Messerschmitt MT-473

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Messerschmitt MT-473

Inläggav HomeGuardSoldier » 07 jan 2017 19:43

Detta är ett planerat projekt. Än så länge har jag bara skissat upp hur den tänkta finska Me 109:an ska bli (denna skiss är visserligen av en Me 109G-6/AS, men själva byggsatsen kommer att vara av en G-6 med "bubblor" ovanpå motorhuven) samt beställt byggsatsen och dekaler.

Byggsatsen är en 1:32 Me 109G-6 från Revell, en byggsats jag har hört mycket gott om och en byggsats med mer flexibilitet än den liknande från Hasegawa, där man bara kan bygga en G-6 med en "burhuv" och inte den version jag har tänkt att bygga, den med "Galland-huv". Från början hade jag tänkt att köpa ett dekalark, där det bara hade varit att vända på två siffor för att få till MT-473, men det visade sig att företaget hade gått i konkurs och att just detta dekalark var från 2002. Så valet föll på ett dekalark från Rebell Hobby, ett där man kan göra vilken finsk Me 109 man vill.

Skisserna blev färdiga idag, och jag läggar upp dem vet jag i den här tråden.

Jag planerar även en basplatta och en glaskupol till den här stora Me 109:an. Som sagt, tidigare har jag tidigare bara byggt i skala 1:48 som störst när det gäller flygplansmodeller. Så just den här skalan kommer att bli helt ny för min egen del.

Återkommer när bygget har kommit igång, vilket kan komma att dröja.

Som sagt, om någon kan tillverka en uppsättning dekaler med LeLV 34:s emblem åt mig i skala 1:32 (se tråden om de finska Me 109:orna), så skulle det vara jättesnällt.

HGS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Re: Messerschmitt MT-473

Inläggav HomeGuardSoldier » 11 jan 2017 17:29

Då har åtminstone dekalarket kommit med posten idag.

Själva byggsatsen kan dröja, då den inte fanns i lager, men det är något jag är medveten om. Jag har ingen brådska så, utan tar det lite tid så tar det.

Desto mer tid till byggplaneringen.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inläggav HomeGuardSoldier » 31 jan 2017 19:13

Då är alla de beställda delarna äntligen där! Gissa om jag var en glad man när jag kom hem från jobbet idag :D !

Byggsatsen tillsammans med huvmålningsmaskeringen och pilotens säkerhetsbälte kom idag och tropikfiltret (de allra flesta finska Me 109-planen var utrustade med tropikfilter, då man huvudsakligen använde sig av icke-asfalterade flygfält) kom förra veckan. Tropikfiltret är beställt från Ultracast i Kanada och de andra delarna från Axel's Modellbau i Tyskland, en onlinebutik som jag har köpt ifrån under flera års tid utan några som helst bekymmer.

Dekalarket med nedtonade finska krigstida flygplansrondeller från Rebell Hobby hade jag redan hemma, men på grund av forumets regler mot förbjudna symboler tänker jag inte lägga upp någon bild på det.

Nu återstår egentligen att köpa de färger som behövs och frågan om jag ska satsa på en budget-airbrush tillsammans med luftkompressor eller fortsätta med traditionell penselmålning som tidigare.

Som den sista bilden visar så har jag beslutat mig för att bygga en sen G-6, precis som MT-473 var historiskt sett.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inläggav HomeGuardSoldier » 31 jan 2017 20:59

Då har jag gjort en första genomgång av bygganvisningen och kommit till ett vägskäl, då det inte står något om sen eller tidig Me 109G-6 om just detta i själva byggbeskrivningen.

Någon Me 109-nörd som bättre än jag vet vad det exakt är för skillnad mellan de här två överdelarna till motorhuven? Titta på hålen där MG 131-kulsprutorna ska sticka fram så ser ni vad jag menar.

Någon som kan hjälpa mig där?

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inläggav HomeGuardSoldier » 02 feb 2017 16:58

Lite efterforskning från min sida visar att en av dem ska vara en förenklad variant av kulspruteluckorna, och av denna bild av MT-507 att döma så verkar det vara den undre av de två.

Eftersom flygplansindividen MT-507 är tillverkad senare än den tilltänkta MT-473 så borde detta vara den förenklade versionen.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inläggav HomeGuardSoldier » 11 feb 2017 08:13

Då är grunden till dioramabasplattan klar.

I nuläget är jag inte helt klar över om det så att säga ska bli en moduldioramabasplatta, där man bara kan stoppa i en ny dioramaplatta - en ny modul för varje modell, eller om detta enbart ska vara för min finska Messerschmitt Bf 109.

HGS

Återgå till "Modellbygge"