morgom ska jag till afären och då behöver jag en lång inköpslista

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 9 december 2006, 06:55

fnixen skrev:1:48 tror jag att jag vill satsa på
Det finns större utbud i 1/35
IPMS

MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 december 2006, 09:06

Som David säger, så är skalan 1/35 vida mer välförsedd med alternativ. Fast det kanske kan vara ett bra sätt att få bort ringrosten genom några projekt i skala 1/72 - 1/76; det blir billigare. Dragon och Tamiya är två välrenommerade märken, likaså Trumpeter.

Angående tekniker, så finns det flera bygguider utgivna av förlaget Osprey Publishing som kan vara användbara. För grundläggande tekniker finns på svenska boken "Modellbygge" av Albert Jackson och David Day. Den har visserligen några år på nacken, men den borde finnas på biblioteket., och om du har tur hos något lokalt antikvariat.

Angående färger, så har på senare år akrylfärger till stor del ersatt lackfärger, och airbrushing (spraymålning) har blivit ett vanligt sätt att applicera färgen. Gammal hederlig penselföring kan ändå räcka till en början tills du blivit varm i kläderna.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 9 december 2006, 09:35

Just boken Modellbygge (stor och tjock gul bok med titeln skriven med röda bokstäver!) rekommenderar jag mycket starkt. Den kommer vara till stor hjälp - många av teknikerna den beskriver är mycket användbara.

I övrigt skulle jag vilja säga våga experimentera och bygga med "dåligt" resultat. Det lär du dig mycket på.

Morgan

fnixen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 8 december 2006, 22:55
Ort: Öland

Inlägg av fnixen » 9 december 2006, 12:30

Tja!

OK, 1/35 får det bli, ska ner till den lokala handlaren idag och se vad han har hemma. nått annat jah gör köpa dät? Vilken sorts lim är bäst? Vilka färger behöver jag? Knivar,filar etc. Vilka storlekar på penslar??

Och sist: Finns det bra webadresser som saluför dessa ting?

Micke

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 9 december 2006, 12:38

Börja med att enbart köpa de färger som behövs till den aktuella/de aktuella byggsatsen/byggsatserna, sedan ju mer du bygger har du till slut byggt upp ett förråd med färger som gör att du inte behöver köpa så mycket inför varje nytt projekt.

Vad gäller penslar så rekommenderar jag att du köper en eller två breda (för de allmänna ytorna där detaljer är mindre viktigt), en eller två medelbreda (för halvdetaljerna) samt en eller två - minst - fina penslar (för superdetaljerna så som yxor, spader, bultar etc.). Jag säger minst två därför att spetsen på dessa supersmala penslar tenderar att försämras. Vidare rekommenderar jag lacknafta (om du köper oljebaserad färg och penslar med konstgjorda hår), då detta är billigare och lika bra som balsamterpentin.

Knivar, en enkel modellbyggekniv med infällbartblad borde räcka, se bara till att den är vass! Annars kan det bli en tråkig byggerfarenhet.

Lim, jag skulle rekommendera ett rent plast lim och, om du även använder trä, metall och annat material, ett rent superlim.

Det borde räcka...

Skriv gärna ett inlägg till om du undrar över något.

Morgan

fnixen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 8 december 2006, 22:55
Ort: Öland

Inlägg av fnixen » 9 december 2006, 12:46

Tack!

Tänkte lite på det med grundfärg? Vilken är bäst att använda?
Vilka lacker är bäst?

Sen undrar jag om det finns återförsäljare på nätet?
Finns det infosidor med tips å tricks på nätet?

Tänkte skaffa mig en tysk stridsvagn i e.m -någon speciell som ni gillar?

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 9 december 2006, 12:47

Man kan ju få bra pris på begagnatsiter, som denna. http://www.tradera.com/auction/aid_36767970 Hög klass på den modellen.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 9 december 2006, 13:01

Jag själv använder Humbrol (oljebaserad), men funderar på att gå över till Tamiya (vattenbaserad). Vilken grundfärg du bör köpa beror helt på vilken tidsperiod den tyska stridsvagn du väljer (här kan jag inte råda dig, jag känner inte till din personliga smak...). Fram till feb 1943 levererades samtliga tyska stridsfordon i pansargrått, men fr.o.m. den månaden målades samtliga stridsfordon i sandgult i fabriken. Samtidigt skickade man med två 2-kilos burkar med mörkgrönt och rostbrunt i pastaform. Sedan var det upp till den inskilda stridsvagnsbesättningen att själva blanda ut denna pasta med bensin eller diesel (helst) eller vatten (om det förstnämnda inte fanns) och sedan bringa på ytan för att sedan forma det berömda tretonskamouflaget - det exakta resultatet varierade helt från stridsvagn till stridsvagn.

En sak du kan göra, om du vill, är att köpa en stridsvagn som är avsedd för perioden före feb 1943, men låtsas som om besättningen har fått en 2-kilos färgburk till (med sandgult) som sedan skulle målas över det pansargråa. Sedan, fr.o.m. augusti 1944 levererades samtliga tyska stridsfordon med tretonskamouflaget påmålat redan i fabriken. I halvbandsvagnarnas fall, ifall du bestämmer dig för en sådan, började dessa leveras i enbart grundfärgen (oxidrött) fr.o.m. oktober 1944 och fr.o.m. november 1944 med mörkgrönt som grundfärg, med order att det bruna skulle synas bättre än det sandgula vid anbringandet av kamouflagemönstret. Den Humbrolfärg som jag har funnit passar bäst som oxidrött är H100 (den ska heta russian camo brown), men det finns självklart andra alternativ.

Tänk bara på att under 1943 och framåt började tyskarna få problem med den nödvändiga mängden bensin/diesel, varför man allt oftare använde vatten (eller rent av kamouflerade fordonen med lera!!!) vilket gav ett betydligt sämre resultet. Färgen flagnade helt enkelt bort vid regn etc.

Vinterkamouflage gjordes mestadels med vit vattenfärg som antingen hälldes över stridsvagnen eller bringades på med en sopborste eller något likande. Sedan när vårens töväder började försvann det vita gradvis och kamouflagemönstret under kröp fram. Hade man brist på vit färg målade man huvudsakligen fronten på fordonet vitt.

Tänk oxå på att tvätta ytorna inna du börjar måla, då fäster färgen bättre.

Hoppas detta var ett uttömmande svar.

Morgan

fnixen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 8 december 2006, 22:55
Ort: Öland

Inlägg av fnixen » 9 december 2006, 13:17

Tack! Utmärkt!

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 9 december 2006, 13:39

http://www.missing-lynx.com/ Den här sidan är mycket bra. Den har dessutom ett bra forum där allt om modellbygge kan diskuteras. I min mening den bästa sidan för 1/35 på nätet.

Jag har handlat lite saker från http://www.modellhobby.se/ ett par gånger. En bra sida för att inhandla penslar, färg, landksapsmaterial och annat. Sen finns det givetvis massvis med utländska försäljare. länkar till dessa hittar du på Missing Links.

Köp gärna två brytbladsknivar. De passar utmärkt, skalpell kan också vara användbart men kan vara lite knepigare att få tag i.

mvh/ Daniel

fnixen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 8 december 2006, 22:55
Ort: Öland

Inlägg av fnixen » 9 december 2006, 18:28

Det blev en sherman tank 1/35 idag i butiken..

Tips på hur jag ska måla den? nån som har bra bilder?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 december 2006, 19:13

fnixen skrev:Det blev en sherman tank 1/35 idag i butiken..

Tips på hur jag ska måla den? nån som har bra bilder?
Byggbeskrivningen har väl ändå ett par tre målnings- och märkningsalternativ?

http://www.primeportal.net/apc/m4_sherman.htm

Skriv svar