Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Jojjan67 » 17 juni 2008, 22:52

Tack för tipsen glimturen. Tror det kan bli något av Manfred-figuren och någon av timeline-figurerna.

/Johan

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

hemsida

Inlägg av snorre70 » 5 juli 2008, 21:07

Håller på med att fixa till min hemsida lite, så jag kommer nog att lägga ut mera bilder där framöver,
Och där finns nu några bilder på ett nytt dio som jag jobbar med, kommer att uppdatera vart efter något nytt händer med det.
Så är ni sugna att titta till dom får ni ta och gå in på sidan,
http://web.telia.com/~u61702503/
Finns alltid något att titta på,
skulle vara trevligt om flera gjorde egna små sidor... :D

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 7 juli 2008, 20:36

Nu väntar jag på en DiD Kettenrad från Modellersloft, de hade sänkt priset till £ 75, tror de tog £ 140 från början. Tog en helgul vill man kan man enkelt själv kamouflera den. Är lite halvsugen på att göra den radiostyrd. Då kan jag ta resinmotorn och det andra och sätta i min DLM byggsats Kettenkrad. Ja som den tokige samlare man är har jag en obyggd sådan. Tyckte det var enklare att köpa DiD:s än att bygga min egen, tyvärr finns ingen motor med i DML:s byggsats. Beställde också Kondrad Hölzer LW soldat med "rangefinder" en av de sista som de hade kvar till gamla priset £ 25, nu har de höjt priset till £ 40 för DML figurerna så det blir inte mycket man beställer från England i framtiden. Ska ha Kondrad till min Flak 38.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 7 juli 2008, 22:39

Cyber Joker skrev:Nu väntar jag på en DiD Kettenrad från Modellersloft, de hade sänkt priset till £ 75, tror de tog £ 140 från början. Tog en helgul vill man kan man enkelt själv kamouflera den. Är lite halvsugen på att göra den radiostyrd. Då kan jag ta resinmotorn och det andra och sätta i min DLM byggsats Kettenkrad. Ja som den tokige samlare man är har jag en obyggd sådan. Tyckte det var enklare att köpa DiD:s än att bygga min egen, tyvärr finns ingen motor med i DML:s byggsats. Beställde också Kondrad Hölzer LW soldat med "rangefinder" en av de sista som de hade kvar till gamla priset £ 25, nu har de höjt priset till £ 40 för DML figurerna så det blir inte mycket man beställer från England i framtiden. Ska ha Kondrad till min Flak 38.
Nä det ska nog mycket till om man ska beställa i från Modellersloft i framtiden. Blir ju billigare från Usa fast man torskar på tull ibland.
Men trevligt med en till Kettenrad, du måste ha lite åk don nu?
Men för samma pris får man Cyber Hobby German Kettenkrad w/Trailer $149.95 (ca900kr) £ 75 (893kr)
Har oxå varit i fundering att göra den radio styrd, ligger ner just nu, men jag har allt ligger o väntar bara. Så man vet aldrig.
Kondrad Hölzer är en trevlig figur tycker jag, jag har 2st av den vad bara en som ser ut som den kom.

Gjorde oxå en beställning där
skicka efter en DiD NEBELWERFER PANZER GREY £ 49 (ca 585kr +porto oxå)

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 7 juli 2008, 23:21

snorre70 skrev:
Cyber Joker skrev:Nu väntar jag på en DiD Kettenrad från Modellersloft, de hade sänkt priset till £ 75, tror de tog £ 140 från början. Tog en helgul vill man kan man enkelt själv kamouflera den. Är lite halvsugen på att göra den radiostyrd. Då kan jag ta resinmotorn och det andra och sätta i min DLM byggsats Kettenkrad. Ja som den tokige samlare man är har jag en obyggd sådan. Tyckte det var enklare att köpa DiD:s än att bygga min egen, tyvärr finns ingen motor med i DML:s byggsats. Beställde också Kondrad Hölzer LW soldat med "rangefinder" en av de sista som de hade kvar till gamla priset £ 25, nu har de höjt priset till £ 40 för DML figurerna så det blir inte mycket man beställer från England i framtiden. Ska ha Kondrad till min Flak 38.
Nä det ska nog mycket till om man ska beställa i från Modellersloft i framtiden. Blir ju billigare från Usa fast man torskar på tull ibland.
Men trevligt med en till Kettenrad, du måste ha lite åk don nu?
Men för samma pris får man Cyber Hobby German Kettenkrad w/Trailer $149.95 (ca900kr) £ 75 (893kr)
Har oxå varit i fundering att göra den radio styrd, ligger ner just nu, men jag har allt ligger o väntar bara. Så man vet aldrig.
Kondrad Hölzer är en trevlig figur tycker jag, jag har 2st av den vad bara en som ser ut som den kom.

Gjorde oxå en beställning där
skicka efter en DiD NEBELWERFER PANZER GREY £ 49 (ca 585kr +porto oxå)
De fina med DiD:s Kettenkrad är att hjulen är i metal och fjädrande. Såg att de hade Nebelwerfern för £ 49 tänkte köpa en i camo men tycker den är så dålig så jag struntade i det. Har en grå. Ledningarna till avfyringen är alldeles för tunna till exempel. Kolla på bilder på en riktig, de är dubbelt så tjocka. Tycker den är en riktig budget variant, gjord i dålig metall. Det var väl den första större pjäs som DiD gjorde?
Fattar inte hur Modellersloft kunde höja från £ 25 till £ 40 så där bara på en gång. Tur man har Hall of Fame här i Malmö. Var och köpte Rudolf Merten idag, man måste ju ha de få piloter som ges ut. :D

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 7 juli 2008, 23:29

Cyber Joker skrev:
snorre70 skrev:
Cyber Joker skrev:
De fina med DiD:s Kettenkrad är att hjulen är i metal och fjädrande. Såg att de hade Nebelwerfern för £ 49 tänkte köpa en i camo men tycker den är så dålig så jag struntade i det. Har en grå. Ledningarna till avfyringen är alldeles för tunna till exempel. Kolla på bilder på en riktig, de är dubbelt så tjocka. Tycker den är en riktig budget variant, gjord i dålig metall. Det var väl den första större pjäs som DiD gjorde?
Fattar inte hur Modellersloft kunde höja från £ 25 till £ 40 så där bara på en gång. Tur man har Hall of Fame här i Malmö. Var och köpte Rudolf Merten idag, man måste ju ha de få piloter som ges ut. :D
Jo sant som du säger, det är ingen höjdar grej från did Nebelwerfern, men kända att jag ville he en... :D
Hur DML´s Kettenkrad är kan jag inte säga, har bara sett den på bild, men som sagt DiD´s Kettenkrad är jag i alla fall 110% nöjd med, en riktigt tung sak. Kan tro att det är DiD´s bästa pjäs än så länge i alla fall!! :idea:

Jo på Hall of Fame brukar du ju få bra priser oxå.
Skälv är jag inte så mycket för piloter, Hjärte figurena för mig är nog Panzar, men dom finns i så många så :lol:

Men just nu är jag helt inne på mitt nya dio bygge (Totenkopf )

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 7 juli 2008, 23:45

Fan visste inte att det var begränsat med antal citat?! :roll:

Jag har DML:s Kettenkrad som byggsats som sagt. Mycket detaljerad men utan Opelmotor. Svagt att inte lägga med den. Den är nästan helt i styrenplast med fasta hjulaxlar gjutna fast i bottentråget. Växellådan och batteri i resin. Ska ta mig samman och bygga den men jag vill känna för det, för jag vill ha den kanonbra med lite rostig look i gul färg, vet att det tar jätte lång tid bara att måla den om man ska ha den där rätta slitna rostiga looken. Plasten är ljusgrå som i Dragons andra byggsatser. Till skillnad från DiD så kan man låsa luckorna med rörliga lås samt att den har konvojlampa bak. :D

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 7 juli 2008, 23:50

Cyber Joker skrev:Fan visste inte att det var begränsat med antal citat?! :roll:

Jag har DML:s Kettenkrad som byggsats som sagt. Mycket detaljerad men utan Opelmotor. Svagt att inte lägga med den. Den är nästan helt i styrenplast med fasta hjulaxlar gjutna fast i bottentråget. Växellådan och batteri i resin. Ska ta mig samman och bygga den men jag vill känna för det, för jag vill ha den kanonbra med lite rostig look i gul färg, vet att det tar jätte lång tid bara att måla den om man ska ha den där rätta slitna rostiga looken. Plasten är ljusgrå som i Dragons andra byggsatser. Till skillnad från DiD så kan man låsa luckorna med rörliga lås samt att den har konvojlampa bak. :D
Jo det kan ta tid att få den looken man vill. Har du någon bra färg till rost?
har provat lite av allt tycker jag, hittar fan ingen bra färg till rost. :cry:

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 10 juli 2008, 14:17

snorre70 skrev:
Cyber Joker skrev: Gjorde oxå en beställning där
skicka efter en DiD NEBELWERFER PANZER GREY £ 49 (ca 585kr +porto oxå)
I dag kom Nebelwerfer hem och Friedrich Kohler,
Tycker nog att Nebeln va helt ok, men vist kunde dom ha skickat med full laddning och laddare, men det viste ja att man inte fick med, så laddare har jag köpt extra för länge sedan.
Kohler ska jag ha till ett framtida dio, som jag har haft i huvudet ett tag, saknar bara några figurer till, så kan man sätta i gång detta dio..till vintern kanske. :D

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 10 juli 2008, 17:53

Friedrich Kohler det är väl han med långrock och vit anorack samt vit kammoflerad MG 34:a?

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 10 juli 2008, 18:31

Cyber Joker skrev:Friedrich Kohler det är väl han med långrock och vit anorack samt vit kammoflerad MG 34:a?
Japp stämmer till 110%
Bild

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 11 juli 2008, 13:05

Fick min Kettenkrad och min Kondrad Hölzer idag, levererat vid dörren av kungliga postverket. Kettenkraden var precis som du säger Snorre väldigt tung och gedigen. Noterade att motorn inte var i resin utan i styren plast. En sak förstår jag inte, varför i Herrans namn har DiD använt sig av en halvtransparent mjölkfärgad plast?? Precis som de var för snåla att hälla färgpulver i plastpelletsen när de smälte dem. Har för mig att styren pellets, råplast, är mjölkfärgad från början. Hade varit bättre med gulfärgad plast då det inte syns så mycket om man får lite färgavskrap. Tyvärr satt mitt NOTEK ljus snett också precis som om sockeln varit mjuk när man klistrade på själva ljuset. Har skrivit till Modellersloft och klagat. Annars var det en trevlig pjäs. Funderade på hur man skulle förfara för att få den motordriven. Man mådste ju ha en motor för vart drivband, samt få styret att svänga också. Har sett en film på nätet med en Kettenkrad som var RC driven, där svängde styret. Något som var schysst var att det var riktigt gummi på bärhjulen inte bara svartmålat. Klotsarna på banden verkar också vara gummilika. Ja nu är det bara att sätta igång och bygga Dragons Kettenkrad och måla den. Lade märke till att DiD:s gula färg inte alls är samma som Dragons. Dragons är mer grönare medans DiD:s går mer åt rött. Ja nu har man något att roa sig med i helgen. :lol:
Bilagor
Notek sockel.jpg
Notek sockel.jpg (34.43 KiB) Visad 681 gånger

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 11 juli 2008, 18:29

Cyber Joker skrev:Fick min Kettenkrad och min Kondrad Hölzer idag, levererat vid dörren av kungliga postverket. Kettenkraden var precis som du säger Snorre väldigt tung och gedigen. Noterade att motorn inte var i resin utan i styren plast. En sak förstår jag inte, varför i Herrans namn har DiD använt sig av en halvtransparent mjölkfärgad plast?? Precis som de var för snåla att hälla färgpulver i plastpelletsen när de smälte dem. Har för mig att styren pellets, råplast, är mjölkfärgad från början. Hade varit bättre med gulfärgad plast då det inte syns så mycket om man får lite färgavskrap. Tyvärr satt mitt NOTEK ljus snett också precis som om sockeln varit mjuk när man klistrade på själva ljuset. Har skrivit till Modellersloft och klagat. Annars var det en trevlig pjäs. Funderade på hur man skulle förfara för att få den motordriven. Man mådste ju ha en motor för vart drivband, samt få styret att svänga också. Har sett en film på nätet med en Kettenkrad som var RC driven, där svängde styret. Något som var schysst var att det var riktigt gummi på bärhjulen inte bara svartmålat. Klotsarna på banden verkar också vara gummilika. Ja nu är det bara att sätta igång och bygga Dragons Kettenkrad och måla den. Lade märke till att DiD:s gula färg inte alls är samma som Dragons. Dragons är mer grönare medans DiD:s går mer åt rött. Ja nu har man något att roa sig med i helgen. :lol:
Alltid trevligt med leveranser, trist bara att den va lite skadad.
Jo jag fick min saker i går, tyvärr byggde jag samman allt när jag tog en fika mellan bod bygget o målningen, trist att det gick så snabbt, men nu jobbar jag på att göra gjutt form till Nebelns skott, tänkte gjuta upp ett gäng.
Så medans jag väntar på detta ska jag nog fixa klart mitt lilla dio (Totenkopf) inte så mycket kvar på det.
OBS tanten blev sugen på att göra en dio platta till mig, så hon fråga om hon fick göra det för det såg lite roligt ut tyckte hon, Klart att du får göra det sa jag, så nu ska hon göra en till mig, så ni får se den när det blir klart.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 12 juli 2008, 11:30

Upptäckte också att stänkskydden bak satt felvända. De ska ju hänga rakt ner med listen de sitter fästade i på baksidan. Detta var ganska lätt att åtgärda, limmet släppte rätt lätt sedan var det bara att vända på dem. :D
Vid närmare jämförelse så tror jag Dragons är mer överenstämmande med verklighetens Kettenkrad. Den blir också väsentligt lättare då den inte har några metaldelar i sig. Något som saknas på Dragons är knappsatsen med de fyra knapparna till höger och det lilla reglaget på vänster sida, sedan har Dragons en spak till med knopp, tre mot DiD:s två. Det kanske är olika modeller en sen och en tidig, har inte forskat så mycket kring Kettenkraden. :lol:

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Reinhard » 14 juli 2008, 10:31

Har skickat ett till mail till CH idag, tredje gången, har snart väntat i två månader på mitt paket utan någon som helst uppdatering i statusen, och de har ej svar på några av mina mail. Börjar bli riktigt orolig men hoppas att jag får ett svar den här gången och att det är positivt. :?

//Alexander :?

Skriv svar