Messerschmitt MT-473

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av a77 » 24 april 2017, 21:50

Så du målar delarna när delarna fortfarande sitter fast? Hur gör du när du bryter loss delarna, det blir ett märke där delen suttit fast`och eventuellt behövs slipas? Eller du helt enkelt målar efteråt också?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 25 april 2017, 10:26

Det är ju viktigt att kamouflagemönstret är sammanhängande och "passar ihop", precis som på ett riktigt flygplan. Så ovankamouflaget har jag målat på efter att ha tagit bort delarna ur gjutramarna. Men underkamouflaget är ju i princip bara ljusgrått med gula områden, så det är mycket lätt att åtgärda efteråt.

En lärdom jag har lärt mig efter 20+ års erfarenhet från och till av plastmodellbygge.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 6 maj 2017, 22:01

Då har jag fått till det fläckiga kamouflaget på sidorna av min Bf 109G-6. I den klassiska boken Modellbygge från sent 1970-tal läste jag att man i brist på airbrush kunde använda sig av en gammal badsvamp, klippt i små, små bitar, doppade i färg och sedan med en pincett dutta på ytan. Resultatet, tycker jag själv (i brist på airbrush och utan något som helst utrymme hemma att använda mig av en luftkompressor) ser jättebra ut, då varje enskild färgfläck ser helt unik ut, precis som när man målar på dem med en färgspruta på ett riktigt flygplan.

Nästa steg blir nog att måla på de gula Östfront-identifieringsfälten på flygkroppen, men det blir någon gång nästa vecka när det hinns med.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 10 maj 2017, 22:06

Då är även Östfront-markeringarna på själva flygkroppen påmålade, och det som eventuellt kan bättras på lite är att få till en rakare kant på nosens gula fält - just där var det i princip omöjligt att fästa maskeringstejp, så jag var tvungen att göra allt för hand. Men med en stadig hand och en superdetaljpensel går det säkert att göra något åt. De färgfläckar som blev runt stjärtbandet här redan åtgärdade med en superdetaljpensel.

Jag tror att nästa steg blir att dekalera sidorna av flygkroppen, dvs. de finska nationsmarkeringarna och serienumret "MT-473". Men det är en hel del som måste förberedas för det sistnämnda. Jag bör först ha markerat av området med maskeringstejp, därefter krävs det en mycket stadig hand och att dekalerna skärs ut allt eftersom i en viss ordning med en vass modellbyggekniv.

Men resultatet som helhet är jag mycket nöjd med.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 maj 2017, 21:48

Då har jag äntligen fått det finska serienumret, nationalmarkeringarna samt ett taktiskt nummer, "vit 8", på plats ikväll.

Jag måste ärligt talat säga att bokstavsdekalerna höll en mycket dålig kvalitet och lätt gick av, och då jag bara hade två svarta "M" och två svarta "T" i rätt storlek så fick jag fylla i det trasiga med svartfärg med hjälp av samma trogna superdetaljpensel, och får helt enkelt gilla resultatet som det är. Samma sak med bindelsträcken, som var under all kritik - helt omöjliga att få på!!! :x Så även här fick superdetaljpenseln komma till undsättning. Den vita åttan kommer från en SAAB B17-byggsats i 1:72, som jag köpte under ett besök i Flygvapenmuseum förrförra helgen. Den dekalen däremot var av mycket hög kvalitet, liksom de finska nationalmarkeringarna. Men dessa bokstäver och siffor är verkligen inte att rekommendera.

Men nu är äntligen dekalerna på plats och under helgen ska jag göra något annat än att jobba på min finska Messerschmitt.

Nästa gång känns det som om jag kommer att satsa på att få klart förarkabinen och sporrhjulmonteringen samt propellerfästet, så att de två flygplanshälfterna äntligen kan limmas ihop.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 juni 2017, 22:48

Då har jag äntligen, efter mer än en månad, fått tid över till mitt Me 109-bygge igen. Igår målade jag alla delarna till förarkabinområdet och idag var det dags att tackla det värsta området av alla - instrumentbrädan.

Och här är slutresultatet, vilket jag tycker duger. Det tog ungefär 2 timmar att måla...

Imorgon är planen att jag ska limma ihop allt, så att det bara är att limma ihop flygkroppshälfterna.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 25 juni 2017, 23:41

Då är äntligen förarkabinen helt ihoplimmad! Den totala byggtiden, inklusive målning av delarna måste säkerligen uppgå till ungefär 6 timmar. Bara att sätta dit sidorna och instrumentpanelen var ett pilljobb! En pincett var nödvändig, annars hade det krävts tre händer, helst i en 5-årings storlek, då mina vuxenfingrar är för grova för det pilljobbet.

Men nu är den äntligen klar att sättas in mellan de två flygkroppshälfterna.

Jag har även limmat fast propellerfästet och sporrhjulfästet.

Att limma fast de två flygkroppshälfterna får göras nästa vecka någon gång. Det blir en lite mer komplicerad byggoperation än det andra, då man måste se till att varje enskild skarv förblir tät.

Men det är ett senare problem. Nu njuter jag av att se förarkabinen helt färdigmonterad.

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av varjag » 27 juni 2017, 04:20

Snyggt arbete HGS !, Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 2 juli 2017, 08:09

Tack varjag! Det värmer!

Nu är också även flygkroppshalvorna íhoplimmade, vilket visade sig vara en lite mer komplicerad operation än jag trodde, trots flera torrpassningar utan lim. Håll där, samtidigt så ska jag lyfta där, samtidigt så ska jag hålla ihop där...

De polsktillverkade dekalerna visade sig också, vilket jag anade tidigare, vara av sämre kvalitet, för på vissa ställen gick de helt enkelt sönder... Visserligen ingen katastrof, det går att reparera med en ny dekal resp. med en detaljpensel med svart färg och en stadig hand.

Annars så är jag nöjd. Nu börjar det likna ett flygplan.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 3 juli 2017, 04:47

En liten detalj som har stört mig, och det var att den främre Östfront-markeringen inte hade tillräckligt raka linjer. Nu är det också åtgärdat.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 23 juli 2017, 22:26

Då liknar det äntligen ett flygplan! Återstår bara att bättra på målningsarbete, limma fast diverse smådetaljer - inklusive de redan förmonterade landningsställsbenen, sporrhjulet och propellernavet samt kabinhuven - och därefter klarlacka flygplanet för att skydda färgen och dekalerna.

Den nedersta bilden är lite otydlig, men jag har ändrat styrspaken lite grann, så att den inte är helt rak och tråkig. Den är nu riktad lite svagt bakåt samt ungefär halvvägs åt höger. Och rodren är ditlimmande enligt detta schema: Höjdrodren svagt riktade uppåt, vänster skevroder nedåt och höger skevroder uppåt. Landningsklaffarna är i nedfällt läge, lika så den nedersta delen av kylarna vid vingrötterna, och sidorodret är riktat rakt bakåt. Flygplanet ska precis ha landat är det tänkt.

Mitt mål har alltid varit att få klart flygplanet innan den sista augusti och detta kommer nu att lyckas. Därefter kommer arbetet att riktas in mot att få klart pilotfiguren, som precis har landat och är i färd med att ta av sig fallskärmen, och slutligen själva landskapet på dioramaplattan.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 5 augusti 2017, 22:32

Då är min MT-473 i princip färdig. Ikväll limmade jag fast pitotrör, tropikfilter, motvikterna i skevrodren samt radioantennfästet och radioantennen.

Återstår bara att måla dessa delar, vilket inte borde ta så hemskt lång tid. Även två dekaler måste repareras och det finländska serienumret på sidorna av flygkroppen målas dit på nytt med hjälp av en detaljpensel.

Kulsprutorna ovanför motorn är de av mässing, vilket ger ett klart överlägset utseende.

Men som sagt, jag måste måla, reparera och därefter måla flygplanet med klarlack för att försegla dekalerna.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 9 augusti 2017, 21:37

Då var de "roliga" dekalerna på plats. Förutom att reparera de sönderrivna identifieringsmärkningarna på vingarna och flygkroppen så har jag även lagt till ett personligt emblem på vardera sida av nosen, nämligen ett litet blått lejon, och satt dit nedskjutningsmarkeringar på toppen av sidorodret. Detta var den kreativa biten.

Nu börjar jobbet med de "tråkiga" dekalerna, dvs. alla stenciler som fanns i princip överallt på flygplanet: "Kliv ej här!", "Rör ej här!", "Lufttryck så och så!" och så vidare...jättetråkigt men ack så viktigt. Detta arbete får helt enkelt ta den tid det tar...det är dessa dekaler som gör en stor del av helhetsintrycket.

Fast när jag ser bilderna så måste jag själv säga att tropikfiltret ser mycket lyckat ut!

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av MD650 » 9 augusti 2017, 22:04

Är grejen på vänstra sidan av motorn dom är tropikfiltret?
:)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Messerschmitt MT-473

Inlägg av HomeGuardSoldier » 9 augusti 2017, 22:27

Precis. Då flygfälten i Finland var fulla av damm och andra orenheter så utrustades de finländska G-6:orna även med tropikfilter. Så tropikfiltret är det långa röret som är kopplat till det ordinarie luftintaget till motorn.

HGS

Skriv svar