Tiger II

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Tiger II

Inlägg av Lasse O » 7 oktober 2016, 21:58

Min Tiger 1:16 från 1944 börjar ta form. Den kom ut ur fabriken just det året men saknade den målning som Tigern vid La Gleize hade.
Mitt exemplar saknade MG 34 i fronten men tack vare en kontakt i Polen fick vi en pipa i brons som passade alldeles utmärkt.
Själva ommålningen står Pekka och Pasi Tupelin för, flerfaldiga prisvinnare vid pansarmuseets olika tävlingar.

Bilden längst ner visar Tigern i sin ursprungliga form med diverse skador efter fordonsförsök med motor men stridsvagnar i den här skalan är ju inga leksaker så nu är den en modell och inget annat. :)

Återkommer med det det färdiga resultatet.
Bilagor
Ännu mer på väg.jpg
På väg.jpg
Ursprunglig.jpg

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tiger II

Inlägg av HomeGuardSoldier » 8 oktober 2016, 05:03

Jättefin best du har där!

Är det en superdetaljerad modell från Trumpeter?

Själv så har jag en byggsats av en tidig Tiger II i samma skala med Porsche-tornet hemma i källaren. Jag har målat driv-, bär- och spännhjul i sandgult, men än så länge inte kommit så mycket längre...tyvärr.

Fortsätt gärna berätta om detta intressanta bygge! :)

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tiger II

Inlägg av Lasse O » 8 oktober 2016, 19:39

Nej, det är Tamiyas Tiger II och när jag fick den som present 1996 var den målad som om den just kom från fabriken.
Ursprungligen var den radiostyrd men att släppa en sådan pjäs i händerna på alla barn under åttio är som att låta ett gäng Cocker Spaniels bläddra i Silverbibeln. Därför tog jag bort allt sånt utom motor och koppling.

Så småningom kommer den att få nummer 213, framförd av Helmut Dollinger vilken mötte sitt öde 21 december i La Gleize.
Det påstås att en bondfru köpte vagnen från amerikanska soldater för en flaska konjak men det kanske är en skröna.

Målningen av vagnen i La Gleize gjordes efter kriget av lokala entusiaster och är kanske inte helt autentisk men vi tyckte ändå att det var en bra förlaga :)

Bilder kommer
Mvh
Bilagor
Tiger på grillen.jpg

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tiger II

Inlägg av Lasse O » 26 oktober 2016, 18:20

Renoveringen fortsätter. Bandaggregatet är åtgärdat, MG i fronten är utbytt mot en i mässing och det som återstår är banden och detaljmålningen.
Jag sade från början nej till s k soiling där vagnar smutsas ner så att de motsvarade vardagen men en museipjäs tycker jag skall vara ren och snygg. Man hittar inte många stridsfordon ute i Europa vid olika monument eller museer som inte är skinande rena (eller tyvärr rostiga).
Bilagor
Mit MG.jpg
Ohne Ketten.jpg

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tiger II

Inlägg av Lasse O » 15 november 2016, 21:30

Bandaggregatet på plats. Siffrorna på tornet var svårt eftersom det inte fanns någon mall men kan förhoppningsvis ges en svart kant av någon med en stadig hand.
Återstår färg på tillbehören och annat.
Bilagor
Nästan färdig.jpg

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tiger II

Inlägg av NIL » 17 november 2016, 20:17

Världsklass!
Kan inte säga annat än att den där kan du vara väldigt nöjd med, jag hoppas att familjesituation och lydnadsförhållanden medger att du får ha den på framskjuten display och att den inte förpassas till någon man-cave i anslutning till garaget där den får kämpa om utrymme med fiskeutrustningar och mopeder under renovering.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tiger II

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 november 2016, 09:33

Riktigt snyggt!

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tiger II

Inlägg av Lasse O » 18 november 2016, 12:07

NIL skrev:Världsklass!
Kan inte säga annat än att den där kan du vara väldigt nöjd med, jag hoppas att familjesituation och lydnadsförhållanden medger att du får ha den på framskjuten display och att den inte förpassas till någon man-cave i anslutning till garaget där den får kämpa om utrymme med fiskeutrustningar och mopeder under renovering.
Hustrun har tack och lov låtit mig använda ett av husets rum som man cave och det är till bredden fyllt av böcker, bajonetter och annan militaria. Där kommer Tigern att stå trygg utan kvinnliga damningsoperationer :D

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tiger II

Inlägg av Lasse O » 18 november 2016, 12:20

HomeGuardSoldier skrev:Riktigt snyggt!

HGS
Och monterar man radiostyrning med motorljud och andra finesser kan man ha så här roligt.
https://www.youtube.com/watch?v=qiHNGUJWcJw

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tiger II

Inlägg av Lasse O » 20 november 2016, 18:14

Med stadig hand har siffrorna förbättrats även om kamerans optik gör att åtminstone tvåan ser lite kantig ut.
Bilagor
Tiger II.jpg

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tiger II

Inlägg av sveahk » 20 november 2016, 21:49

Är ingen stridsvagnskännare av format - men chapeau Lasse för en mycket sevärd modell!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tiger II

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 november 2016, 18:04

Lasse Odrup skrev:Med stadig hand har siffrorna förbättrats även om kamerans optik gör att åtminstone tvåan ser lite kantig ut.
Jag har sett många exempel på "ej perfekt" påmålad taktisk numrering på tyska pansarvagnar, särskilt sent under kriget när man inte har haft tiden att ta fram målningsmallarna. Det ser jättebra ut.

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tiger II

Inlägg av Lasse O » 8 december 2016, 19:27

Färdig, tack vare Pekka och Pasi Tupelin.
Bilagor
Foto0053.jpg

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tiger II

Inlägg av Lasse O » 25 mars 2017, 17:40

Äntligen färdig tack vare Pasi Tupelin och hans far i Lahtis. Pasi har i en särskild skrift redogjort för hur han lyckats restaurera vagnen och jag visar den vid ett senare tillfälle.
Observera att tornets siffror är handmålade och den liknar stridsvagnen i La Gleize.
Bilagor
Tiger II 1.jpg
Tiger II 2.jpg
Tiger II 3.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tiger II

Inlägg av Hans » 25 mars 2017, 18:13

Jisses. Landkryssaren fanns alltså. KV 1 besättningen måste haft svårt att sova efteråt.
Jag kan mot smärre ersättning tänka mig att förvara den åt dig.

MVH

Hans

Skriv svar