Skala 1/6 2:a-världskrigsfigurer (stora bilder)

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 28 jun 2004 07:31

Hehe, det ser ut som Thunder Birds. För er som vet vad det är så är det roligt :wink:

På ett amerikanskt forum beskrevs dessa dockor som "Wehrmacht barbie" :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 30 jun 2004 20:54

Wolfblitzer skrev:Hehe, det ser ut som Thunder Birds. För er som vet vad det är så är det roligt :wink:

På ett amerikanskt forum beskrevs dessa dockor som "Wehrmacht barbie" :lol:
...annars kallas de "Military Barbies" (eller som jag kallar dem ibland: "Kombat Ken"). Visst, figursamlande ligger nära gränsen till leksaker precis som modelljärnvägar och radiostyrda bilar/båtar/flygplan. Skillnaden mellan män och pojkar är - som alla vet - priset på deras leksaker! Hoppas jag inte bryter någon regel när jag nämner att jag lagt ut ett par nya figurer på Tradera för den som känner sig hågad att testa.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 18 jul 2004 01:49

Senaste hopplockade figuren: en zugführer i Volkssturm, Ruhrfickan, mars 1945. Han är närmare 50 år gammal, och leder en pluton äldre män och yngre pojkar. Hans "uniform" består av diverse militära och civila plagg. Uniformsjackan har fått axelklaffar och bröstörn avlägsnade, och bär bara kragspeglar som visar hans grad.

Bild

Bild

Bild

En del Volkssturmmän var verkligen gamla gubbar...

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 19 jul 2004 17:17

Väldigt snygg bildberättelse B Hellqvist!
Gör gärna flera i framtiden. :)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 19 jul 2004 19:08

En skojig bild jag hittade på en sida:

Bild

http://www.interdacom.ru/~tanks/

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 24 jul 2004 20:09

Senaste verket: en närstridskämpe i Stalingrad, oktober 1942.

Bild

Bild

Några delar är specialtillverkade eller modifierade, och uniformen har skitats ned med olje- och torrpasteller, samt akrylfärg och bläck på stövlar, spade, hjälm, händer, etc.

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 24 jul 2004 22:41

Mycket fin!

Har funderat på att köpa ett par för att prova på detta, men frågan är om man vågar på grund av vad vänner och bekanta skulle säga. :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 24 jul 2004 23:56

Robban skrev:Mycket fin!

Har funderat på att köpa ett par för att prova på detta, men frågan är om man vågar på grund av vad vänner och bekanta skulle säga. :)
Det är som vi säger i figursamlarkretsar: "det är inte dockor, det är högt detaljerade, realistiska samlarfigurer". ;) Man får väl vara beredd att få ta en tråkning eller två, men om man som jag har en bakgrund som modellbyggare och figurmålare med ett intresse för Andra världskriget, och som sökt ett nytt sätt att få utlopp för mitt intresse, så är figurer en väg att gå.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem

Inlägg av J. Björkman » 24 jul 2004 23:58

Haha, på den första bilden är din närstridskämpe väldigt lik en kompis till mig, som reenactar tysk...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 25 jul 2004 10:30

J. Björkman skrev:Haha, på den första bilden är din närstridskämpe väldigt lik en kompis till mig, som reenactar tysk...
Jag hoppas att han, till skillnad från figuren, är "anatomiskt korrekt" i alla aspekter! :wink: :lol:

För att vara lite seriös igen, så kan jag nämna att följande modifikationer gjordes på uniform och utrustning:

- Tillverkade och monterade ny rem på hjälmen. Spännet är 3 mm stort...
- Tillverkade bälteskrokar (tyska uniformer hade fyra krokar som hjälpte till att hålla upp bältet).
- Tillverkade bältessöljor med D-ringar, då figuren inte bär de vanliga magasinsväskorna som stridsselen fästes i.
- Tillverkade bandribba för Östfrontsmedaljen.
- Klädde om samt försåg vattenflaskan med mer autentiskt överdrag och remmar.
- Tillverkade handgranatspåsarna.
- Flyttade en knapp för att uniformen skulle vara oknäppt i halsen, samt sydde ett falskt knapphål.

...så med andra ord behöver det inte bara vara att man tar en köpt figur och plockar ihop den enligt bilden, utan man kan ägna sig åt en massa handarbete som ligger någonstans mellan traditionellt modellbyggande och miniatyrsömnad. Totalkostnaden för figuren hamnade på ca 425:-, varav den handgjorda stridsselen i äkta skinn stod 20% av kostnaden. Hade jag nöjt mig med den gamla vanliga stridsselen i plast, skulle kostnaden blivit ca 340:- istället.

Bild

Medan jag gjorde research på bl.a. handgranatspåsarna, hittade jag en bild som motsvarade min egen vision av slutresultatet.

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 25 jul 2004 18:15

B Hellqvist skrev:
Robban skrev:Mycket fin!

Det är som vi säger i figursamlarkretsar: "det är inte dockor, det är högt detaljerade, realistiska samlarfigurer". ;) Man får väl vara beredd att få ta en tråkning eller två, men om man som jag har en bakgrund som modellbyggare och figurmålare med ett intresse för Andra världskriget, och som sökt ett nytt sätt att få utlopp för mitt intresse, så är figurer en väg att gå.
Jo, men frågan är om man skulle komma levande ifrån skolgården. :lol:

Snygga handgranatpåsar, vad gjorde du dom av?

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 25 jul 2004 20:11

Ser rätt snyggt ut, dock föredrar jag min frontkämpe skala 1:1 :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 25 jul 2004 20:47

Robban skrev:Snygga handgranatpåsar, vad gjorde du dom av?
Tack! De är gjorda av ganska tunnt bomullstyg.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 25 jul 2004 20:50

Lasse skrev:Ser rätt snyggt ut, dock föredrar jag min frontkämpe skala 1:1 :)
Tar så'n jävla plats i bokhyllan bara... Det är illa nog med (snart) 29 man har...

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 25 jul 2004 21:07

Jo när det kommer till plats och pris är nog ditt bättre :)