Husmodeller av papp i collagestil

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
ollski
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juni 2002, 13:43
Ort: Malmö

Husmodeller av papp i collagestil

Inlägg av ollski » 12 juni 2002, 14:04

Jag har koncentrerat mig på att göra tre scener, tre stridsskådeplatser, i 1965 års Sverige.

För att detta ska låta sig göras på en halv vecka (innan scenariot ska spelas) har jag varit tvungen att reducera detaljrikedomen, så långt att figurerna som ska vara med blivit papp-spadar, som i Tjuv och Polis. Interiörerna symboliseras av kartor, och vissa detaljer, som bilar och lösöre runtomkring byggnaderna, kommer vara representerade av "kulisser" med ditklistrade bilder av det representerade. Collage-tekniken ligger nära till hands. Den naturalistiska tradition som miniatyrbyggare oftast hänger sig åt har ersatts av en... symbolisk sådan.

Alltså, jag ger mig alltså här på en annan form av modellbyggande, en form som lämpar sig för vissa sorters spel.

Jag har kommit fram till vissa praktiska lösningar. T.ex: Foga samman väggar invändigt med vikta papphörn som limmas i hörnen så att två fästytor erhålles.

Jag söker tips på hur jag kan bygga flervåningsbyggnader, lösningar för underjordiska installationer, samt sätt att staga upp byggnaderna.

Undertecknad hoppas att denna form av miniatyrbygge inte ligger utanför ämnet på detta forum, och hoppas återkomma med fotografier på byggena i aktion.

mvh
Olle

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Byggnader

Inlägg av Private Snafu » 12 juni 2002, 14:24

Vid ett tillfälle för några år sedan byggde jag lite hus till WarZone ett SF spel som vi spelade mycket då. Jag använde mig av sk "Stark o Lätt" skiva till husen. Hur smidigt som helst att göra väggar och tak etc. Hörnen sätter man bara ihop med ett par nålar. Vill man att det skall hålla längre så tar man bara lite papperslim eller trälim + nålar.
Byggde ihop ett gäng med hus relativt snabbt och målade dem med vanlig grundfärg samt detaljerade med akrylfärger. man får passa sig för att ta för mycket färg bara. Väggarna kroknar lätt.
Nackdelen är att dylik skiva är ganska dyrt. 1kvm Kostar en hundring eller mer beroende på tjockleken.

Skriv svar