Tips om bra Andra Världskriget filmer?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 22 juni 2003, 11:45

Superfinne skrev:Three Kings
Deer hunter
mrvector skrev:Jag undrar om ni har några bra tips om andra världskrigs filmer?
:wink:

MVH

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 22 juni 2003, 13:23

Oj!!Sorry trode att allment krigs filmer..

Användarvisningsbild
wiseguy
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:26
Ort: Gbg

Inlägg av wiseguy » 24 juni 2003, 22:37

Man får ju verkligen inte glömma våra hjältar från telemarken även om dom nu råkar vara norrbaggar :lol:

bron över floden kwai (osäker på om detta är ww2 dock men detta är en film i världsklass R.I.P Sir Alec Guiness)
kanoneran på navarone har jag hört skall vara bra men vet ej

utav dom lite mer nygjorda filmer som finns är pianisten en väldigt gripande film om en judisk kompositörs kamp i ghettot.
Viljans Seger var en annan film med willem defoe i huvudrollen, minns dock ej om den var bra eller dålig, den handlar iaf om en i auswitz som för att roa fångvaktarna får går boxningsmatcher med en plats i kammaren som förlustpris.
Kom och tänkte på en film till men minns ej vad den heter, kanske någon här kan hjälpa mig. Den handlar om en liten pojke i ghettot och heter något med gatan på svenska

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 24 juni 2003, 23:45

wiseguy skrev:Man får ju verkligen inte glömma våra hjältar från telemarken även om dom nu råkar vara norrbaggar :lol:

bron över floden kwai (osäker på om detta är ww2 dock men detta är en film i världsklass R.I.P Sir Alec Guiness)
kanoneran på navarone har jag hört skall vara bra men vet ej

utav dom lite mer nygjorda filmer som finns är pianisten en väldigt gripande film om en judisk kompositörs kamp i ghettot.
Viljans Seger var en annan film med willem defoe i huvudrollen, minns dock ej om den var bra eller dålig, den handlar iaf om en i auswitz som för att roa fångvaktarna får går boxningsmatcher med en plats i kammaren som förlustpris.
Kom och tänkte på en film till men minns ej vad den heter, kanske någon här kan hjälpa mig. Den handlar om en liten pojke i ghettot och heter något med gatan på svenska


:)

Kan det vara Ön i Fågelgränd du menar...?
En av mina döttrar såg den i skolan och hon blev så tagen av den att jag var tvungen att ordna en kopia på den åt henne.
Den handlar om en liten pojke som blir ensam kvar i gettot, men överlever i väntan på att hans pappa ska komma o hämta honom.
Det är en otroligt stark film som jag rekommenderar såväl vuxna som barn att se.


Jag kom också på att Sophie's choise med Meryl Streep är en kanonbra film som jag måste tipsa om.
Mycket bra rollprestation!! Hon bantade ned sig enormt för att ge ett verklighetstroget intryck (hon satt i koncentrationsläger) och hon pluggade polska av samma anledning.
Jag minns speciellt en helt otroligt stark scen på en tågstation - jag grät så jag hulkade. Se den - den är skitbra!

:)

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 25 juni 2003, 00:50

Perenna skrev: Den handlar om en liten pojke som blir ensam kvar i gettot, men överlever i väntan på att hans pappa ska komma o hämta honom.
Det är en otroligt stark film som jag rekommenderar såväl vuxna som barn att se.
Är det den Stellan Skarsgård är med i (spelar SS-officer eller något om jag inte missminner mig helt)?

"Memphis Bell" och "Hope and glory" är ju också klart sevärda.

/Adde

Ps. " A bridge too far" är nog namnet du söker.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 25 juni 2003, 01:12

Adde M skrev:
Perenna skrev: Den handlar om en liten pojke som blir ensam kvar i gettot, men överlever i väntan på att hans pappa ska komma o hämta honom.
Det är en otroligt stark film som jag rekommenderar såväl vuxna som barn att se.
Är det den Stellan Skarsgård är med i (spelar SS-officer eller något om jag inte missminner mig helt)?

:? Njae, det tror jag inte. Filmen jag pratar om är rätt gammal och spelas av för mig okända människor...



Adde M skrev: Ps. " A bridge too far" är nog namnet du söker.

*ler* Vadå?? *förvirrad*

:)

Användarvisningsbild
wiseguy
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:26
Ort: Gbg

Inlägg av wiseguy » 25 juni 2003, 08:10

Kan det vara Ön i Fågelgränd du menar...?
Tack! så hette den ja, vill dock minnas att den var lite anpassad för yngre publik

Kom på en svensk ww2 film man absolut inte får missa. Tuppen med magnus härenstam :lol:

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 25 juni 2003, 09:20

wiseguy skrev:
Kan det vara Ön i Fågelgränd du menar...?
Tack! så hette den ja, vill dock minnas att den var lite anpassad för yngre publik
:lol:


Jaa, den innehåller inte så mycket blod och slafs som vanliga krigsfilmer, men den är å andra sidan väldigt känsloladdad.
Passar alla åldrar tycker jag.

Kul att jag, som inte är så bevandrad när det gäller varken krig eller historia, ändå kunde hjälpa till.

:wink:

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Re: Tips om bra Andra Världskriget filmer?

Inlägg av Adde M » 25 juni 2003, 12:30

mrvector skrev: A bridge( nånting :D ) med Sean Connery
Det var detta jag menade... Ber om ursäkt för att det inte framgick tyderliggare.

/Adde

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 juni 2003, 23:30
Ort: Sverige

Inlägg av Kapitän zur See » 6 juli 2003, 22:01

"Den sista ubåten" är också en klart sevärd film(om man kan leva med att ubåten i filmen är av Whiskeyklassen..)

muzagga
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 november 2002, 15:17
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 8 juli 2003, 13:25

- Var köper man Okänd soldat/Vinterkriget? (Helst DVD)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 8 juli 2003, 16:55

Det finns en affär i gamla stan som har de båda filmerna (gamla versionen av okänd soldat) dock vet jag inte vilken adress det är och jag kommer ihåg att priset var ganska dyrt. Själv köpte jag de två filmerna när jag var i Finland förra sommaren.

Ize-q
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2003, 00:11
Ort: västmanland

Inlägg av Ize-q » 9 juli 2003, 02:30

"en kall i alexandria" är icke att förglömma!
sen har vi ju Sahara och The Bunker

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 10 juli 2003, 08:10

En bra film om förintelsen och WW2 är den lite okända men ack så realistiska Mannen med 9 liv "Au nom de tous les miens" hette den på original språk och är en film baserad på en självbiografisk bok av
Martin Gray " I namn av de mina" som är en berättelse nedtecknad av Max Gallo, mycket bra bok och även förhållande vis välfilmad Tv serie alt film (finns i båda versionerna).

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 11 juli 2003, 18:06

Den sovjetiska filmen "Come and see" är ett maste! En sovjetisk film som bla nyanserat tar upp "Einsatzgruppen" i vitryssland under kriget...

Annars finns det en drös Väst- och Östtyska filmer som kom pa 1950-talet och som tar upp krigets helvete, utan att skapa en hjätemytos av nagon part. Dessa är dock svara att fa tag pa, men ni som har tysk tv hemma pa "sateliten" kan kolla efter hos 3SAT, MDR, BR och ARTE.

Annars? "When trumpets fade", "Das Boot", "Järnkorset I", "Okänd soldat", "Vinterkriget"...

Mvh Andreas Wien

Skriv svar