Saving Privat Ryan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Saving Privat Ryan

Inlägg av Octavius » 26 april 2002, 09:20

Tja!

Då jag är helt ny i detta forum så vet jag inte riktigt vad som är sagt och
inte...

Iaf så undrade jag om det bara jag som är lite irriterad på Saving Private Ryan när Tiger stridsvagnen kommer rullande och dom spränger den trots att attacken sker i fronten av tanken?!?

:x

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 26 april 2002, 13:39

Va, du menar när de spränger larvbanden. Då sätter de ju laddningen på hjulen och då är det ju klart att larvbanden går sönder.

Eller menar du när p-51 spränger den andra tigern med en bomb, då är det klart att den exploderar.

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Inlägg av Octavius » 26 april 2002, 13:54

Mja... syftade på när det är en soldat som ligger i en grop och så kommer det en Tiger på ena kanten som han skjuter in en liknande panzerfaust in i fronten på...

Det är där i slutstriden...

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

P51

Inlägg av Mats » 26 april 2002, 14:11

Mustanger....nu blev jag lyrisk. Vilket plan! :D

P-51 var mot slutet av kriget ett formidabelt attack- och jaktplanplan. Den långa räckvidden planet hade gjorde att de kunde eskortera allierad bombflyg till Tyskland och tillbaks. I jaktutförandet hade den 6 stycken 12,7mm kulsprutor! I filmen bekämpar den Tigern med bomber, men den kunde också utrustas med raketer.

Bild

Merlinmotorn gav den en topphastighet på 703 km/h, vilket kan jämföras med t ex Focke Wulfs 686 km/h. Den regerade i luftrummet över Tyskland, och Göring lär ha sagt "När jag såg dessa Mustanger över Berlin, visste jag att kriget var förlorat"

Bild
Vackraste planet under WWII

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 26 april 2002, 14:34

KB_Vakt_PTL skrev:Mja... syftade på när det är en soldat som ligger i en grop och så kommer det en Tiger på ena kanten som han skjuter in en liknande panzerfaust in i fronten på...

Det är där i slutstriden...
Jaha, den sprängs ju inte då, raketen studsar ju bara bort. det är därför det blir gnistor.

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Inlägg av Octavius » 26 april 2002, 14:37

ah... ok... var ett tag sedan jag såg filmen.

Mitt fel :oops:

Tack iaf för snabbt svar!

/A

Skriv svar