Tips om bra Andra Världskriget filmer?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Krellus_Valerius
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 17 november 2005, 08:24
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Krellus_Valerius » 24 november 2005, 08:23

Probstner skrev:Två intressanta filmer som inte nämnts tidigare i tråden:

Empire of the sun: Spielbergrulle från 80-talet om en liten pojke i Shanghai som kommer bort från sina föräldrar och hamnar i japanskt fångläger. Den filmen gav mig en helt ny bild av Japan och kriget och gjorde Kamikazepiloterna till mina nya hjältar. Tårar trillar i sluscenen när pojken i lägret saluterar de japanska piloterna. I o f s är jag lättrörd till min natur, men jag vill verkligen rekommendera filmen.

/ Probstner
Välkommen i gänget Probstner... tårarna trillade rätt bra första gången jag såg filmen...
Läs förresten boken "Kamikaze" som kom ut på pocket tidigare i år(tror jag). Riktigt bra!

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 januari 2006, 00:08

http://www.schlachtfilmer.de/index.htm

Här kan man nog hitta ett och annat.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Jimbo
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 31 juli 2003, 13:17
Ort: Sundsvall

Inlägg av Jimbo » 11 januari 2006, 10:06

Churchill: the Hollywood years. ( http://www.imdb.com/title/tt0359078/ )

Egentligen inte en krigsfilm, men den handlar om hur det skulle kunna se ut om Hollywood gjorde en film om Churchill, mycket rolig!

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Das Boot

Inlägg av Königstiger » 25 januari 2006, 01:33

Vilken version av Das Boot skulle ni rekomendera? Hittar 5 olika versioner :? Varav 2 olika directors cut och 2 olika miniserier

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 juli 2005, 15:21
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Das Boot

Inlägg av Graf Zeppelin » 25 januari 2006, 09:42

Königstiger skrev:Vilken version av Das Boot skulle ni rekomendera? Hittar 5 olika versioner :? Varav 2 olika directors cut och 2 olika miniserier
Mig veterligt finns det bara en directors cut och en miniserier utgivna. Du kanske tänker på olika utgåvor av filmen/miniserien?

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Re: Das Boot

Inlägg av Königstiger » 25 januari 2006, 12:52

Graf Zeppelin skrev:
Königstiger skrev:Vilken version av Das Boot skulle ni rekomendera? Hittar 5 olika versioner :? Varav 2 olika directors cut och 2 olika miniserier
Mig veterligt finns det bara en directors cut och en miniserier utgivna. Du kanske tänker på olika utgåvor av filmen/miniserien?
Nja sökte på http://www.dvdpris.com eller vad det hette och det kom upp 5 olika versioner.. Men vad är det för skillnad på miniserien och directors cut då?

Sen kan jag fråga samma sak om "Den längsta dagen".. Där kom det upp tre versioner..

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 juli 2005, 15:21
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 25 januari 2006, 16:27

Som sagt, bara olika utgåvor av filmen. Ursprungligen var filmen en 6 delars miniserie som sen blev ihopklippt till en långfilm som var ca 145 minuter lång. Senar gjorde regissören en längre version (den nuvarande "Director's Cut"). Jag har dessvärre bara sett filmversion så jag kan tyvärr inte göra några jämförelser mellan filmen och miniserien.

(Angående "Den Längsta Dagen" så rör det sig också om bara olika DVD utgåvor av filmen).

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 25 januari 2006, 16:38

Graf Zeppelin skrev:Som sagt, bara olika utgåvor av filmen. Ursprungligen var filmen en 6 delars miniserie som sen blev ihopklippt till en långfilm som var ca 145 minuter lång. Senar gjorde regissören en längre version (den nuvarande "Director's Cut"). Jag har dessvärre bara sett filmversion så jag kan tyvärr inte göra några jämförelser mellan filmen och miniserien.

(Angående "Den Längsta Dagen" så rör det sig också om bara olika DVD utgåvor av filmen).
Filmen är ingen höjdare om man har sett serien. Kommer ihåg hur man satt och följde den när den gick på tv i början av 80-talet. 8) :D
Försök få tag i serien, det är guld värd

/CvD

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 25 januari 2006, 21:14

Fick idag hem tre filmer jag beställt:
A yank in the R.A.F.
Halls of Montezuma och
The big red one

Nu hoppas jag på några timmar bra filmtittande!
/Torbjörn

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 25 januari 2006, 23:44

Torbjörn J skrev:Fick idag hem tre filmer jag beställt:
A yank in the R.A.F.
Halls of Montezuma och
The big red one

Nu hoppas jag på några timmar bra filmtittande!
/Torbjörn
En liten rapport om The big red one skulle vara kul för den har inte jag i min samling ännu

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 26 januari 2006, 11:33

Moxica skrev:En liten rapport om The big red one skulle vara kul för den har inte jag i min samling ännu
Självklart kan jag lägga upp det när filmen är sedd! Om nu inte någon annan hinner före... :)
/Torbjörn

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 27 januari 2006, 09:54

The big red one är förskräcklig tycker jag.

Midway: Det ska finnas en TV version av denna film där striderna i korallhavet ingår. Det har alltid förvånat mig att man på baksidan av VHS-filmen kunde se Robert Mitchum vid ett stabsbord fast han ligger till sängs hela filmen.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 14 februari 2006, 13:24

Ja, nu har jag sett Big red one och den var ärligt talat inget vidare. Det känns fragmentarisk och man får inget riktigt flyt i filmen. Precis när man känner att man börjar få grepp om den, byter den inriktning och återigen sitter man och förundras över att de inte lyckats bättre. En kompis som också såg den sade att han läst att Mark Hamill var mycket nöjd med denna film. Det har jag svårt att förstå...
/Torbjörn

Arwen96
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 december 2005, 22:17
Ort: Arwen96

Inlägg av Arwen96 » 26 april 2006, 22:16

ett bra tips är Sophie sholl :) den kanse inte handlar så mycket om kriget men är bra ändå.Gipade film om hon och henes sista dagar i livet

Användarvisningsbild
Hauptmann Froh
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 april 2006, 12:39
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Inlägg av Hauptmann Froh » 12 maj 2006, 13:23

Om inte någon redan nämnt, filmen " Framom främsta linjen" mycket bra film.

MvH Hauptmann Froh

Skriv svar