Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av B Hellqvist » 5 november 2010, 13:54

Boxen kom igår, och jag ska nog klämma 5-6 avsnitt nu i helgen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av Wooster » 5 november 2010, 18:05

Kai Robert skrev:Boxen är släppt, bra pris också, 399 pengar. Om jag kommer ihåg rätt så var BoB-boxen bra mycket dyrare när den släpptes men det är kanske inte samma intresse för The pacific.
Var hittar ni den för det priset? Jag hittar bara plåtlådeversionen för 449 kronor...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av B Hellqvist » 5 november 2010, 21:59

Wooster skrev:
Kai Robert skrev:Boxen är släppt, bra pris också, 399 pengar. Om jag kommer ihåg rätt så var BoB-boxen bra mycket dyrare när den släpptes men det är kanske inte samma intresse för The pacific.
Var hittar ni den för det priset? Jag hittar bara plåtlådeversionen för 449 kronor...
SMB erbjuder den för 399:-, men då tillkommer ju frakten... fast om man ändå beställer något annat,så...

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av Ori » 6 november 2010, 00:05

Wooster skrev:
Kai Robert skrev:Boxen är släppt, bra pris också, 399 pengar. Om jag kommer ihåg rätt så var BoB-boxen bra mycket dyrare när den släpptes men det är kanske inte samma intresse för The pacific.
Var hittar ni den för det priset? Jag hittar bara plåtlådeversionen för 449 kronor...
Kvarnvideo.se har den för 399 (+ 29 i porto).
--
Jörgen

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av B Hellqvist » 6 november 2010, 01:03

Jag brukar ha på textningen, då det kan vara svårt att uppfatta dialogen ibland. Tyvärr så har översättaren inte varit mogen uppgiften. Jag skickade följande email till ansvarige utgivaren på Warner Bros Sweden:
Hej!

Jag har precis köpt "The Pacific"-boxen, och är mycket besviken på den svenska textningen. Den verkar ha gjorts av en 16-åring utan känsla för svenska, engelska eller militära uttryck. Språket är klumpigt och tondövt vad gäller amerikanska idiom. Jag har sett drygt en halvtimma av första avsnittet, och felöversättningarna är uppe i minst halvdussinet vid det här laget; senast så blev "Alligator Creek" översatt med "Alligatorbukten". Man skulle kunna tycka att ett företag som Warner, med en påkostad utgåva av en kvalitetsproduktion från HBO, skulle kunna bekosta en översättning bättre än vad som brukar ses i B-filmer. Skäms!

Hälsningar,
B Hellqvist

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av NIL » 6 november 2010, 01:22

Man kan få den för £25.00 från Amazon.com och fri frakt med deras super-saver erbjudande.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av B Hellqvist » 6 november 2010, 02:46

Det blev att kolla del 2 med "English for hearing impaired". Bättre med "(distant thunder)" och "Man #2: More ammo!" än svensk text som retar gallfeber på en.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av Cuba » 6 november 2010, 11:03

B Hellqvist skrev:Det blev att kolla del 2 med "English for hearing impaired". Bättre med "(distant thunder)" och "Man #2: More ammo!" än svensk text som retar gallfeber på en.
Låter som en mycket bra idé! Kan säkert vara bildande också, rimligen snappar man upp fler nya ord med engelsk text.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av sonderling » 8 november 2010, 07:51

Cuba skrev:
B Hellqvist skrev:Det blev att kolla del 2 med "English for hearing impaired". Bättre med "(distant thunder)" och "Man #2: More ammo!" än svensk text som retar gallfeber på en.
Låter som en mycket bra idé! Kan säkert vara bildande också, rimligen snappar man upp fler nya ord med engelsk text.
Använder själv helst hearing impared istället för svensk text. Har beställt serien nu och väntar otåligt på leverans. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av sonderling » 11 november 2010, 07:36

Om jag inte fattat fel så kommer första avsnittet i serien med aftonbladet i helgen. Ja den kostar 19 spänn. Resten får man visst köpa via deras webbshop?
Så för er som tvekar kan man ju alltid köpa detta smakprov.

Sonderling

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av Fredrik Andersson » 17 november 2010, 20:05

Har nu plöjt igenom plåtboxen. Mycket bra och genomarbetad serie men fy f-n rent utsagt för översättningen! Vad 17 är t ex en artillerisergeant (Gunnery sergeant) ??? 8O

Det blir till att titta utan text nästa genomtittning.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av Johan Ekstrand » 28 november 2010, 14:59

Sgt 83 Pluton skrev:Har nu plöjt igenom plåtboxen. Mycket bra och genomarbetad serie men fy f-n rent utsagt för översättningen! Vad 17 är t ex en artillerisergeant (Gunnery sergeant) ??? 8O

Det blir till att titta utan text nästa genomtittning.
Illa! Det ska ju naturligtvis vara "kanonsergeant"!

/johan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av sonderling » 29 november 2010, 10:35

Har bara ett avsnitt kvar.
Valde bort svensk text så jag har missat översättnings felen. Kanske kollar jag om den med text bara för att få ett gott skratt.

Serien är bra men jag hade gärna haft med början på konflikten med Pearl, Filipinerna och Wake m.m. Men det blir väl en annan serie.
Den saggade lite i mitten men det är jag som har så svårt för "musch".

Sonderling

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av Urban » 29 november 2010, 11:35

Jo felöversättningarna störde mig också, "Gunny" blev Artilleristen och i ett annat avsnitt något lika felöversatt som jag inte minns "pull back" dvs att gruppen ska dra sig bakåt i det sammanhanget blev översatt till typ ladda om osv.

Verkade dock som det var några avsnitt som det var mer i så kan ha varit olika översättare..

I övrigt så var det en gedigen produktion!

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av Fredrik Andersson » 29 november 2010, 12:44

sonderling skrev:Den saggade lite i mitten men det är jag som har så svårt för "musch".
Det var min första reflektion också. Just avsnittet när där Peaches umgås med den grekiska familjen i australien kändes lite fel, speciellt som jag omedvetet jämför den här serien med "Band of Brothers". Samma sak med Basildones relation och senare bröllop. Men när jag ser på serien som helhet så fyller även dessa episoder en funktion. Även killarna i 1st Marines upplevde perioder av lugn under kriget. Om man väljer att se serien som en beskrivning av några enskilda individer i denna division under perioden 41-45 så finns det en poäng med att sådana händelser beskrivs.

Men du har rätt det är en bra serie. Personligen var jag dock mer imponerad av BoB.

Skriv svar