Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 17 augusti 2006, 21:44

.30 cal M1 Garand gevär från två tidsepoker, :o
Bilagor
GI-Joe gevär.JPG
GI-Joe gevär.JPG (51.97 KiB) Visad 1708 gånger

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 17 augusti 2006, 21:48

Har blivit lite nyfiken, förutom Patton och Rommel finns det andra militära ledare allierade - axelmakterna ?
WW II politiker finns det, har sett Martin Borman ?

MVH

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 17 augusti 2006, 21:56

Det finns Guderian, von Rundstedt, Keitel, Mannteufel, Model, ja listan kan göras lång! :)

Jag söker efter lite prylar till ett projekt, om det är nån som har följande prylar att sälja/byta, skicka PM!

/M
Bilagor
dak2.JPG
dak2.JPG (86.1 KiB) Visad 1698 gånger
dak1.JPG
dak1.JPG (53.01 KiB) Visad 1698 gånger

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 17 augusti 2006, 21:57

Battler skrev:Har blivit lite nyfiken, förutom Patton och Rommel finns det andra militära ledare allierade - axelmakterna ?
WW II politiker finns det, har sett Martin Borman ?

MVH
Oj den finns många!! gå in o titta under flicken Skala 1/6-figurer: när, var, hur?

å gå in på länkarna där så får du se att den finns många..

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 17 augusti 2006, 21:58

Battler skrev:Har blivit lite nyfiken, förutom Patton och Rommel finns det andra militära ledare allierade - axelmakterna ?
WW II politiker finns det, har sett Martin Borman ?

MVH
Jajamen, Paul Hausser SS-Oberstgruppenführer. Han som var den egentlige organisatören bakom Waffen SS.
Adolf Galland flyggeneral i Luftwaffe.
Gerd von Rundstedt fältmarchalk
Ramke DAK

In the Past Toys har gjort en del tyska Fältmarchalkar

Användarvisningsbild
USMC
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
Ort: Gävle

Inlägg av USMC » 18 augusti 2006, 12:01

Yes, yes, yes!!!

Mitt paket från USA kom idag. :D

Var lite rädd att det inte skulle komma innan helgen och nu kan jag andas ut.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 18 augusti 2006, 12:16

USMC skrev:Yes, yes, yes!!!

Mitt paket från USA kom idag. :D

Var lite rädd att det inte skulle komma innan helgen och nu kan jag andas ut.
Mitt packet från England som dom skicka runt den 31 eller den 1, har inte dykt upp än??? 2 andra leveranser från USA som jag beställde senare har dykt upp. Men inte denna.. Troligen 1800kr ut skogen!!!!

Nu har jag ringt posten oxå, o dom har försökt spåra detta, men det finns inget paket någon stanns!!!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 augusti 2006, 16:10

Trevlig historielektion, CJ! Det som slår en på de amerikanska forumen är att åtskilliga där började med just GI Joe 1964, och har hållit fast vid hobbyn sedan dess. Bilden på Hasbros tyska figur visar ju att hobbyn kommit mycket långt sedan 60-talet. Min första figur var en Action Man inköpt i London 1973, och iförd Grenadier Guards-uniform. Han har restaurerats och har en plats i min samling.

Användarvisningsbild
sticky_bomb
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2005, 13:14
Ort: kalmar

Inlägg av sticky_bomb » 18 augusti 2006, 17:50

vart beställde du ifrån snorre?? bra att veta så man inte beställer därifrån och inget kommer :?

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 18 augusti 2006, 17:56

sticky_bomb skrev:vart beställde du ifrån snorre?? bra att veta så man inte beställer därifrån och inget kommer :?
Jag fick hjälp av James som jobbar modellersloft i dag, så vi har post spårat och det visade sig att det var min post som inte skickatut någon avi till mig att jag hade ett packet att hämta, har legat där sedan den 3/8.. Så naturligt vis är det den svenska fina posten som strular...
Massa gubbar va det...
Alfons 5thAnniversary va bland dessa, Gud så mycket saker man fick till denna figur. Man kan säker plocka ihopp 3 figurer av detta.. i alla fall minst 2. Klart pris värd..ca 660kr

Man kan oxå säga att jag har aldrig haft problem med modellersloft. O jag kommer att handla vidare där..

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 augusti 2006, 18:22

"Alfons" kommer knôkad med prylar - räcker till två figurer! Var försiktigt med MP40-magasinsväskorna - något geni kom på att de skulle vitmenas, vilket gjort remmarna stenhårda. Tydligen kan man göra dem mjukare genom att lägga dem i vatten, eller så får man göra som jag och ersätta dem med nya remmar. Angående hans klätterrep, så har Eskader i Stockholm (på Grevgatan) en perfekt ersättning för det överdimensionerade snöre som kommer med "Alfons". Deras grövsta riggtråd till fartygsmodeller är ca 1,75 mm grov och 10 m lång. Tjockleken är perfekt, och med ca 6,7 m tråd får man en skalenlig repbunt som motsvarar verklighetens 40-metersrep. Tråden kostar ca 40:-

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Inlägg av Välitalo » 18 augusti 2006, 18:48

Håller med om Alfons magväskor... mina är för evigt ihoplimmade & ickefunktionella numera...... annars är det en av de absolut bästa figurer man kan köpa, laddad med grejor, bl.a. K98K med kikarsikte, skidor, ryggsäck, uniformerm granatkastare....etc.

Nu när jag tänker efter borde man egentligen köpa en till... eller två!

V

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 augusti 2006, 19:52

Jag har kollat med Marcus, så det här är vad som gäller: vill ni byta eller köpa prylar, så får ni göra det i en särskild tråd jag startar nu. All försäljning sker i "Säljes", med de avgifter som där till hör, eller så sköter ni det utanför forumet. Jag låter de "annonser" som gällde försäljning stå kvar tills midnatt, sedan så raderas de + svaren på dem.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 19 augusti 2006, 08:45

B Hellqvist skrev:"Alfons" kommer knôkad med prylar - räcker till två figurer! Var försiktigt med MP40-magasinsväskorna - något geni kom på att de skulle vitmenas, vilket gjort remmarna stenhårda. Tydligen kan man göra dem mjukare genom att lägga dem i vatten, eller så får man göra som jag och ersätta dem med nya remmar. Angående hans klätterrep, så har Eskader i Stockholm (på Grevgatan) en perfekt ersättning för det överdimensionerade snöre som kommer med "Alfons". Deras grövsta riggtråd till fartygsmodeller är ca 1,75 mm grov och 10 m lång. Tjockleken är perfekt, och med ca 6,7 m tråd får man en skalenlig repbunt som motsvarar verklighetens 40-metersrep. Tråden kostar ca 40:-
Jo dom MP40-magasinsväskorna är lite ömtåligare, så sant, men dessa har jag kommit i kontakt med tidigare, då jag köpte dessa lösa, och böt ut dom på min Werner Hesse

2.Fallschirmjäger Division. Vilket blev mycket snyggare.
Japp snöret ser lite grovt ut hihihihi

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 19 augusti 2006, 08:46

Välitalo skrev:Håller med om Alfons magväskor... mina är för evigt ihoplimmade & ickefunktionella numera...... annars är det en av de absolut bästa figurer man kan köpa, laddad med grejor, bl.a. K98K med kikarsikte, skidor, ryggsäck, uniformerm granatkastare....etc.

Nu när jag tänker efter borde man egentligen köpa en till... eller två!

V
Du får passa på att köpa han nu, påväg att försvinna, finns bara dom som finns kvar i butikerna tydligen, sedan är han slut...

Skriv svar