Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: DML:s bältspänne suger

Inlägg av snorre70 » 12 september 2008, 07:31

Cyber Joker skrev: Tappat intresset? Det låter hemskt, jag har just fixat till en Hauptfeldwebel den tyska armens ryggrad. :lol:
Ja det kanske inte är så illa som det låter, men har man inte tid blir det lätt att efter ett tag så tappar man suget att bygga och fixa, Men jag har 2 bästalningar som ligger, totalt 3 figurer och lite små saker till mina 12.SS-Panzer-Division Hitlerjugend, tänkte göra ca 4st och två är klara.
Men jag är så sugen att börja göra om min Kübelwagen, blev så impad av Falckners bygg. :D
Nä någon Hauptfeldwebel har jag inte gjort, men en Unterfeldwebel NCO i alla fall. så lite gör jag i alla fall.
det vita camot är tillverkat av en vit tshirt som hade gjort sitt.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 13 september 2008, 09:51

Tänkte höra om det finns något intresse av att skapa ett helt nytt Forum för oss i skala 1/6.
Typ ett forum som detta. Men som är helt vigt till skala 1/6.
Där vi även kan sälja saker helt utan problem. Ja där vi kan göra och visa vad vi vill

Jag kan fixa ett sådant om det finns intresse så klart.
Men om det inte finns något intresse för det så blir det så klart inget.

Mvh Thomas

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Reinhard » 13 september 2008, 10:42

Ja, hos mig finns det intresse, även jag har en del erfarenheter av att starta upp olika forum etc. Mestadels för claner i olika spel, en länk till en screenshot av ett som min clan i ett spel som heter Halo PC har (jag har gjort i stort sett allt förutom lite enkla grejer som tar ett tag, som jag fick hjälp med av en kompis så att det skulle bli klart fortare): http://img329.imageshack.us/my.php?imag ... niepa8.jpg

Rekommenderar phpbb 3 forum. Känner även en del som har professionella webbdesigners och liknande genom en del olika spel som säkert skulle kunna hjälpa till och fixa i ordning någonting. :)

//Alexander :)

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 13 september 2008, 13:29

Jag har redan börjat på ett som vi alla skulle kunna bygga vidare på?
Tycker att det är på tiden att vi i Sverige oxå får ett eget forum, alla fall nu när vi är några som håller på med detta.
Iden till detta fick jag när jag va inne på det nya forumet http://minipansar.ecommunity.se
Då tänkte jag att ett sådan skulle vi 1/6 figur byggare oxå ha.. :D
Men som sakt finns det inget intresse så.!
Här är länken i alla fall.
http://dragonfigurer.ecommunity.se/

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 13 september 2008, 22:01

snorre70 skrev:Jag har redan börjat på ett som vi alla skulle kunna bygga vidare på?
Tycker att det är på tiden att vi i Sverige oxå får ett eget forum, alla fall nu när vi är några som håller på med detta.
Iden till detta fick jag när jag va inne på det nya forumet http://minipansar.ecommunity.se
Då tänkte jag att ett sådan skulle vi 1/6 figur byggare oxå ha.. :D
Men som sakt finns det inget intresse så.!
Här är länken i alla fall.
http://dragonfigurer.ecommunity.se/
Snälla Snorre det heter inte Svenska forum för... det är blattesvenska. Det heter Svenskt forum för 1:6 figurer. Jag har inte klagat på din stavning innan men ska du starta ett forum så bör texten som beskriver forumet vara på korrekt svenska. :wink:
Senast redigerad av 1 Cyber Joker, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 13 september 2008, 22:28

Cyber Joker skrev:
snorre70 skrev:Jag har redan börjat på ett som vi alla skulle kunna bygga vidare på?
Tycker att det är på tiden att vi i Sverige oxå får ett eget forum, alla fall nu när vi är några som håller på med detta.
Iden till detta fick jag när jag va inne på det nya forumet http://minipansar.ecommunity.se
Då tänkte jag att ett sådan skulle vi 1/6 figur byggare oxå ha.. :D
Men som sakt finns det inget intresse så.!
Här är länken i alla fall.
http://dragonfigurer.ecommunity.se/
Snälla Snorre det heter inte Svenska forum för... det är blattesvenska. Det heter Svenskt forum för 1:6 figurer. Jag har inte klagat på din stavning innan men ska du starta ett forum så bör texten som beskriver forumet vara på korrekt svenska. :wink:
hihihi så jävla rätt så, Det var något annat jag hade skrivit innan, men så blev det ändrat, men tyvärr inte allt.
inte lätt ibland när man gör flera saker... :lol:
Annars då är inte iden Ok att vi får ett forum helt för våran hobby?

Du får gärna vara med och fixa på detta om du vill. Bli Moderator??
Jag vill ju att detta ska vara vårat Forum??

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Reinhard » 14 september 2008, 10:15

Har reggat mig nu. Du har ju hunnit ganska långt snorre, har du tänkt på om det ska få något speciellt namn? Som t.ex det här forumet heter Skalman, hade nämligen tänkt att lyckas skaffa en snygg logo eller liknande. Ifall det är okej?

//Alexander

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Jojjan67 » 21 september 2008, 09:24

Någon som mätt hur stor skillnad det är mellan Dragons Classic/NEO figurer och deras NEO 3 figur - innan jag gör det själv? Dragons NEO 3 verkar längre (och störrre) än Classic/NEO rent okulärt, mer som ACE Man Mk 1 body eller Soldier Storys S1 body.

/Johan

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Jojjan67 » 21 september 2008, 11:10

Har nu mätt lite och det verkar skilja ca 0,5 cm, dvs. NEO3 är 0,5 cm längre.

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av B Hellqvist » 21 september 2008, 11:31

Jojjan67 skrev:Någon som mätt hur stor skillnad det är mellan Dragons Classic/NEO figurer och deras NEO 3 figur - innan jag gör det själv? Dragons NEO 3 verkar längre (och störrre) än Classic/NEO rent okulärt, mer som ACE Man Mk 1 body eller Soldier Storys S1 body.
Den är inte axelbredare, och vad jag märkt så känns den lite sladdrigare.

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Jojjan67 » 21 september 2008, 13:45

B Hellqvist skrev:
Jojjan67 skrev:Någon som mätt hur stor skillnad det är mellan Dragons Classic/NEO figurer och deras NEO 3 figur - innan jag gör det själv? Dragons NEO 3 verkar längre (och störrre) än Classic/NEO rent okulärt, mer som ACE Man Mk 1 body eller Soldier Storys S1 body.
Den är inte axelbredare, och vad jag märkt så känns den lite sladdrigare.
Ja, den är verkligen "sladdrigare" :D .

/Johan

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 21 september 2008, 20:21

Jojjan67 skrev:
B Hellqvist skrev:
Jojjan67 skrev:Någon som mätt hur stor skillnad det är mellan Dragons Classic/NEO figurer och deras NEO 3 figur - innan jag gör det själv? Dragons NEO 3 verkar längre (och störrre) än Classic/NEO rent okulärt, mer som ACE Man Mk 1 body eller Soldier Storys S1 body.
Den är inte axelbredare, och vad jag märkt så känns den lite sladdrigare.
Ja, den är verkligen "sladdrigare" :D .

/Johan
Jo det där med att de är sladdrigare kan jag hålla med om, men de är nog optiskt bredare över axlarna men smalare tack vare den nya konstruktionen på axelpartiet. Den tyska gråa skjortan kan utan vidare träs över axlarna på en Neo3Body medans på den gamla kroppen trodde man den skulle spricka i sidosömmarna när man tvingade skjortan över axlarna. Den nya Neo3Bodyn är bra till en del saker, exemplevis om man ska ha den som förare i ett fordon eller som besättning till en FLAK-kanon. Den är lättare att ställa in i svåra poser. :D Tror jag har fem, sex Neo3Bodys. :lol:

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av glimturen » 23 september 2008, 20:20

Cyber Joker skrev: Jo det där med att de är sladdrigare kan jag hålla med om, men de är nog optiskt bredare över axlarna men smalare tack vare den nya konstruktionen på axelpartiet. Den tyska gråa skjortan kan utan vidare träs över axlarna på en Neo3Body medans på den gamla kroppen trodde man den skulle spricka i sidosömmarna när man tvingade skjortan över axlarna. Den nya Neo3Bodyn är bra till en del saker, exemplevis om man ska ha den som förare i ett fordon eller som besättning till en FLAK-kanon. Den är lättare att ställa in i svåra poser. :D Tror jag har fem, sex Neo3Bodys. :lol:
Tips:
Ang den tyska gråa skjortan...av typen DML
Låt en arm sticka upp och håll den andra ned vinklad 90 grader vid armbågen under skjortan.
Trä över skjortan på den uppsträckta armen och huvudet.
Vinkla sedan in den böjda armen (i 90 grader) mot den återstående skjortärmen.
Räta ut armen och... vips, skjortan är på.
Finns det önskemål kan jag ta lite bilder.

Hälsningar
Glimturen

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 16 oktober 2008, 19:31

Jag har en fråga till Björn Hellqvist. I ett mycket gammalt inlägg hade du en bild på en isärplockad DiD MP38. Jag har nu själv försökt separera en av mina men lyckas ej skilja framgreppet från kolven. Jag ser inuti att det är två delar men får ej isär dem. Jag skruvade loss skruven i botten och skiljde pipa från stock och fick ut slutstycket men inte mer. Vet du Björn hur man gör?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Daniel L » 1 november 2008, 21:16

Vad heter radioapparaten och fälttelefonen som Hermann Stahlschmidt bär?

http://www.dragonmodelsltd.com/html/70374p1.htm

/Daniel

Skriv svar