MEFA MarkEffektFArkost

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
costachortan
Medlem

MEFA MarkEffektFArkost

Inlägg av costachortan » 08 aug 2003 18:34

På sextitalet provade marinen svävare ( MEFA ) och en kille som hette
Sigurd Isacsson skapade modeller av denna en med glödstiftmotor och en mindre el-dito

Jag skulle bli jätte glad om det är någon som vet något om var man ev kan få ritningar på orginalet eller Herr Sigurdssons dito, eller andra ideer i ämnet..

Enda bilderna jag sett var i AoH:s motsvarighet på 60-talet och i Marinkalendern.
Och google har varit verkningslöst hittlills...

mvh / C.

PS Någon som bygger svävare eller andra modeller i RC-form ? DS

Användarvisningsbild
triumph5
Medlem

Lite hjälp kanske

Inlägg av triumph5 » 25 aug 2003 19:12

Hej
Pröva att söka efter honom personligen på tex Eniro. Har gjort så ibland själv och det händer att dom har en ritning kvar eller vad det nu gäller för nått.
Sonny

Användarvisningsbild
costachortan
Medlem

MEFA MarkEffektFArkost

Inlägg av costachortan » 26 aug 2003 13:19

Har provat det och där leverades inga träffar tyvärr...
/ C.

Användarvisningsbild
triumph5
Medlem

prova

Inlägg av triumph5 » 26 aug 2003 15:27

Har inte han ganska nyligen skrivit en bok? något om hans liv inom motorsporten eller liknande. Hittar du boken, så hör av dig till förlaget, dom måste ju ha hans adress.. Nu kanske dom inte ger ut adresser till höger och vänster, men dom kan kanske vidarbefodra ett meddelande från dig till honom.
Sonny

Användarvisningsbild
costachortan
Medlem

MEFA MarkEffektFArkost

Inlägg av costachortan » 27 aug 2003 07:58

Jodå det stämmer bra att det har blivit en bok, mest om hans som du säger motorsportliv, förlaget kan vara en ideé, jag skall nog prova FMV också, tyvärr så har de omorganiserat så många gånger så det är så lite kompentens kvar med "historisk insikt", men det är där bl a marinen
har sitt historiska arkiv m.a.p. kontruktioner fordon fartyg osv.

Tack i alla fall ! / C

2988
Provmedlem

Re: MEFA MarkEffektFArkost

Inlägg av 2988 » 18 jul 2009 21:03

hej
jag byggde MEFA-modellen (eldrift) i början på 60-talet. Har tyvärr inte kvar den eller någon dokumentation.
Är lika intresserad av detta som du.
Jag har boken om Sigurd Isaksson, intressant men handlar ¨mest om motor/båtsport.
Sigurd Isaksson tillverkade och sålde många modeller under 50 och 60-talet. Bla en fin plastbyggsats av Vaxholm I.
Hör av dig om du vet mer!
hälsn
Jan Wirström
jan@wirstroms.se

Chris
Provmedlem

Re: MEFA MarkEffektFArkost

Inlägg av Chris » 13 feb 2025 19:39

Hej, 22 år senare! Jag har hittat kartongen till "Svävaren MEFA, svävande modell av SAAB:s nya luftkuddefarkost", tyvärr utan innehåll, förutom några motorer som kanske hör dit. Är det någon som är intresserad? :)