Hearts of Iron nybörjare med problem!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Dieuleveult
Medlem

Hearts of Iron nybörjare med problem!

Inlägg av Dieuleveult » 26 juni 2003, 01:46

Jag köpte HoI för en överkomlig peng för några månader sedan, det blev dock liggande tills jag läste en del av era hyllande och intressanta inlägg om spelet. Sagt och gjort, härom dagen började jag med tutorial biten(tyckte att det verkade småkomplext) och döm om min förvåning när hela skiten låste sig in i diplomacy delen!! Inte kul... :(
Har ni några råd? Är det buggigt? Behöver jag ladda ner något från deras hemsida? :o
Kanske skall tilläggas att jag har XP som operativsystem.

Frågor, frågor. Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 26 juni 2003, 02:22

Har ingen aning om vad det kan vara.. jag har aldrig kört tutorialen.. men om du inte har senaste patchen så är chansen ganska stor att hela spelet kolapsar :cry:

Användarvisningsbild
Dieuleveult
Medlem

Inlägg av Dieuleveult » 26 juni 2003, 02:31

Aj då! Vad heter den patchen? Är det något jag laddar ner från paradoxhemsidan?

Hur begrep du dig på spelet utan att ens nosa på tutorialen? Läste du textmanualen eller?

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 26 juni 2003, 03:01

Ladda ner och installera den här patchen: http://www.paradoxplaza.com/files/patch ... Update.exe vilken är den senaste.

/Tobbe som egentligen borde sova.

Användarvisningsbild
Dieuleveult
Medlem

Inlägg av Dieuleveult » 26 juni 2003, 10:31

Tack för era tips!

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 26 juni 2003, 13:54

En "kort" starterdel skulle jag dock kunna ge dig här på direkten.

Spela ditt första spel som Tyskland (1936-scenariot) (inte för att de är intressantast, men för att man lär sig bäst med dem). När du startat spelet så låter du det "köra" i en eller två dagar (då uppdaterar sig faktan, som inte är det från början). Sen pausar du. Dina två provinser i öst är som du ser inte förbundna via fastlandet med din huvudstad Berlin. Detta betyder att du måste skeppa dit underhåll för dina enheter (och olja om du har motoriserade enheter där, vilket du för tillfället inte har). För att ta hand om konvojer klickar du på den av de fyra stora knappar uppe till höger som har en industribyggnad som symbol. Längst ner så står det Manage Convoys. Klicka där, och konvojskärmen dyker upp. Läser du lite ser du att det redan går en konvoj mellan Stettin (som har direktanslutning via land till din huvudstad) och Elbing som är en av de två provinser som ligger oanslutna. Håll din muspekare över konvojen och du ser vad den fraktar (9.0 supplies, underhåll alltså). Klicka på konvojen och du får upp mer fakta. Den består av fyra transporter och fyra eskortfartyg. Konvojen fraktar enbart underhåll till din lilla "ö", och inget annat. Låt det vara så. Gå tillbaka till "huvudindustriskärmen" genom att klicka på back två gånger eller genom att klicka på industriknappen igen. Nästan längst ner ser du vad som är samlat i resursväg i de olika provinserna. Huvuddelen av dina resurser är samlade i Berlin, så ska det vara. I Elbing ser du att du har lite underhåll, samt lite olja. Det förhåller sig nämligen så att din "ö" producerar lite olja. Nu ska du sätta upp en konvoj för att transportera tillbaka denna olja till ditt huvudområde för att bättre kunna driva din industri. Mer om det senare. Gå in på konvojdelen igen och skapa en konvoj mellan Elbing och Stettin (alltså åt motsatt håll som den första). Klicka på den övre knappen under texten Establish a new convoy. Klicka på Elbing, och sen på Stettin. Namnen ska då dyka upp över/under varandra. Tryck på Create. Din nya konvoj hamnar där uppe, men är röd, den har inte tillräckligt många transporter. Klicka på den och öka antalet transporter (och eskorter om du så vill) tills den ändrar färg. Nu har du skapat din första konvoj!

Gå tillbaka till huvudindustrifönstret, där du sköter din ekonomi. Du ser fyra "sliders" överst. Den översta kallas Consumer Goods, saker som du behöver tillverka för att hålla folket på gott humör. Deras humör (kallas dissent) representeras av siffran bredvid den lilla symbolen som ser ut som en eldsflamma uppe i skärm. Ju högre procentnummer, desto sämre. Ökad oro leder till att din produktion sjunker, och till slut kan landet göra revolt. För att minska oron tillverkar man mer Consumer Goods än vad folket säger att de behöver. Dra och klicka tills den precis uppfyller deras behov (nu har du 0% dissent så det är ingen idé att ha mer än nödvändigt). Högerklicka på "pluppen" för att låsa denna "slider". Den andra uppifrån representerar ditt underhåll åt trupperna. Om trupperna inte får något underhåll så sjunker deras stridsförmåga. Gör på samma sätt med denna "slider" som ovan. Nu ska vi lära oss mer om din industri och din utrustning innan vi går vidare.

Dina provinser producerar en bestämd mängd råvaror, kol, stål, gummi och olja. De har även en industrikapacitet (IC). Köln producerar 150 kol, 30 stål, och har 15 i industrikapacitet. Dessa nummer läggs ihop för hela landet. Till höger på listen ovan står industrikapaciteten. 443 har du för tillfället. Varenda IC behöver två kol-, en stål- och en halv gummiråvara för att arbeta. Har man inte gummi, konverteras olja till gummi (enligt ett konvertionstal som man kan förbättra under spelets gång), och har man inte olja, konverteras kol till olja (enligt ett annat konvertionstal). Tyskland lider allvarlig brist på både gummi och olja, och därför måste de handla på världsmarknaden. Detta görs under knappen Trade on World Market i industrimenyn, och går ut på att man byter en råvara mot en annan. Som du ser är några handelsavtal redan förinställda. När du lärt dig mer om spelet så föreslår jag att du sätter dig in i världsmarknaden och utför dina egna bytesavtal, men för tillfället så låter vi det vara som det är. Troligtvis kommer du om några månader få en lägre IC p g a att dina råvaror inte riktigt räcker till. Hur som helst, dessa IC är dem du redan delvis spenderat på konsumptionsvaror och underhåll. Nu ska vi spendera resten på teknologiframsteg och att bygga saker.

Klicka på knappen uppe till höger visar ett kugghjul. Detta är troligtvis Hearts of Irons största styrka (enligt mig), och en riktig höjdpunkt i spelets gränssnitt. Här får du chansen att förbättra dina enheter, bygga nya enheter, förbättra dina konvertionstal, samt många andra saker. Det finns fjorton små knappar uppe i mitten, dom representerar de kategorier som man kan förbättra saker i, infanteri, pansar, elektronik, raket, kärnvapen, flotta, ubåt, artilleri, bombflyg, jaktflyg, landtaktik, sjötaktik och lufttaktik. Varje del innehåller ett högt antal teknologier och tolv (ibland sex) huvudnivåer. Hitta artilleridelen och klicka på symbolen. De ljusa teknologierna har du redan sen starten, de gröna är sådana du kan utveckla direkt, och de mörkgråa kan du inte utveckla förrän du har utvecklat vissa andra saker. Klicka på den gröna teknologin Anti-Tank Gun 40mm+. Kolla uppe till vänster, där ser du vad som behövs för att kunna utveckla denna teknologi, som du ser är båda dessa teknologier "upplysta" (du har alltså redan dem), vilket är ett måste för att du ska kunna undersöka teknologin. Uppe till höger ser du vilka teknologier som måste ha Anti-Tank Gun 40mm+ för att kunna utvecklas. Dessa är mörkade, du har dem alltså inte ännu. Nere till vänster ser du vilka fördelar denna teknologi ger. Den ger extra hard attack till infanteri, motoriserat infanteri, mekaniserat infanteri och till pansar. Klicka på Start Project längst ner för att utveckla denna. Priset och tiden ser du till vänster, 8 IC kommer att vara "upptagna" under 90 dagar. Nu hamnade denna teknologi i där nere i det högra fönstret där alla teknologier du för tillfället utvecklar hamnar. Klicka runt lite i träden och starta utvecklingen av kanske tio-femton teknologier till. Gå sedan till industrifönstret och se till att du har givit utvecklingen (gubben med vit rock) tillräckligt med IC. Lås "slidern" och klicka sedan på den runda knappen ovan som visar en stridsvagn.

Du har nu hamnat i gränssnittet där man bygger nya enheter. Klicka på Setup a new division för att bygga nya markenheter. Klicka runt lite och utforska de olika enheterna. Till höger ser du deras statistik (t ex hard attack som vi utvecklar just nu). Vissa enheter (t ex stridsvagnar) har olika nivåer som är valbara i rullisten. Till nästan alla markenheter kan du bifoga en brigad med extra understöd som ger bättre stridsvärden. Dessa är visade som fem fyrkantiga silverknappar. Ingen brigad, artilleri, pansarvärn, luftvärn, ingenjör. Dessa brigader är ganska dyra men samtidigt bra. Alla trupper förbrukar oplacerade trupper (manpower). Detta nummer visas bredvid den svarta gubben på topplisten. Detta nummer kommer att gå ner varje gång du bygger något eller förstärker en enhet som varit i strid och förlorat trupper. Numret kommer också att öka sakta i o m att du får tillgång till nya årskullar som kan användas i din armé. Bygg så många trupper att du förbrukat alla dina IC.

Nu ska vi kolla lite på de trupper som redan existerar. Klicka på den hög med trupper som befinner sig i Essen. Till höger kommer det att komma upp lite fakta om vilka enheter denna hög innehåller. Fyra infanteridivisioner syns, och deras fakta. Om du vill kan du klicka på varje enskild division för att ytterligare granska dina trupper. Några nummer vi inte nämnt är styrkenummret (det som syns bredvid den knutna näven) och organisationsnummret (bredvid "återvinningssymbolen"). Styrkenummret representerar hur stor del av din division som är "fit-for-fight". En fulltalig division ska ha nummret 100. Om den inte har det kan man försärka den genom att klicka på näven bredvid divisionen eller på en näve högre upp i rutan (som förstärker alla divisioner i högen). Detta kostar underhåll och manpower. Organisationen visar hur välorganiserade dina trupper är. Detta maxnummer är för tillfället 74 för dina divisioner, men det kan ökas genom att utveckla stridstaktiker. Det ökar automatiskt till max så länge som dina trupper får underhåll. Detta får dem om de befinner sig med en direkt landväg till huvudstaden eller med en konvoj. Vissa provinser har låg infrastruktur (under 34) som gör att dina divisioner kan tappa styrka och organisation, även om de får underhåll. Du ser en bild på en gubbe längst upp till vänster. Håll muspekaren över honom och läs vad som står. Han kan bara vara chef över tre divisioner, och i högen har vi ju fyra. Detta betyder att när denna hög befinner sig i strid kommer de inte att slåss med maxkapacitet. Åtgärda detta genom att klicka på gubben så att du kommer till ledarlistan. Klicka runt lite och testa olika ledare. Du kommer att märka att det finns fyra grader (12, 9, 3 och 1 division), samt ett nummer om vad för skill ledaren har. Ledarna kan även ha olika förmågor som visas om man håller muspekaren ovanför deras information. Välj en bra ledare för denna hög, som klarar av att föra befäl över fyra divisioner. Ledare kan även befordras för att kunna föra befäl över fler trupper, men då tappar de en skill-poäng.

Klickar du på ditt lands flagga uppe till höger ser du dina ledare. Vissa av dem kan bytas ut mot andra. Läs lite om vad alla olika ledare gör för ditt land, och byt ut dem du inte gillar.

Diplomatidelen är ganska självförklarande, och nu är det bara att starta spelet, utveckla teknologier, bygga enheter, och anfalla Polen när man känner att man är klar.

Det finns ett ton andra funktioner som jag inte orkar gå in och förklara just nu, men fråga så svarar jag troligtvis!

» HoI - FAQ
» Hearts of Iron-forumet
» Paradox Plaza

/Johan

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 28 juni 2003, 08:07

Det syns att du kan det här Johan, jag som precis tänkte fråga efter en howto till det här spelet.

Du kanske inte kan ge svar på den här frågan:
Jag är Tyskland, har en överlägsen armè, har minst 200 i IC så jag kan bygga enheter så inni*elv*te, har delat upp armèerna och tagit hänsyn till hur många divisioner generalerna kan förfoga över, allierat mig med halva Europa och förklarar aldrig krig, jag känner mig totalt överlägsen alla andra.
ÄNDÅ...förklarar Frankrike krig någon gång vi 40-talets början och jag åker på storstryk och blir totalt utplånad inom 15 minuter. Hur i helvete spelar man?
Kan nämnas att jag forskar för mint 100 IC också.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 28 juni 2003, 13:09

PanzerClaw skrev:Det syns att du kan det här Johan, jag som precis tänkte fråga efter en howto till det här spelet.

Du kanske inte kan ge svar på den här frågan:
Jag är Tyskland, har en överlägsen armè, har minst 200 i IC så jag kan bygga enheter så inni*elv*te, har delat upp armèerna och tagit hänsyn till hur många divisioner generalerna kan förfoga över, allierat mig med halva Europa och förklarar aldrig krig, jag känner mig totalt överlägsen alla andra.
ÄNDÅ...förklarar Frankrike krig någon gång vi 40-talets början och jag åker på storstryk och blir totalt utplånad inom 15 minuter. Hur i helvete spelar man?
Kan nämnas att jag forskar för mint 100 IC också.
*De kanske hade bättre pansar
*Bättre och större flygvapen?
*Bättre matrial till infanteri divisioner+
*Du kanske forskade fel tekniker?
*Kanske du glömde ge dina divisioner bra generaler?
*Producerade du tillräckligt med matrial till armén?

Användarvisningsbild
Dieuleveult
Medlem

Inlägg av Dieuleveult » 28 juni 2003, 23:29

Ett stort tack till Johan Elisson för ditt långa och utförliga svar! Fler frågor från min sida kommer troligtvis framöver. :)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 28 juni 2003, 23:49

Nu har naturligtvis en del saker ändrats i och med version 1.05. T ex är konvojen från Elbing till Stettin redan med i starten som Tyskland, så ignorera den delen. :)

PanzerClaw, antingen så är du helt enkelt en jävligt cäs taktiker ( :P :wink: ), eller så gör du något annat fel. Vad händer mer exakt? Hur många divisioner har du? Har du forskat tillräckligt? Har dina trupper fått underhåll (så att deras organisation inte är 0)?

/Johan

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 29 juni 2003, 11:09

Fan vad mycket man måste hålla reda på. Jag ska skriva av docsters lista och bocka av allt jag gjort, innan krig.
Jag kör USA nu och där har jag forskat i alla kategorier. Jag har två atombomber. Hur släpper man dem över t.ex Berlin? Flygplan antar jag.
Sen har jag fallskärmstrupper i några flygplan, men knappen som man ska trycka för att få ut dem ur planen är "gråmarkerad", dvs att jag inte kan trycka på den för att den är avaktiverad.
Vad är problemet där?

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 29 juni 2003, 11:58

Jag lyckas också jämt åka storstryk :x

Körde med Sverige och skulle anfalla Norge på lättaste, resultat Norrmännen kör över mig. Och jag allierade mig med tyskarna men dem fastnar ju i Frankrike och kommer inte och undsätter mig :cry:

Sen lyckades jag få två divisioner att försvinna pga för lite underhåll. 8)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 29 juni 2003, 12:17

PanzerClaw, alternativen i "drop-down"-boxen fungerar även om de är gråmarkerade, så bry dig inte om det, det verkar vara en "glitch" som man inte åtgärdat.

/Johan

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 29 juni 2003, 17:48

jag gjorde likadana misstag innan jag lärde mig..

Ringa in, förinta, ringa in, förinta.. Achtung! Panzer! :D

1. Satsa på "technology techs", bygg inte en massa blaj technologier. Satsa på sånt som gör infanteriet, pansarvagnarna bättre. Bygg inte pansar vagnar förens du har minst 50mm+ och Panzer III vagnar. De andra e bara onödiga och kostar manpower. Satsa på technologier i början av spelet.. Bygger nästan aldrig gubbar innan mitten av 1937.
2. bygg inte en massa crap gubbar i början, satsa på mech inf, arm och 3. inf. Bygg upp och få bättre fighter plan
4. Var med och trada på marknaden så du hela tiden har dina 400-500 ind rullande.
5. bygg aldrig mer industrier eller dylikt. Du kommer ta en massa land och få industrier där och där kan du kanske också bygga lite land/luftförsvar om de visar sig vara nödvändigt.
6. Se hela tiden till att du har nog med mat till trupperna(supplies) samt att du håller organisationen på max nivå.
7. Anfall smart, det är krig. Mosa inte rätt in på deras starka fästen.. utan gå runt och slå en ring runt en stark provins. Då skär du av deras supplies och efter ett tag så kan du enkelt gå in och totalt förinta trupperna. Annars flyttar de ju bara försvaret bakåt.
Ringa in, förinta, ringa in, förinta..
8. Försök bygga saker som gör att du effektiviserar industrin och forskningen. Finns såna techs..någon orkar säkert skriva en lista.

Nu så.. nu kan ni fan inte misslyckas ;D

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 30 juni 2003, 09:22

Det finns en massa roliga fusk också

Skriv svar