Skala 1/6-figurer: när, var, hur?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
RolfS
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 augusti 2006, 15:59
Ort: Luleå

Inlägg av RolfS » 20 augusti 2006, 22:53

Tack för välkommnandet :) Ja, det måste vara ett vågspel att lägga ut sådana figurer för 1:-, utan reservationspris. Vad jag erfarit så är det inget VOLAT försökt sig på ännu :wink: Man får väl bara önska säljaren lycka till med sina auktioner. Jag menar DiD figurerna säljs ju över nätet i Sverige för ca. 300 -550 :-/st !!!

Mvh: Roffe...

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 21 augusti 2006, 17:23

RolfS skrev:Tack för välkommnandet :) Ja, det måste vara ett vågspel att lägga ut sådana figurer för 1:-, utan reservationspris. Vad jag erfarit så är det inget VOLAT försökt sig på ännu :wink: Man får väl bara önska säljaren lycka till med sina auktioner. Jag menar DiD figurerna säljs ju över nätet i Sverige för ca. 300 -550 :-/st !!!

Mvh: Roffe...


Ja värkar ju nästan skumt!!

Användarvisningsbild
sticky_bomb
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2005, 13:14
Ort: kalmar

Inlägg av sticky_bomb » 21 augusti 2006, 20:43

jaa lite konstigt men han många positiva omdömen och inget negativt,,,jag har ledande budet på fritz muller en så länge DID´s panzar soldat :D

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 21 augusti 2006, 20:59

sticky_bomb skrev:jaa lite konstigt men han många positiva omdömen och inget negativt,,,jag har ledande budet på fritz muller en så länge DID´s panzar soldat :D
Bra att veta!!! du ska inte vi lägga något bud på denna så kanske du får den för 205kr

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Udda inom udda hobby ?

Inlägg av Ori » 21 augusti 2006, 23:11

Jag vet inte om min variant på 1/6-hobbyn är för udda för att få någon hjälp härifrån, men jag chansar. Jag samlar bara vapen med tillbehör, dels pga att det tar betydligt mindre plats, dels av ekonomiska skäl, dels av tidsmässiga skäl och framför allt pga att det känns mest intressant för min del (dessutom känns nivån som många "byggare" här ligger på skrämmande hög... 8O ) .

Till min fråga, alla ni som är aktiva på diverse 1/6-forum, har ni stött på några vapen-samlare (ensam kan jag väl inte vara :? ) ? Jag har inte kommit på någon bra lösning för att visa upp min samling än. Vitrin-skåp funkar dåligt eftersom djupet på hyllorna innebär att vapnen skymmer varandra, i djup- och/eller höjd-led. Det känns som om jag har kört fast i några (dåliga :( ) idéer och skulle behöva lite tips/idéer för att komma vidare. Bilder/beskrivningar på utställningar som jag kan hämta inspiration ifrån finns kanske på något forum som ni kan tipsa om ?

--
Jörgen

PS
Även om jag inte bygger själv så är det riktigt intressant med tips/berättelser, så jag är iaf intresserad av din historia Falckner !
DS

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 21 augusti 2006, 23:29

Det är väl inte så udda. Jag gillar också vapen i skala 1/6.
Här är min samling av ärmelband, tyvärr fick inte alla plats i ramen. :(
Bilagor
Ärmelband 1.JPG
Ärmelband 1.JPG (93.69 KiB) Visad 1683 gånger

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 21 augusti 2006, 23:53

Kan man öppna alla fyra dörrarna på Dragons Kübelwagen? Kan man styra med ratten eller är det bara hjulen som går att ställa? Är ramen till sufletten av metall eller plast?
Tacksam för svar. Är spekulant på ett dylikt fordon :D

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 22 augusti 2006, 07:49

Cyber Joker skrev:Kan man öppna alla fyra dörrarna på Dragons Kübelwagen? Kan man styra med ratten eller är det bara hjulen som går att ställa? Är ramen till sufletten av metall eller plast?
Tacksam för svar. Är spekulant på ett dylikt fordon :D
Japp det går att öppna alla 4 dörrarna, och jag det går att styra denna. det kanske inte funkar till 100%, men vist funkar det pga detta har jag funderat på att bygga om min så att jag kan få den radio styrd.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 22 augusti 2006, 09:43

Cyber Joker skrev:Det är väl inte så udda. Jag gillar också vapen i skala 1/6.
Bra, då är jag inte helt förlorad kanske... :?

Cyber Joker skrev:Här är min samling av ärmelband, tyvärr fick inte alla plats i ramen. :(
Hmmm, detta måste nästan vara lika provocerande som parad-figurerna...
Jag menar inte att det är fel, det är bara en tanke som slog mig !

Jag har funderat lite löst på att göra "tavlor" av vapnen, men det skulle nog inte göra rättvisa åt de fina detaljerna runt om eller de rörliga delarna. Stora vapen (exvis kulsprutor på stativ) skulle nog inte gå att montera i "tavlor" på något vettigt sätt heller.


--
Jörgen

Användarvisningsbild
USMC
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
Ort: Gävle

Inlägg av USMC » 22 augusti 2006, 10:18

Ori skrev:
Cyber Joker skrev:
Cyber Joker skrev:Här är min samling av ärmelband, tyvärr fick inte alla plats i ramen. :(
Hmmm, detta måste nästan vara lika provocerande som parad-figurerna...
Jag menar inte att det är fel, det är bara en tanke som slog mig !

--
Jörgen
Det håller jag inte med om, paradfigurerna har ju en massa stora hakkors som sticker i ögonen, här är det liten text på ett band. Sen kan ju folk som inte vet vad det är missförstå om dom läser typ "Adolf Hitler", "Das Reich" etc.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 22 augusti 2006, 11:37

USMC skrev:Det håller jag inte med om, paradfigurerna har ju en massa stora hakkors som sticker i ögonen, här är det liten text på ett band. Sen kan ju folk som inte vet vad det är missförstå om dom läser typ "Adolf Hitler", "Das Reich" etc.
Det var ungefär det jag menade, att det kan missuppfattas som en hyllning till SS/nazism. Har man soldater i hyllan så är det också möjligt att missförstå, men det går ändå hyggligt lätt att förklara. Parad-figurer är ännu lättare att missförstå och svårare att förklara. Lösryckta namn med nazism-anknytning eller symboler i nazism-formspråk (enligt populär uppfattning) är nog nästan lika lätt att missförstå som nazism-hyllning och kan vara svåra att förklara. Ännu lättare är det om personen som tittar har matats av alla dokumentärer om nazismen och känner igen igen saker därifrån, utan att ha någon djupare kunskap/intresse.

Min formulering blev skarpare än jag menade. Jag vill inte göra en sak av något som inte var menat annat än som en reflektion över min första tanke, att det går att missförstå och kan vara provocerande på så vis. Därför hoppas jag du förstår min tanke mha förklaringen ovan och att diskussionen dör med det ?

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 22 augusti 2006, 11:50

Vad det i själva verket handlar om är de rådande stämningarna om vad som är politiskt korrekt. Folk i det här landet hjärntvättas av charlataner som Bosse Schöön som matar ut en schablonbild av nazism och fascism. Man håller upp dessa ideologier som en ond spegel så fort misshagliga åsikter dyker upp. I exempelvis Japan är detta synsätt helt främmande, där är det helt OK att sysselsätta sig med nazirelaterade objekt. Vi som samlar på tyska soldatfiguer har absolut inget att skämmas för, jag tycker att vi stolt ska visa upp våra samlingar.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 22 augusti 2006, 13:43

Cyber Joker skrev:Vad det i själva verket handlar om är de rådande stämningarna om vad som är politiskt korrekt. Folk i det här landet hjärntvättas av charlataner som Bosse Schöön som matar ut en schablonbild av nazism och fascism. Man håller upp dessa ideologier som en ond spegel så fort misshagliga åsikter dyker upp. I exempelvis Japan är detta synsätt helt främmande, där är det helt OK att sysselsätta sig med nazirelaterade objekt. Vi som samlar på tyska soldatfiguer har absolut inget att skämmas för, jag tycker att vi stolt ska visa upp våra samlingar.
Kan bara hålla med dig. Kan man inte se skilnaden på en hobby o en åsikt i sig. Kanska ska man då ta å gå om skolan från början. O lära sig saker o ting från början. Om jag inte missuppfattat denna sida helt så är detta en hobby sida??? och allt man visar upp har med sin hobby att göra o inget annat.
Problemet kanska är att det finns alltid någon som tror att dom vet så mycket mera kanske.

Kanske har dom mera förstånd i Japan o kan skilja på hobby o politik!!!!

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 22 augusti 2006, 17:56

Ingen som vet någon som har mycket figurer från Cyber-hobby??
Tycks bara som en del har lite av dom. förutom
http://www.fanasix.com
och svin dyra
http://www.actionfiguren.com
Cyber-Hobby tycks ju inte ha någon typ affär som säljer åt dom som DML har och DID?? så skumt...

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 24 augusti 2006, 14:39

Nu har äntligen dom släppt Axel Haas Heer Sniper
Köp bara
Hjämen ser lite stor ut bara??
Bilagor
ah.jpg
ah.jpg (27.46 KiB) Visad 1649 gånger
Senast redigerad av 2 snorre70, redigerad totalt 25 gång.

Skriv svar