Tanks i 1:48?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Tanks i 1:48?

Inlägg av Morgan » 22 augusti 2006, 14:43

Hej,

gjorde en sökning på internet, men hittade bara Tamiyas motsvarigheter, och de har inga ryska tanks i denna skala. Jag söker nämligen plastbyggsatser i 1:48 till ett figurslagspel som heter A Corner of Hell. Både stridsvagnar och stormkanonvagnar går bra.

Morgan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tanks i 1:48?

Inlägg av Hans » 22 augusti 2006, 14:46

Fråga Öken-Erik, hittar han inte denna tråd så skicka honom ett pm.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 22 augusti 2006, 15:20

Har du kollat Hobbylink Japan de har en del ryskt pansar.

MVH

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 23 augusti 2006, 14:37

Battler skrev:Har du kollat Hobbylink Japan de har en del ryskt pansar.

MVH
De var ju inte så dyra faktiskt. Den dyraste ryska stridsvagnen, 2.400 Yen, kostar ju - minus frakt - enbart 150 kronor. Tack för tipset!

Morgan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 25 augusti 2006, 09:21

Tamya har väl kommit med en T-34:a nu samt infanteri i den skalan. Sedan kan man väl använda Shermans som lendlease vagnar.

Sonderling

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 27 augusti 2006, 12:53

sonderling skrev:Sedan kan man väl använda Shermans som lendlease vagnar.
Jag kollade med den i spelföreningen som är mest regelkunnig, och han sa att det mycket väl skulle kunna gå att använda sig av Lend&Lease-vagnar resp. erövrade stridsfordon. Men detta gav ingen speciell fördel i strid. Om jag väljer något av de två alternativen så blir det nog en erövrad StuG IV eller något i den stilen, inte en Sherman. De är så... - hmm - bräckliga och... - hmm - ömtåliga. Men mest sannolikt faller nog valet på en T-34/85.

Morgan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 30 augusti 2006, 07:23

Jkpg1977 skrev:
sonderling skrev:Sedan kan man väl använda Shermans som lendlease vagnar.
Jag kollade med den i spelföreningen som är mest regelkunnig, och han sa att det mycket väl skulle kunna gå att använda sig av Lend&Lease-vagnar resp. erövrade stridsfordon. Men detta gav ingen speciell fördel i strid. Om jag väljer något av de två alternativen så blir det nog en erövrad StuG IV eller något i den stilen, inte en Sherman. De är så... - hmm - bräckliga och... - hmm - ömtåliga. Men mest sannolikt faller nog valet på en T-34/85.

Morgan
Jaha!? Så ni använder den skalan i spel men är inte skalan för stor? Förövrigt så växer den här skalan med rasande fart, så en T-34/85 kommer nog.

Sonderling
(Som bara bygger statiska modell dioramor m.m.)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 30 augusti 2006, 07:50

sonderling skrev:
Jkpg1977 skrev:
sonderling skrev:Sedan kan man väl använda Shermans som lendlease vagnar.
Jag kollade med den i spelföreningen som är mest regelkunnig, och han sa att det mycket väl skulle kunna gå att använda sig av Lend&Lease-vagnar resp. erövrade stridsfordon. Men detta gav ingen speciell fördel i strid. Om jag väljer något av de två alternativen så blir det nog en erövrad StuG IV eller något i den stilen, inte en Sherman. De är så... - hmm - bräckliga och... - hmm - ömtåliga. Men mest sannolikt faller nog valet på en T-34/85.

Morgan
Jaha!? Så ni använder den skalan i spel men är inte skalan för stor? Förövrigt så växer den här skalan med rasande fart, så en T-34/85 kommer nog.

Sonderling
(Som bara bygger statiska modell dioramor m.m.)
Det rör sig om 28 mm-figurer, och om jag minns rätt är det egentligen i skalan 1:56. Men då 1:48 är likande så går det bra att använda. Jag har sysslat med figurspel innan, Warhammer FB och Warhammer 40K, men slutade just för att det var för dyrt samt för att figgarna var för enkla - de ska ju gå att snabbt limma ihop och spela med. Den ryska armé jag har nu har jag köpt färdigmålad., lat som jag är. Men överlag är figurspelbyggsatser o. dyl. dyrare än renodlade plastbyggsatser, som jag normalt bygger.

Morgan

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 30 augusti 2006, 23:42

Kollade på T-34:an från Hobby Boss den påminde om Bandais skala 1/48 som fanns i slutet av 1970-talet. Med inredning och allt, fanns en hel massa tyska vagnar.

Skriv svar