Måla gubbar

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Måla gubbar

Inlägg av TomTop » 1 december 2014, 08:06

Jag använder valejo färger, de är lätta att blanda, späda och torkar snabbt, de har även olika "hudfärger" och en såkallad flesh tone shade som är bra att göra läppar med.
Senast redigerad av 1 TomTop, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Måla gubbar

Inlägg av sonderling » 1 december 2014, 19:13

Jag har prövat Valejo och de har sina fördelar men de verkar liksom inte sitta fast. tar man i gubben så lossnar det eller skavs av.
Är det nått jag missat, ska man lacka fast färgen efter åt eller vad?

Sonderling

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Måla gubbar

Inlägg av TomTop » 2 december 2014, 07:50

hej
ja det är sant, färgen skavs väldigt lätt av och jag brukar lägga på en halvmatt lack efter. Pröva med att sätta "gubben" på en liten träklots så håller du i trät istället för gubben

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Måla gubbar

Inlägg av sonderling » 2 december 2014, 17:59

Ja på 1/72 figurer brukar jag sticka in en nål i botten plattan och på större figurer har jag inbland använt mig av en "pinne" som jag limmat på en fot.

Men ja jag kommer nog rationalisera bland mina färger och endast använda humbrol framöver. Fast jag gillar Valejos olika nyanser (av brunt :wink: )
Och gillar att använda dem i diorama bygge som jord, sand m.m.

Sonderling

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Re: Måla gubbar

Inlägg av glimturen » 17 december 2014, 19:39

När jag målar sådana små figurer (och andra småsaker, figurer i 1/72 var ganska länge sedan) så brukar jag sätta dem på en blomsterpinne med häftmassa på toppen. Där trycker jag fast figuren och sedan har jag en bräda med hål i som jag sätter dem i.
Humbrol har jag målat mest figurer med och fäster bra på plastfigurer. Jag brukar dock tvätta dem först med tvål och vatten och torka dem ordentligt först.
Glimturen

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Måla gubbar

Inlägg av sonderling » 1 juni 2015, 21:37

Mailade airfix och frågade vad de rekomenderade för färger till sina ww1 franska soldater. Det var mest den blåa uniformen jag undrade över. Fick detta svar som jag kan delge er.

Hälsningar Sonderling


#109 WW1 Blue for the uniforms.
#62 Leather for straps and belts.
#86 Light Olive for the satchel and back pack.
#100 Red Brown for lapels on uniform.
#81 Pale Yellow for letters on lapel.
#54 Brass for belt buckles and buttons and trumpet.
#61 Flesh for hands and face.
#27004 Gun Metal for rifle.
#110 Natural Wood for Rifle Butt.
#33 Black .

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Re: Måla gubbar

Inlägg av Moxica » 25 juni 2015, 11:31

Airfix 1/72 figurer är ju helt underbart roliga. Jag har ungefär en halv kasse med sådana, alla var målade av mig en gång i tiden fram tills jag gjorde ett stort diorama av landstigningen i Normandie vid vårat sommarställe. Min kära mor ropade på mig att komma och äta så jag sprang iväg och gjorde det bara för att komma tillbaka senare och se hela mitt diorama flyta omkring i Mälaren........ Svallvågor från diverse båtar hade spolat ut alla mina plastfigurer i vattnet

Skriv svar